Audi RS 3 Sportback – Na ostro
Wiadomości / Prezentacje / Audi / nowe auta
Modele Audi noszące oznaczenie RS zawsze powodują szybsze bicie serca. Nie inaczej jest i tym razem.
Koncern z Ingolstadt przedstawił właśnie najmocniejszy model w kompaktowym segmencie premium. Model RS 3 Sportback dysponuje mocą 367 KM i momentem obrotowym równym 465 Nm. Silnik 2.5 TFSI pozwala na osiągnięcie prędkości 100 km/h w 4,3 sek. i rozpędzenie auta do 280 km/h (opcja, standardowo do 250 km/h). Takie osiągi to najlepszy wynik wśród samochodów tej klasy.
Nie trzeba już wspominać o charakterystycznym brzmieniu, które zapewniają dwie klapy umieszczone w końcówkach rur układu wydechowego - tuż za tłumikiem, sterują przepływem spalin i zależnie od obciążenia oraz liczby obrotów gwarantują bardziej intensywny gang. Jednocześnie kierowca może sam regulować działanie tych klap przez system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Opcjonalnie - po raz pierwszy w tym segmencie – dostępny jest sportowy układ wydechowy. Mierzący 49 cm 5-cylindrowy silnik waży jedynie ok. 180 kg i montowany jest ręcznie w węgierskich zakładach Audi w Győr. Jak zapewnia producent, według testów zużycia paliwa NEDC, model bazowy RS na 100 km zużywa tylko 8,1 l benzyny (189g CO2 na km), czyli o 10 proc. mniej niż jego poprzednik. System rekuperacji, efektywna pompa olejowa i nowo zaprojektowany system Start-Stop dezaktywujący silnik na krótko przed zatrzymaniem, mają również w tym swój udział.
Dlaczego właśnie taki silnik? Mocne, 5-cylindrowe jednostki napędowe mają w Audi długą tradycję. W latach 80. zapewniały znakomite wyniki uczestnikom rajdów i wyścigów. Pierwszy model RS – RS 2 z 1994 r., również był wyposażony w taki silnik. Do przeniesienia napędu w RS 3 Sportback wykorzystano montowaną seryjnie 7-biegową automatyczną przekładnię S tronic z możliwością ręcznej zmiany przełożeń za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. Moc silnika przekazywana jest na obie osie (stały napęd quattro). Elektronicznie sterowane i hydraulicznie załączane sprzęgło wielopłytkowe zależnie od potrzeb, błyskawicznie rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną osią. Zależnie od stylu jazdy i tarcia, od 50 do 100 proc. mocy może zostać przekazne na tylną oś.
Samochód zapewnia szybkie pokonywanie zakrętów, w czym zasługa czułego układu kierowniczego. W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny McPherson o rozstawie kół 1559 mm. Wyposażono je w specjalnie zaprojektowane, wytrzymałe, aluminiowe łożyska. Standardowe, progresywne wspomaganie układu kierowniczego ma zmienne przełożenie. Tylna oś o rozstawie kół 1514 mm, to czterowahaczowa konstrukcja z wytrzymałej stali. Jednocześnie model RS jest o 25 mm niżej zawieszony niż A3 Sportback. Opcjonalnie dostępny jest adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Jego sterowniki zintegrowano ze standardowym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pracującym w trybach: comfort, auto, dynamic, efficiency lub individual. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada tryb sportowy i można go w razie potrzeby dezaktywować.
Nowy model w gamie A3 został wyposażony w 19-calowe, odlewane, aluminiowe felgi w stylistyce pięcioramiennego rotora z ogumieniem w rozmiarze 235/35. Na liście opcji znajdują się polerowane 19-calowe koła w kolorze matowego tytanu lub lśniącej antracytowej czerni z oponami w rozmiarze 255/30 z przodu i 235/35 z tyłu. Układ hamulcowy to wentylowane od wewnątrz tarcze z przodu o średnicy 370 mm i z tyłu 310 mm. Przednie, 8-tłoczkowe zaciski wykonane z aluminium zostały polakierowane na czarno (opcjonalnie – na czerwono) z emblematami RS. Samochód może być także wyposażony w ceramiczne tarcze hamulcowe przy przedniej osi.
Sportowe RS 3 Sportback waży 1520 kg, co oznacza, że jest o 55 kg lżejsze od poprzednika. Moc auta podkreśla jego agresywna stylistyka z osłoną chłodnicy Singleframe w lśniącej czerni o strukturze plastra miodu. Ponadto dodatkowe duże wloty powietrza, spoilery, poszerzone przednie błotniki, kanciaste progi, obudowy lusterek bocznych w kolorze matowego aluminium, czarny dyfuzor z kratownicą o strukturze plastra miodu z wzmacniającym użebrowaniem oraz dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych.
Wnętrze auta utrzymane jest w czerni z akcentami w postaci logo RS. Sportowe fotele pokryto skórą Feinnapa z kontrastującymi szwami w kolorze szarej skały. Sportową kierownicę obito skórą i Alcantarą. Kierowca ma do dyspozycji system informacji (FIS) zawierający laptimer do pomiaru średniej prędkości przejazdu, wskaźnik temperatury oleju oraz wskaźnik ciśnienia ładowania. Ponadto pedały i podparcie lewej stopy wykonano ze stali szlachetnej, a wstawki w obudowie drzwi z Alcantary. Tarcze zegarów mają kolor szary, wskazówki są czerwone, a podziałki białe. Standardowe wyposażenie obejmuje asystenta parkowania plus i radio MMI. Na liście znajdują sie m in. sportowe fotele S z obszyciem w kształcie rombów, tłoczonymi emblematami i opcjonalnymi jasnymi obiciami, a także – po raz pierwszy w segmencie kompaktowym – nowo zaprojektowane fotele kubełkowe RS ze zintegrowanymi bocznymi poduszkami i konstrukcją z karbonu. Są one o 7 kg lżejsze niż standardowe siedzenia sportowe. Kolejną opcją jest pakiet stylistyczny RS 3. We wnętrzu wyposażonego w niego pojazdu boki tunelu środkowego, nawiewy, dywaniki oraz pasy bezpieczeństwa mają czerwone akcenty. Nie zabrakło również m in. systemów infotainment z rozbudowaną wersją z nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch.
Nowe Audi RS 3 Sportback trafi na rynek latem 2015 r. Modele A45 AMG i BMW M będą miały groźnego rywala.
Norbert Szwarc
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22