
Audi A7 Sportback – Prestiż i sport
Wiadomości / Prezentacje / Audi / nowe auta
W chwili debiutu auta w 2010 r. model A7 Sportback miał wytyczać nową linię w stylistyce samochodów, choć może nie zupełnie do końca. Podobny - w założeniach model - niemiecki producent miał już w swojej ofercie w latach 70. Jednak od wielu lat, klasa wyższa jest zdominowana przez klasyczne sedany. Wyjątkiem było jedynie Renault z modelem Vel Satis a wcześniej Safrane.
Audi postanowiło połączyć prestiż sedana z praktycznością hatchbacka i sportowym stylem coupe, co dodatkowo ma podkreślać atletyczna sylwetka, z długą maską i stromo opadającym tyłem. Po czterech latach obecności na rynku, Audi postanowiło dokonać pierwszych retuszy w wyglądzie pojazdu.
Z przodu najbardziej zauważalną zmianą jest pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, a także zderzaki, reflektory oraz końcówki układu wydechowego. Standardem są reflektory diodowe, na życzenie dostępne są także reflektory Matrix LED, które optymalnie oświetlają drogę bez oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. W połączeniu z reflektorami Matrix LED, występują wykonane w nowej technologii przednie kierunkowskazy. W tylnych światłach należą do wyposażenia seryjnego. Stosunkowo niską masę karoserii, uzyskano dzięki zastosowaniu w znacznej mierze aluminium.
Sportowa stylistyka auta została podkreślona również w wystroju wnętrza. Zastosowano nowe materiały, m.in. listwę dekoracyjną z aluminium/drewna orzechowego Beaufort oraz skórę Valcona. Przygotowano nową paletę kolorystyczną, która w przypadku samych tylko siedzeń daje możliwość wyboru jednej z pięciu barw. Nabywcy mają do wyboru cztery warianty siedzeń, a przednie fotele można opcjonalnie wyposażyć w wentylację i w funkcję masażu. Elementem wyposażenia seryjnego jest system obsługi MMI Radio, na życzenie uzupełniany o wyświetlacz head up, pokazujący wszystkie najważniejsze informacje na szybie, na wprost pola widzenia kierowcy. Dostęp do 535-litrowego bagażnika ułatwia elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa. Po złożeniu tylnych oparć, przestrzeń bagażową można powiększyć do 1390 l.
Zmodernizowane A7 Sportback oferowane będzie z pięcioma jednostkami napędowymi – dwoma silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Zakres ich mocy sięga od 218 do 333 KM. Wszystkie spełniają normę Euro 6. Silnik 3.0 TDI clean diesel o mocy 272 KM, w dużej mierze został opracowany na nowo. Trzylitrowa jednostka V6 w wersji „ultra“, o mocy 218 KM, w połączeniu z napędem na przednią oś, jak podkreśla producent, zużywa średnio 4,7 l/100 km. W przypadku topowej odmiany - S7 Sportback - montowany jest silnik 4.0 TFSI (450 KM), wykorzystujący technikę COD (cylinder on demand), która przy niższych obciążeniach dezaktywuje wybrane cylindry. Jednostka 3.0 TDI Biturbo clean diesel (320 KM), współpracuje z 8-stopniową automatyczną przekładnią tiptronic, a wszystkie pozostałe silniki z 7-stopniową przekładnią S tronic. Warianty z napędem tylko na przednią oś wyposażono w nową przekładnię z podwójnym sprzęgłem, która zastąpiła skrzynię multitronic. W modelach o mocy powyżej 272 KM, stały napęd na cztery koła (quattro) można uzupełnić o sportowy mechanizm różnicowy, w aktywny sposób przekazujący moment obrotowy na koła osi tylnej.
A7 Sportback wyposażono w koła o średnicy od 17 do 21 cali. Niektóre wersje silnikowe posiadają nowe hamulce o lekkiej konstrukcji. Wspomaganie układu kierowniczego posiada efektywny napęd elektromechaniczny. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jest elementem wyposażenia seryjnego. Na liście opcji znalazł się m in. dynamiczny układ kierowniczy, dwa podwozia sportowe i zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. Ponadto A7 Sportback otrzymało nowoczesne systemy infotainment. W najbardziej rozbudowanej wersji systemu nawigacji Audi MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, zastosowano najnowszą wersję modułowego systemu infotainment, z procesorem graficznym. Za pomocą pola dotykowego, kierowca może palcem nawigować po listach i mapach oraz powiększać je. Dopełnieniem całości jest wysokiej klasy system nagłaśniający Advanced Sound System marki Bang & Olufsen.
Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwają najnowsze układy wsparcia kierowcy, w tym tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go, zmodyfikowany asystent jazdy nocą i system bezpieczeństwa Audi pre sense, a także asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist i aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist.
Czy łamanie schematów opłaca się? W tym przypadku, tak. Można mieć przecież samochód o cechach coupé, zapewniający komfort limuzyny i możliwości auta typu Avant. Odświeżone A7 Sportback latem pojawi się w sprzedaży.
Norbert Szwarc Foto: Audi [gallery ids="45541,45540,45539,45538,45537,45536"]Zobacz podobne artykuły:
Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.18
Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.11
Policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.03
Kolejne rekordowe Safari Toyoty?
Wiadomości / Moto sport
2025.03.20
Ford - od białego do czarnego
Wiadomości / News
2025.03.18
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18