Aerodynamika Cupry Leona Competición
Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, zanim jeszcze powstał fizyczny prototyp.
Przy projektowaniu samochodów, które mają zapewnić maksimum osiągów w skrajnie różnych warunkach, inżynierowie szczególną uwagę zwracają na aerodynamikę. Przykładem auta o dopracowanym współczynniku oporu powietrza może być Cupra Leon Competición, stworzony do rywalizacji w wyścigach zarówno w serii TCR, jak i Endurance.
Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, jeszcze zanim powstał fizyczny prototyp. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu jednego z najpotężniejszych komputerów w Europie – MareNostrum 4. Urządzenie znajdujące się w Barcelonie korzysta z 165 888 procesorów Intel Xeon, co przekłada się na 390 terabajtów pamięci oraz moc obliczeniową 11,15 petaflopów. MareNostrum 4 jest obecnie najmocniejszym komputerem w Hiszpanii, 7. w Europie i 30. na świecie według listy TOP500. Dzięki niemu inżynierowie mogli określić optymalne rozwiązania na zmniejszenie oporu powietrza jeszcze na etapie wirtualnego projektu. Pomimo zaawansowania programów komputerowych projektanci nie rezygnują z testowania samochodów w tunelu aerodynamicznym.
– Podczas testów możemy zbadać rzeczywiste właściwości poszczególnych elementów samochodu w skali 1:1 – tłumaczy Xavi Serra, dyrektor techniczny projektu Cupra Racing. – Dzięki temu wiemy, jak samochód zachowa się na torze wyścigowym.
Cupra Leon Competición została poddana w tunelu aerodynamicznym ekstremalnym testom. Samochód musiał zmierzyć się z wiatrem o prędkości dochodzącej do 300 km/h, wytwarzanym przez 20 skrzydeł wiatraka o średnicy 5 metrów. Dane z czujników zamontowanych w strategicznych punktach karoserii przekazywane były w czasie rzeczywistym do komputerów monitorujących opór powietrza. Lepsze właściwości aerodynamiczne przekładają się na niższe spalanie, większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także lepsze osiągi sportowe. Podczas testów aerodynamicznych specjaliści starają się jak najwierniej odwzorować warunki panujące na drodze. W tym celu w tunelu zamontowano prowadnice kół pozwalające na symulację jazdy z prędkością 235 km/h.
– Najważniejsze dla nas jest to, że mamy możliwość odwzorowania nawierzchnię drogi – podkreśla Stefan Auri, inżynier obsługujący tunel aerodynamiczny. – Możemy symulować nawet wchodzenie w zakręty, dzięki elektrycznym silnikom poruszającymi specjalnymi pasami pod samochodem.
Zebrane w ten sposób dane zostały wykorzystane przy opracowywaniu wyglądu i właściwościach ostatecznego projektu auta. Jednocześnie informacje te posłużą również podczas prac projektowych nad kolejnymi modelami samochodów osobowych i wyścigowych hiszpańskiej marki.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wprowadzonych zmian. Udało nam się zmniejszyć opór powietrza i ulepszyć siłę dociskającą – wymienia Xavi Serra. – Dzięki temu stworzyliśmy model Cupry Leona Competición, który jest bardziej wydajny od poprzednich generacji. Przełoży się to na lepszy czas na torze.
Cupra Leon Competición rozpędza się do 264 km/h przy 410 Nm momentu obrotowego. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej przekładni. Wypracowany wynik współczynnika oporu powietrza pozostaje pilnie strzeżoną tajemnicą przed konkurentami./oprac. ns/
Foto: Seat
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
Warsztat / Technika
2024.09.18
Seat Ibiza – Powody do świętowania
Wiadomości / Ciekawostki
2024.08.25
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieKrajowa czołówka na Barbórce
Wiadomości / Moto sport
2024.12.03
Jaguar – reset marki
Wiadomości / News
2024.12.03
Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.03