34. Rajd Rzeszowski - mocna obsada

Blisko 80 załóg wybiera się do Rzeszowa.
Zawodnicy wystartują w 34. Rajdzie Rzeszowskim – rundzie RSMP i Millers Oils HRSMP – oraz towarzyszącym mu Rajdzie Rzeszowiak, zaliczanym do kalendarza RMP. 34. edycja zawodów jest także częścią pucharu Europy (FIA ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ), więc wśród zgłoszonych nie zabrakło zawodników zza granicy.
Przypomnijmy, że zawody włączono do mistrzostw Polski w 2002 r. i od tego czasu stanowią rundę krajowego czempionatu. Rajd Rzeszowski ma również historię obecności w międzynarodowych seriach. W latach 2016 i 2017 był rundą mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie. Ponadto na podkarpackich OS-ach wielokrotnie rywalizowali uczestnicy mistrzostw Słowacji, mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ), czy też rajdowego pucharu Europy (FIA ERT).
Nadchodzący rajd to piąta z siedmiu rund RSMP zaplanowanych na sezon 2025, więc w Rzeszowie zamelduje się niemal cała krajowa czołówka i nie tylko. Impreza organizowana przed Automobilklub Rzeszowski przyciągnęła również zawodników znanych ze startów w mistrzostwach świata i Europy, a gratką dla kibiców z pewnością będzie rewanż za edycję 2021.
Dojdzie do niego pomiędzy Erikiem Caisem i Mikołajem Marczykiem. Cztery lata temu Czech pokonał dwukrotnego mistrza Polski o 16,1 sekundy i wpisał się na listę zwycięzców Rajdu Rzeszowskiego. W tym roku Marczyk wraz z Szymonem Gospodarczykiem skorzystają ze Skody Fabii RS Rally2, na którą nakleją pierwszy numer startowy. Z kolei Cais, którego pilotować będzie Petr Těšínský, wystartuje Hyundaiem i20N Rally2. Czeski duet ustawiono na trzecim miejscu na liście zgłoszeń.
O jedno miejsce wyżej są liderzy punktacji mistrzostw Polski – Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2). Czwórkę otrzymali wiceliderzy tabeli – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2). Pochodzący z Rzeszowa trzykrotny mistrz Polski powalczy o swój piąty triumf w domowym rajdzie. W pierwszej piątce są jeszcze Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (Skoda Fabia RS Rally2).
Łącznie samochodami Rally2, a więc najszybszymi i najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami dopuszczonymi do rywalizacji w Polsce, pojedzie dziewięć załóg.
Sześć zgłoszeń przyjęli organizatorzy w klasie 3. Wśród nich są liderzy tej kategorii – Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz. Drugi w karierze start na krajowych OS-ach, a pierwszy na asfaltowych, zaliczy Adrian Rzeźnik. 18-latek to syn Macieja Rzeźnika – kierowcy rajdowego i zwycięzcy Rajdu Rzeszowskiego w 2014 r. Jego pilotem będzie Kamil Kozdroń. Z sześciu załóg w klasie 3 aż pięć pojedzie Fordami Fiesta Rally3, a tylko jedna skorzysta z Renault Clio Rally3.
Z 32 duetów zgłoszonych do rundy RSMP, FIA ERT i FIA CEZ, 24 powalczy o punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. 17 wystartuje samochodami z napędem na cztery koła. Pozostałe 15 to „ośki", a więc rajdówki z napędem na jedną oś. Prowadzenia w tej klasyfikacji bronić będą Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4).
Na podkarpackich OS-ach kibice zobaczą także rajdówki sprzed lat, których załogi rywalizują w ramach Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Rajd Rzeszowski stanowi rundę historycznego czempionatu nieprzerwanie od 2018 r. W tym roku starcie na Podkarpaciu to czwarty z sześciu „przystanków" na drodze po mistrzowskie tytuły w historycznym czempionacie.
Na liście zgłoszeń jest 18 załóg i różnorodne samochody – od Subaru Legacy 4WD Turbo, przez Porsche 911, Audi Quattro, po Saaba 96 V4 i... Trabanta 601.
Także w HRSMP nie zabrakło czołówki cyklu. Wystartują jego ubiegłoroczny triumfator – Marcin Majcher (Subaru Legacy 4WD, pilot: Mateusz Adamski), liderzy klasyfikacji historycznej FIA – Filip Stopa i Rafał Ślęczka (BMW E36 M3), czy też Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski (Porsche 911 SC), którzy w tym roku łączą starty w kraju z rundami mistrzostw Europy.
29 duetów przyciągnął 11. Rajd Rzeszowiak, zaliczany do Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych, a więc krótszych niż rundy mistrzostw kraju. Start w piątej rundzie RMP również zadeklarowała cała czołówka tabeli, w tym trzy pierwsze duety: Szymon Gańczarczyk/Sławomir Parzyk (Citroen DS3 THP), Marek Zięć/Krzysztof Powroźnik (Alfa Romeo MiTo QV) oraz Kamil Kawalec i Sebastian Krzyżowski (Peugeot 208 GTI).
Tegoroczna edycja zawodów to 153 km ścigania na dziewięciu asfaltowych próbach sportowych, w tym widowiskowym odcinku w centrum stolicy regionu. Uroczysty start odbędzie się na dziedzińcu galerii Millenium Hall (7.08, od godz. 20:00). Rajdówki w akcji będzie można jednak zobaczyć już wcześniej – podczas odcinka testowego w miejscowości Niechobrz (7.08, od 16:00 do 20:00).
Zarówno piątkowy, jak i sobotni etap rajdu będą wymagającymi wyzwaniami, ponieważ zawodników czeka sporo nowości. 8 sierpnia (piątek) zmagania rozpoczną się od gruntownie zmienionego i wydłużonego OS-u Chmielnik (17,8 km), włączonego do harmonogramu po raz pierwszy od 2016 r. Po nim zaplanowano punkt obowiązkowy Rajdu Rzeszowskiego, czyli odcinek Lubenia (24,85 km) – częściowo zapętlony, w najdłuższym od 2014 r. wariancie. Dzień zakończy widowiskowe starcie na ulicach Rzeszowa (3,4 km), również wydłużone względem poprzednich edycji.
Organizatorzy zawodów zadbali także o urozmaicenie sobotniej rywalizacji. Zaplanowano dwa, pokonywane dwukrotnie OS-y. Pierwszy to Brzostek, który z poprzednimi wariantami tej próby ma wspólną wyłącznie nazwę. W tym roku jest ponad dwukrotnie dłuższy (17,5 km) i wytyczony nie na południe, lecz na północ od miejscowości Brzostek. Ostatnią z prób będzie nowość – OS Szkodna (14,67 km). Układając jego trasę wykorzystano m.in. pokonywane w przeciwnym kierunku fragmenty OS-u Zagorzyce. Łączna długość trasy rajdu to 538,4 km, z czego 153 km stanowią odcinki specjalne. Zakończenie rajdu i wręczenie pucharów – w sobotę, 9 sierpnia, od godz. 16:30 na rzeszowskim rynku.
źródło: RSMP
Foto: M. Niechwiadowicz
Marma 34. Rajd Rzeszowski – Harmonogram:
Czwartek, 7 sierpnia:
• 16:00-20:00 – odcinek testowy Niechobrz
• 20:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Millenium Hall, Rzeszów)
Piątek, 8 sierpnia (5 odcinków specjalnych, łącznie 88,70 km):
• 13:05 – OS 1: Chmielnik 1 (17,80 km)
• 14:00 – OS 2: Lubenia 1 (24,85 km)
• 15:30 – serwis A: Rzeszów, Politechnika (30 min)
• 16:35 – OS 3: Chmielnik 2 (17,80 km)
• 17:30 – OS 4: Lubenia 2 (24,85 km)
• 19:30 – OS 5: Rzeszów (3,40 km, 3 pętle)
• 20:00 – serwis B: Rzeszów, Politechnika (45 min)
Sobota, 9 sierpnia (3 odcinki specjalne, łącznie 64,34 km):
• 09:00 – OS 6: Brzostek 1 (17,50 km)
• 10:00 – OS 7: Szkodna 1 (14,67 km)
• 11:45 – serwis D: Rzeszów, Politechnika (30 min)
• 13:45 – OS 8: Brzostek 2 (17,50 km)
• 14:45 – OS 9: (Power Stage): Szkodna 2 (14,67 km)
• 16:30 – zakończenie rajdu (Rynek, Rzeszów)
RSMP 2025 – punktacja przed Marma 34. Rajdem Rzeszowskim:
1. Matulka/Syty 130 pkt
2. Grzyb/Binięda 78 pkt
3. Kołtun/Pleskot 64 pkt
4. Brzeziński/Gerber 61 pkt
5. Byśkiniewicz/Siatkowski 59 pkt
6. Szeja/Szeja 53 pkt
7. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
8. Ulanowski/Kielar 33 pkt
9. Górny/Martynek 31 pkt
10. Piotr Krotoszyński 28 pkt
RSMP 2025 – punktacja 2WD przed Marma 34. Rajdem Rzeszowskim:
1. Górny/Martynek 103 pkt
2. Mularczyk/Marczewski 99 pkt
3. Janowski/Grzenia 73 pkt
4. Hurko/Janasz 64 pkt
5. Prus/Lisicki 59 pkt
Zobacz podobne artykuły:
Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
Wiadomości / Moto sport
2025.11.12
Robert Kubica Wicemistrzem Świata w klasie Hypercar
Wiadomości / Moto sport
2025.11.10
Testy Kucharczyka serii Indy NXT
Wiadomości / Moto sport
2025.11.06
Hamowanie ma znaczenie
Warsztat / Porady
2025.11.12
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce
Moto fanatyk
2025.11.12
Do Austrii tylko na zimowych oponach
Wiadomości / News
2025.11.12