Zaparowane szyby w samochodzie – jak im zaradzić?
Zima jest w tym roku niezwykle łagodna, a wiosnę czuć już w powietrzu. Ale czeka nas jeszcze niejeden dzień z opadami i niskimi temperaturami.
Dla wielu kierowców taka aura kojarzy się bezpośrednio z zaparowanymi szybami w samochodzie. Problem ten wynika naturalnie z obecności wilgoci we wnętrzu auta. W czasie deszczowej czy śnieżnej pogody bardzo trudno jej uniknąć. Wodę dostarczamy do środka na mokrej odzieży i obuwiu, a także w czasie wyciągania przedmiotów z wnętrza auta. Ale przyczyną nadmiaru wilgoci w samochodzie może być też jego wiek albo niewłaściwa eksploatacja.
Czysty filtr kabinowy
„Częstą przyczyną zaparowanych szyb jest zużyty filtr kabinowy. Na jego powierzchni gromadzą się zanieczyszczenia, które nie tylko pogarszają przepływ powietrza do wnętrza auta, ale również kumulują wilgoć. Ponadto rozwijają się na nich groźne dla zdrowia grzyby i pleśnie” – tłumaczy Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu z Webasto Petemar. „Wielu kierowców o tym zapomina, ale filtr kabinowy powinnyśmy wymieniać przynajmniej raz w roku, a jeśli notujemy przebiegi przekraczające 15 tys. km albo często podróżujemy w intensywnie zapylonych miejscach, to nawet częściej” – dodaje.
Na rynku znajdziemy różne filtry kabinowe, w tym bardziej zaawansowane z węglem aktywnym. Takie filtry pochłaniają nie tylko kurz czy pyłki roślin, ale również szkodliwe gazy i drobne cząstki stałe. Warto korzystać z nich przede wszystkim w miastach, w których smog jest częstym zjawiskiem.
Sprawne uszczelki i kanały odpływowe
Powodem nadmiaru wilgoci we wnętrzu auta mogą być również zużyte uszczelki drzwi, okien czy szyberdachu. „Z wiekiem guma traci swoją elastyczność, więc uszczelki gorzej przylegają do powierzchni, a na dodatek pojawiają się na nich pęknięcia. W chłodniejszych miesiącach ten problem się nasila, bo niższe temperatury dodatkowo zmniejszają sprężystość gumowych elementów” – tłumaczy przedstawiciel firmy Webasto, słynącej z produkcji ogrzewań postojowych oraz rozwiązań dachowych do aut. Rozwiązaniem tego jest regularna konserwacja uszczelek przy pomocy przeznaczonych do tego preparatów i wymiana zużytych elementów.
Gromadzeniu się wody sprzyjają ponadto niedrożne kanały odpływowe – znajdziemy je chociażby w przednim podszybiu, czy bocznych drzwiach, a w autach z szyberdachem również w okolicach okna dachowego. Gromadzące się w nich zanieczyszczenia mogą całkowicie zatrzymać przepływ wody, która zamiast spływać pod auto zacznie przeciekać się do wnętrza samochodu. Niekiedy powodem dostawania się wilgoci do środka mogą być również nieszczelności wokół innych elementów nadwozia – anteny dachowej czy tylnych reflektorów.
Jak pozbyć się wilgoci z auta?
Z zaparowanymi szybami w samochodzie zwykle bardzo dobrze radzi sobie układ klimatyzacji. Chociaż kojarzymy jego działanie głównie z ochładzaniem wnętrza w czasie upałów, klimatyzacja skutecznie osusza powietrze. Jeśli wnętrze samochodu nie jest bardzo zawilgocone, a układ w pełni sprawny, to wystarczy uruchomić go tylko na chwilę, by pozbyć się wody z powierzchni szyb. „Z klimatyzacji warto korzystać zimą z jeszcze jednego powodu – długie przestoje w pracy układu nie sprzyjają jego żywotności i mogą prowadzić do drogiej w naprawie awarii sprężarki. Dlatego klimatyzację powinniśmy włączać przez cały rok przynajmniej raz w tygodniu” – dodaje Kamil Kleczewski.
Jednak jeśli we wnętrzu samochodu zgromadziło się dużo wilgoci, samo włączenie klimatyzacji nie wystarczy. Warto wtedy sięgnąć po pochłaniacz wilgoci. W sklepach znajdziemy gotowe produkty, ale możemy zastosować też domowe sposoby – zostawić w samochodzie rozłożone gazety, ręcznik papierowy czy skarpetę wypełnioną ryżem albo żwirkiem dla kota. A po kilku dniach wyjąć je z wnętrza, usuwając w ten sposób część wilgoci.
Należy do tego pamiętać, że woda łatwiej skrapla się na brudnych szybach. Dlatego warto regularnie czyścić również ich wewnętrzną powierzchnię. Można też pokryć ją specjalnym preparatem, który ogranicza osiadanie wody.
Sposób na oszronione szyby
W niższych temperaturach nadmiar wilgoci w samochodzie może przyczyniać się również do powstawania szronu po wewnętrznej stronie szyb. A wtedy będziemy musieli je dodatkowo skrobać. Z pomocą może przyjść ogrzewanie postojowe, które jeszcze przed odpaleniem silnika samochodu ogrzeje wnętrze i roztopi lód. Dodatkowym plusem dobrych systemów ogrzewania postojowego jest możliwość zdalnego sterowania układem. Niektóre firmy udostępniają aplikacje na smartfony, które pozwalają uruchomić ogrzewanie, czy sterować temperaturą z niemal dowolnego miejsca na świecie. Komunikacja odbywa się w oparciu o sieć GSM, a wnętrze samochodu może zostać ogrzane jeszcze zanim wyjdziemy z domu./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych?
Warsztat / Porady
2024.09.12
Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"
Używane
2024.08.02
Przyczyny i rozwiązanie problemu głośnej pracy silnika
Warsztat / Porady
2024.07.31
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieTrzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT
Wiadomości / News
2024.09.18
Mini z ryzykiem pożaru
Wiadomości / News
2024.09.18
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
Warsztat / Technika
2024.09.18