Yukihiko Yaguchi - słynny inżynier Toyoty i Lexusa
Ciekawostki / Lexus / Toyota
Toyoty Supra i Chaser, Lexus IS F – to tylko kilka z wielu aut, przy których pracował Yaguchi, jeden z najbardziej doświadczonych inżynierów Toyoty i Lexusa.
Yaguchi właśnie przeszedł na emeryturę. Z tej okazji przypominamy najważniejsze projekty człowieka, który wpłynął na historię japońskiej motoryzacji. Yukihiko Yaguchi urodził się w 1955 r. i dosyć szybko zrozumiał, że kariera w przemyśle motoryzacyjnym jest jego powołaniem. Zamiłowanie do techniki skłoniło go do studiowania inżynierii mechanicznej na Tokyo Metropolitan Institute of Technology. Pierwszą pracę znalazł w 1977 r. w Toyota Motor Corp. Miał wtedy zaledwie 22 lata. Na początku zajmował się opracowywaniem elementów elektronicznych do sedana Toyota Crown. Później zaczął specjalizować się w redukcji hałasu i wibracji w samochodach japońskiego koncernu.
Inżynier Yaguchi wstąpił w szeregi firmy na krótko przed rynkową premierą pierwszej Toyoty Supra. Brał udział w pracach nad tym autem, a także kolejnymi trzema generacjami tego modelu. Jego wiedza i rosnące doświadczenie przyczyniły się później do powstania pierwszego w historii samochodu Lexusa – modelu LS 400. Jak przyznał po latach w jednym z wywiadów, postawił sobie wtedy za cel stworzenie najcichszego auta w historii. Yaguchi pracował również przy drugiej odsłonie flagowego sedana Lexusa oraz sportowym Lexusie SC, a także wielu innych samochodach Toyoty i Lexusa. Ale jak się miało później okazać, jednym z najważniejszych projektów była ostatnia generacja Toyoty Chaser.
Toyota Chaser – przodek Lexusa IS F
Chaser to model praktycznie nieznany w Europie. Ten tylno napędowy duży sedan był sprzedawany wyłącznie w Japonii. Ale fani japońskiej motoryzacji dobrze go znają. Auto było nie tylko komfortowe, ale w mocniejszych wersjach zyskiwało wyraźnie sportowy charakter, który chętnie wykorzystywali drifterzy. Największą sławę zyskała ostatnia odsłona modelu, a konkretnie wersja oznaczona jako JZX100. Auto wyposażono w doładowany silnik 1JZ-GTE, zapożyczony z Toyoty Supry. A za pewne prowadzenie odpowiadało dwuwahaczowe zawieszenie, konstrukcyjnie również bardzo zbliżone do tego zastosowanego w Suprze. Praca przy modelu Chaser dała Yukihiko Yaguchiemu wiedzę i doświadczenie, które potem pomogły mu w opracowaniu przełomowego Lexusa IS F.
Ojciec serii F
Yaguchi sprawnie piął się po szczeblach kariery. W 2001 r. został szefem działu planowania Lexusa, a dwa lata później stanął na czele małej grupy wybranych przez siebie inżynierów, z którymi skonstruował mocnego sedana IS F. Tak narodził się nie tylko ponad 400-konny rywal BMW M3 z V-ósemką pod maską, a też seria sportowych modeli Lexusa oznaczona literą F. Jednak zanim w 2007 r. świat zobaczył model IS F, japoński inżynier musiał mocno natrudzić się, by przekonać kierownictwo firmy do poparcia projektu, który zrodził się w jego głowie. Projektu, który wynikał z zamiłowania do emocjonującej jazdy, sedanów i przekonania, że Lexus potrzebuje prawdziwie sportowego modelu. „Chciałem stworzyć auto, które przekształci każdą chwilę za kierownicą w czyste doświadczenie – auto, które pozwoli odczuć radość z prowadzenia za każdym razem, zapewni naprawdę angażujące wrażenia” – komentował później ten projekt.
Zwolennik wolnossącej V-ósemki
Powstanie Lexusa IS F było swego rodzaju ukoronowaniem kariery Yukihiko Yaguchiego, ale nie oznaczało jej końca. Pod okiem japońskiego inżyniera powstały też kolejne modele z serii F – coupé RC F i sportowy sedan GS F. Yaguchi uczestniczył również w pracach nad ekstremalnymi modelami IS F CCS-R oraz RC F GT3. Wszystkie otrzymały wolnossący silnik V8. To nie przypadek. Yaguchi jest wielkim zwolennikiem widlastych silników bez doładowania. Inżynier podkreślał w wielu wywiadach, że takie konstrukcje przekonują go liniowym przyrostem momentu obrotowego, natychmiastową reakcją na gaz i wspaniałym brzmieniem. Popularność rasowych, wolnossących V-ósemek w sportowych samochodach Lexusa jest doskonałym dowodem na to, jak wiele japońska marka i cała motoryzacja zawdzięczają emerytowanemu już inżynierowi.
Yukihiko Yaguchi przeszedł na zasłużoną emeryturę 1 kwietnia 2020 r. W szeregach Toyoty i Lexusa spędził aż 43 lata./oprac. ns/
Foto: Lexus/Toyota
Zobacz podobne artykuły:
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
Najczęściej wyszukiwana marka motoryzacyjna...
Wiadomości / News
2025.01.08
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11