Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wzrost sprzedaży aut w 2014 r.
kalendarz 16/01 2015

Wzrost sprzedaży aut w 2014 r.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2014 r. zwiększyła się w Polsce i Europie.

Zdaniem Pawła Gosa, prezesa zarządu Exact Systems, eksperta Polskiej Izby Motoryzacji: Miniony rok zarówno w Europie jaki i samej Polsce zakończyliśmy przyzwoitym wynikiem. Z najnowszych danych ACEA wynika, że europejski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych po sześciu latach zakończonych na minusie powoli odbija się i cały 2014 rok zamyka nad kreską.

Nasz kraj zanotował drugi rok z rzędu wzrost rejestracji nowych osobówek, co daje powody do optymizmu. Co prawda o takim urodzaju jak w brytyjskich czy hiszpańskich salonach nie ma mowy, jednak na tle pozostałych członków UE, jeśli spojrzymy na dynamikę rok do roku, wypadamy nieźle. Tego samego nie możemy jeszcze powiedzieć o wolumenie rejestracji nowych samochodów osobowych, który choć i tak zawyżony przez zjawisko reeksportu, w porównaniu z Włochami, Hiszpanią czy Wielką Brytanią jest wciąż bardzo niski.

W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 327 219 nowych samochodów osobowych. Wynik, zgodnie z naszymi prognozami, okazał się o 12,9 proc. lepszy niż w całym 2013 r. Na taki rezultat wpływ miał przede wszystkim pierwszy kwartał za sprawą tzw. okienka derogacyjnego. Możliwość odliczenia pełnego VAT przez firmy wywołała lawinę zamówień na „kratki”. Okno z kratką wpłynęło także na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w Polsce – 61,3 proc. z nich to firmy, a tylko 38,7 proc. nabywców to klienci indywidualni.

2015 rok na plusie

Polski rynek motoryzacyjny, aby pobudzić wewnętrzny popyt na nowe samochody, potrzebuje dodatkowych zachęt od Ministerstwa Finansów. Chciałbym przypomnieć, że podatek akcyzowy w wysokości 18,6 proc. dla samochodów powyżej 2.0 l pojemności, czy dość skomplikowany i nieprzyjazny sposób odliczania pełnego podatku VAT, to prawie 42 proc. dodatkowych podatków na samochodzie. Klienci, zarówno indywidualni jak i firmy, potrzebują wsparcia, na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji.

Liczba 350-360 tys. nowych rejestracji w tym roku, da nam ok. 7-10 proc. wzrost r/r, wydaje się realna.