Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wybierasz się w Alpy?
kalendarz 21/01 2025

Wybierasz się w Alpy?

Bezpieczeństwo / Porady

Przypominamy najważniejsze przepisy.

Wyjeżdżając zimą za granicę warto pamiętać o ograniczeniach prędkości i obowiązujących przepisach w krajach tranzytowych i docelowych. Niekiedy różnią się one od tych w Polsce i można niechcący dostać mandat.

W całej Europie przepisy ruchu drogowego są niemal identyczne, jednak istnieją drobne, ale znaczące różnice. Ich nieznajomość może wpędzić nas w spore kłopoty.

Ograniczenia prędkości

W większości krajów UE maksymalne ograniczenie prędkości na autostradach wynosi 130 km/h, a nie 140 km/h jak w Polsce.

Na Słowacji, w Austrii i we Włoszech zarówno na autostradzie, jak i na drodze ekspresowej można rozpędzić się do 130 km/h. W Czechach ograniczenie do 130 km/h obowiązuje również na autostradzie, ale tylko do 110 km/h na drodze ekspresowej. We Francji na drodze musimy przestrzegać ograniczenia prędkości do 110 km/h lub do 130 km/h, a podczas deszczu lub w trudnych warunkach pogodowych należy zwolnić do 100 km/h. Gdy widoczność jest ograniczona do 50 m, nie wolno przekraczać 50 km/h.

Na autostradach w Niemczech kierowcy nie są ograniczeni limitem prędkości; muszą jedynie przestrzegać ograniczeń odcinkowych, zwykle do 130 km/h lub ograniczeń spowodowanych śliską nawierzchnią – informuje o tym tabliczka pod znakiem ograniczenia prędkości z napisem „bei nass”, co oznacza „gdy jest mokro”.

Poza naszym krajem w UE nie ma obowiązku informowania o stacjonarnym pomiarze prędkości, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce. Kraje, w których mimo braku takiego obowiązku stawiane są znaki informujące o pomiarze prędkości to Czechy - tu zobaczymy znak „Měření rychlosti”, Austria - „Section control”, Włochy - „Controllo elettronico della velocita”, czyli „objęcie trasy systemem pomiaru średniej prędkości”. Jednak kierowca nigdy nie wie, gdzie zaczyna się i kończy kontrola.

Kraje, w których kierowcy nie mają tyle szczęścia i ukrywa się przed nimi fotoradary to Francja, Niemcy i Szwajcaria. „W Szwajcarii przekraczanie dozwolonej prędkości kosztuje najwięcej. Wystarczy jechać o 1-5 km/h za szybko, żeby dostać do 40 euro mandatu. Przekroczenie prędkości o 11 kilometrów na godzinę może już kosztować kierowcę aż 250 euro” - mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny w carVertical.

Na autostradach w Austrii można znaleźć znaki wskazujące ograniczenie prędkości do 100 km/h z dodatkowym znakiem IG-L (Immissionsschutzgesetz-Luft). Pojazdy zeroemisyjne są zwolnione z tego ograniczenia i mogą poruszać się ze standardową prędkością do 130 km/h.

Szczególne zasady ruchu drogowego

W Niemczech i Austrii poza obszarami zabudowanymi zalecana jest jazda prawym pasem. Środkowy i lewy służą wyłącznie do wyprzedzania. Nadużywanie ich grozi mandatem.

Chociaż ta sama zasada obowiązuje w Polsce, to właśnie w tamtych krajach jest karana znacznie częściej. Na autostradach i drogach ekspresowych UE wyprzedzanie z prawej strony jest surowo zabronione - ten manewr dozwolony jest tylko w Polsce. Poza granicami naszego kraju kierowcy grozi za to mandat w wysokości do 500 euro.

W Niemczech wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone tylko wtedy, gdy pojazdy poruszające się lewym pasem są w ruchu lub jadą z prędkością mniejszą niż 60 km/h.

Za granicą, zwłaszcza w Niemczech i Austrii, obowiązuje żelazna zasada nakazująca kierowcom na autostradach i drogach ekspresowych zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu (połowa prędkości wyrażona w metrach, tj. przy prędkości 140 km/h byłoby to 70 m).

"Na jezdniach namalowane są poprzeczne linie, które pomagają utrzymywać się w odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Fotoradary, które mierzą prędkość i fotografują samochody, robią zdjęcia także tym pojazdom, które nie stosują się do tego przepisu" - dodaje Matas Buzelis.

Od 1 czerwca 2021 r. ten sam przepis obowiązuje w Polsce, ale policja ma wątpliwości, jak sprawdzić odległość między samochodami bez odpowiedniego sprzętu.

źródło: carVertical


Tagi:
wyjazd autem na zimowe ferie, przepisy ruchu drogowego w krajach UE, ograniczenia prędkości w krajach UE

Zobacz podobne artykuły:

Bezpieczeństwo dzieci podczas ferii
kalendarz 06/02 2025

Bezpieczeństwo dzieci podczas ferii

Bezpieczeństwo

2025.02.06

Kto może żądać zbadania trzeźwości kierowcy autokaru?
Koalicja na rzecz redukcji dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila
kalendarz 04/02 2025

Koalicja na rzecz redukcji dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila

Wiadomości / Gorące tematy

2025.02.04

Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie.
Dwa piwa czy 250 ml wódki
kalendarz 31/12 2024

Dwa piwa czy 250 ml wódki

Bezpieczeństwo

2024.12.31

Ile alkoholu pozostaje we krwi rankiem po Sylwestrze?

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/
Najnowsze artykuły:
Harrison Ford i Jeep

Harrison Ford i Jeep

Wiadomości / News

2025.02.12

Słynny aktor zaskoczył udziałem w reklamie.
Jeździł z zakazem i kradzionym autem

Jeździł z zakazem i kradzionym autem

Wiadomości / News

2025.02.12

38-letni kierowca był także osobą poszukiwaną.
Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko

Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko

Moto fanatyk

2025.02.11

W tym roku Audi będzie obecne podczas licznych wydarzeń i będzie świętować kilka ważnych rocznic.