Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Bulli ma 65 lat
kalendarz 19/03 2015

VW Bulli ma 65 lat

Wiadomości / Ciekawostki

Wszystko zaczęło się w 1947 r. od roboczego szkicu ołówkiem...

Produkcję pierwszego Transportera,  Volkswagen rozpoczął 65 lat temu. Początkowo samochód powstawał w Wolfsburgu, a od 1956 r. w Hanowerze. Historia jego sukcesu trwa od 65 lat. 

Przypomnijmy, że wszystko zaczęło się w 1947 r. od szkicu ołówkiem – Ben Pon, zajmujący się importem samochodów do Holandii, zobaczył w zakładach VW prostą platformę na kołach. Potraktował ją jako punkt wyjścia do większego projektu – na kartce z notatnika Pon naszkicował z grubsza projekt Transportera, wykorzystującego m.in. podzespoły Garbusa. Dwa lata później dyrektor fabryki VW Heinrich Nordhoff zaprezentował cztery prototypy: dwa furgony, kombi i minibusa. Nordhoff zapewniał, że Transporter będzie równie solidny i trwały jak Garbus: „Do tego auta nie trzeba podchodzić w eleganckich rękawiczkach, za to będzie mu można dać solidnie w kość”.

Konstruktorzy wykorzystali silnik i osie Garbusa. Zamiast w centralną ramę rurową, busa wyposażono w nadwozie samonośne. Pojemność silnika wynosiła 1131 cm3, a jego moc 18 kW przy 3300 obr/min. Bus mógł przewieźć osiem osób. Kilka ruchów wystarczało, by wymontować siedzenia z dwóch tylnych rzędów i stworzyć przestrzeń do przewozu ładunku o masie 750 kg.

„Dzięki temu – zachwalał Alfred Haesner, w latach 1948-1952 szef działu rozwoju technicznego w zakładach VW GmbH – ten dostawczo-osobowy pojazd mogą wykorzystywać firmy z różnych branż, np. do szybkich dostaw towarów, lub jako mały autobus. Może on być także pojazdem specjalnym, pocztowym czy karetką”.

Produkcja seryjna ruszyła 8 marca w hali nr 1 zakładów VW w Wolfsburgu i wynosiła 10 pojazdów dziennie. Do końca 1950 r. wyprodukowano 8001 Transporterów. Popyt był ogromny, bo przy cenie wynoszącej 5850 marek, mogli sobie na niego pozwolić drobni rzemieślnicy, czy sprzedawcy. Niepozorny samochód szybko stał się hitem eksportowym. Transportery VW przewoziły wszystko: złom i gruz, zaprawę murarską i cegły, bułki i pastę do podłóg, papierosy i gazety.

W 1951 r. na wystawie samochodowej w Berlinie zaprezentowano VW Transportera w wersji kampingowej. Dostawcze auto z umieszczonym z tyłu silnikiem awansowało w ten sposób do roli środka transportu zupełnie innego rodzaju. Samochód pokonywał Alpy, a gdy odkryli go hipisi, wyruszył do Indii.

Cztery lata po rozpoczęciu produkcji z taśm fabryki w Wolfsburgu zjechał 100-tysięczny VW  Transporter, a do wyboru było już 30 wersji tego modelu. Dziennie powstawało 80 egzemplarzy - więcej się nie dało, bo zakłady były obciążone do granic możliwości produkcją Garbusów. Coraz wyraźniej byłó widać, że Transporter potrzebował osobnej fabryki.

W marcu 1955 r. w Hanowerze rozpoczęła się budowa nowych zakładów, w których zaledwie po roku została uruchomiona produkcja Transportera. Pierwsze auta zjechały z taśmy w marcu 1956 r. i z czasem stały się symbolem niemieckiego cudu gospodarczego. Do dzisiaj wyprodukowano na świecie prawie 11 mln VW serii T pięciu generacji.

Dr Eckhard Scholz, Prezes Zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe: „Początek produkcji T1 oznacza początek sukcesu, który trwa do dziś. I wtedy, i dzisiaj rynek potrzebuje pojazdów absolutnie niezawodnych, wszechstronnych i dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Właśnie takie auta dostarczamy naszym klientom. Dodatkowo są one najwyższej jakości i skonfigurowane na różne potrzeby – czy to dla rzemieślników różnych branż, dla handlowców, do spełniania wszelkich zadań w usługach, a także na potrzeby rodziny czy do rekreacji”.

W tym roku zostanie uruchomiona produkcja szóstej generacji. W zakładach w Hanowerze oprócz Transportera będzie powstawał także pickup Amarok oraz wytwarzane będą i lakierowane nadwozia Porsche Panamery, z kolei w pobliskich zakładach w Limmer - turystyczna wersja California. W zakładach w Hanowerze VW zatrudnia 12.200 pracowników. Fabryka w Poznaniu (zatrudniająca 5700 pracowników) wytwarza Transportera i Caddy, a produkcja nowego Craftera zostanie z kolei uruchomiona w powstającej właśnie kolejnej fabryce – we Wrześni. Łącznie marka Volkswagen Samochody Użytkowe zatrudnia obecnie 19.500 pracowników./oprac. ns/

 

Galeria zdjęć: [gallery columns="2" ids="54447,54448,54449,54451,54452"]

Zobacz podobne artykuły:

BMW rezygnuje z litery „i”
kalendarz 04/05 2024

BMW rezygnuje z litery „i”

Wiadomości / News

2024.05.04

Producent chce uniknąć pomyłek z pojazdami elektrycznymi.
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”
kalendarz 03/05 2024

Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.03

Hollywoodzki aktor i producent opowiada o swojej pasji do samochodów, elektromobilności i roli technologii w kształtowaniu przyszłości jazdy.
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
kalendarz 01/05 2024

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
Najnowsze artykuły:
BMW rezygnuje z litery „i”

BMW rezygnuje z litery „i”

Wiadomości / News

2024.05.04

Producent chce uniknąć pomyłek z pojazdami elektrycznymi.
 Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Używane

2024.05.03

Dlaczego każdemu może się to przytrafić i jak kupujący powinni się zabezpieczać?
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”

Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.03

Hollywoodzki aktor i producent opowiada o swojej pasji do samochodów, elektromobilności i roli technologii w kształtowaniu przyszłości jazdy.