Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV
kalendarz 22/04 2019

VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

Volkswagen / Concept Cars

Podczas „Brand SUV Night” odbywającej się w przededniu wystawy Auto Shanghai VW zaprezentował najnowszego członka rodziny ID. – model ID. Roomzz.

Samochód w wersji produkcyjnej będzie rywalizować m in. z modelem Tesla X i innymi podobnymi autami na początku przyszłej dekady. Jak zapowiada VW, debiut rynkowy w Chinach planowany jest w 2021 r.

Ten elektryczny SUV jest kolejnym członkiem rodziny ID. (nazwa zarezerwowana dla pojazdów z napędem elektrycznym). ID. Roomzz ma nadwozie o długości niemal pięciu metrów i w założeniach może służyć zarówno jako samochód rodzinny, jak i biznesowa limuzyna. Stylistyką nawiązuje do pozostałych modeli rodziny ID. Dostęp do przestronnego wnętrza zapewniają odsuwane szeroko drzwi.

„Ten SUV to monolit, wydaje się stworzony z jednej bryły. ID. Roomzz porusza się przy tym z niezwykłą lekkością elektrycznego auta, nie emitując żadnych szkodliwych substancji" – powiedział Klaus Bischoff, główny stylista VW.

W studyjnym modelu wykorzystano systemy asystujące umożliwiające jazdę autonomiczną. Na życzenie, w trybie „ID. Pilot”, samochód może poruszać się automatycznie (poziom 4. automatycznej jazdy). Pasażerowie mogą korzystać z informacji pojawiających się na interaktywnych podświetlanych panelach rozmieszczonych we wnętrzu.

Według nowej koncepcji zaprojektowano wnętrze, w którym można m.in. zmieniać konfigurację foteli. Ich ustawienie każdy pasażer może nie tylko indywidualnie dopasowywać do własnych potrzeb, ale też można je zmieniać zależnie od trybu jazdy w jakim aktualnie porusza się samochód. Jeśli kierowca uruchomi tryb jazdy automatycznej, każdy fotel może obrócić się o 25 stopni do wnętrza pojazdu – powstanie wtedy możliwość swobodnej komunikacji między pasażerami. W trybie jazdy automatycznej istnieje ponadto możliwość wybrania konfiguracji „ID. Pilot Relax” (również osobno dla każdego fotela) – pasażer może wtedy korzystając z płynnej regulacji przekształcić fotel w wygodne miejsce do leżenia.

Tapicerkę foteli wykonano np. z materiału AppleSkin wyprodukowanego z odnawialnych surowców pochodzenia roślinnego. Na wewnętrznej stronie drzwi znajdują się panele systemu „ID. Light”, w których zastosowano nowy rodzaj forniru. Z kolei system aktywnych filtrów „CleanAir” zapewniających czyste powietrze we wnętrzu.

Uwagę zwraca również brak klasycznej tablicy rozdzielczej. Gdy porusza się w trybie „ID. Drive”, czyli gdy samochód prowadzi kierowca, zestaw cyfrowych wskaźników „Digital Cockpit” wraz z kierownicą wydają się swobodnie zawieszone w przestrzeni przed kierowcą. „Digital Cockpit” ma formę tabletu pokrytego szkłem, jego elementem jest kierownica z cyfrowymi urządzeniami do obsługi różnych funkcji auta.

Napęd zapewniają dwa elektryczne silniki zapewniające moc systemową o wartości 225 kW, które mogą stale napędzać cztery koła (elektryczny napęd 4Motion). Jak zapewnia VW, ID. Roomzz ma duży zasięg - akumulator o pojemności 82 kWh pozwala na przejechanie w cyklu WLTP do 450 km. Korzystając z systemu szybkiego ładowania prądem o mocy 150 kW (DC) akumulator studyjnego pojazdu można w ciągu pół godziny naładować do 80 proc. pojemności. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 6,6 sek., zaś prędkość maksymalną określa się na 180 km/h (ograniczona elektronicznie). Jak w każdym samochodzie elektrycznym maksymalny moment obrotowy jest do dyspozycji już w chwili startu.

Wersja produkcyjna elektrycznego, 7-miejscowego SUV-a ma pojawić się po raz pierwszy w Chinach i Stanach Zjednoczonych na początku przyszłej dekady. W Europie debiut auta planowany jest po 2024 r. VW oczekuje, że Chiny będą kluczowym rynkiem dla elektrycznych SUV-ów. Do 2025 r. VW spodziewa się, że ogólny rynek pojazdów elektrycznych w Chinach wzrośnie do ponad 4,8 mln sztuk z 1,3 mln w 2020 r.

Norbert Szwarc
Foto: VW


Tagi:
Volkswagen, VW, VW ID. Roomzz, elektryczny SUV VW, Auto Shanghai, pojazdy elektryczne

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy Life V 2,0 TDI 122 KM 6MT – Zupełnie inny
kalendarz 09/04 2022

Volkswagen Caddy Life V 2,0 TDI 122 KM 6MT – Zupełnie inny

Testy / Testy

2022.04.09

Projekt Caddy ma już ponad 40 lat! I jest prawdziwym internacjonalistą. 
Volkswagen Arteon Shooting Brake 1.4 Plug-in 218 KM DSG – Udane połączenie?
kalendarz 08/04 2022

Volkswagen Arteon Shooting Brake 1.4 Plug-in 218 KM DSG – Udane połączenie?

Testy / Testy

2022.04.08

Na początku był Passat. Potem do tradycyjnego sedana i kombi dołączył fastback o sportowych rysach nazwany dla niepoznaki Passatem CC. Ten w końcu wyewoluował w Arteona. Wraz z liftingiem w 2020 roku gamę modelową poszerzono ...
VW Golf 1,5 e-TSI EVO mHEV 150 KM A/T - Wszechstronny
kalendarz 25/03 2022

VW Golf 1,5 e-TSI EVO mHEV 150 KM A/T - Wszechstronny

Testy / Testy

2022.03.25

Wydawać by się mogło, że przypadku Golfa niczego nowego wymyślić się już nie da.
Najnowsze artykuły:
Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Warsztat / Porady

2022.08.02

Samochód, podobnie jak człowiek, wymaga odpowiednich elementów, by prawidłowo funkcjonować.
 Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Finanse / Ubezpieczenia

2022.08.01

Ubezpieczenie komunikacyjne OC aut elektrycznych kosztuje podobnie co spalinowych tej samej klasy. Jednak w przypadku AC dla e-pojazdów trzeba liczyć się z poważnym wydatkiem.
Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Wiadomości / Wydarzenia

2022.07.30

Mitsubishi Ralliart przy wsparciu technicznym Mitsubishi Motors weźmie udział w Rajdzie Asia Cross Country Rally.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.