VW Golf R – Najmocniejszy
Volkswagen zaprezentował topową wersję Golfa.
Jak już informowaliśmy, pod maskę auta trafił silnik o mocy 320 KM, co czyni najnowszego Golfa R najmocniejszą odmianą tego modelu. Samochód powstał w oparciu o model ósmej generacji. Jednocześnie jest to już piąta edycja topowej wersji najpopularniejszego VW w historii.
Do napędu posłużył – jak w przypadku poprzednika - dwulitrowy turbodoładowany silnik benzynowy o poj. 2.0 i mocy 320 KM. Wartość momentu obrotowego wynosi 420 Nm. To jednocześnie 20 KM i 20 Nm więcej niż oferował dotychczasowy model R. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 sek. a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Napęd jest oczywiście przekazywany na obie osie. Samochód został wyposażony w opracowany wyłącznie na potrzeby tego modelu układ napędu czterech kół – znany jako 4Motion z R-Performance Torque Vectoring – ze zmiennym rozkładem momentu obrotowego między koła tylnej osi. Pozwala to znacznie zwiększyć zwinność Golfa R. Po raz pierwszy – za pośrednictwem systemu Vehicle Dynamics Manager (VDM) – napęd na cztery koła jest również połączony w sieć z innymi układami, jak elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) i amortyzatory o regulowanej charakterystyce tłumienia (DCC). Nowy Golf R, za sprawą różnych systemów, zapewnia znacznie lepszą trakcję, neutralne zachowanie podczas jazdy oraz odpowiednią precyzję prowadzenia i zwinność. Kierowca może ponadto wybierać jeden spośród sześciu różnych trybów jazdy, w tym Comfort, Sport, Race i Individual. Dołączyły do nich dwa nowe ustawienia o nazwie Special i Drift.
Jak podkreśla producent, finałowy tuning układu jezdnego nowego Golfa R miał miejsce na słynnej Północnej Pętli Nürburgringu. W efekcie tych prac nowy model – seryjnie wyposażony w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową – jest o 17 sekund szybszy na 21-kilometrowej Północnej Pętli Nürburgringu niż jego poprzednik.
Ciekawostką może być fakt, że nabywcy w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie będą mogli nabyć Golfa R ze standardową 6-biegową manualną przekładnią lub 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią DSG. W Europie zaś będzie oferowana wyłącznie skrzynia DSG.
Golf R otrzymał sportowe zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami. Inżynierowie chcieli jednocześnie zapewnić wyższe prędkości w zakrętach, a także lepszą stabilność. Samochód jest o 20 mm niższy od modelu standardowego. Do mocy auta dostosowano także układ hamulcowy z większymi tarczami - 358 mm oraz dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami z przodu.
Topowa wersja Golfa otrzymała zmieniony przedni zderzak z dodatkowymi wlotami powietrza. Ponadto listwy progowe, matowe chromowane obudowy lusterek zewnętrznych i 19-calowe felgi aluminiowe oraz nieco inny zderzak tylny z czarnym dyfuzorem i czterema końcówkami układu wydechowego. Nie można oczywiście pominąć oznaczenia „R” z przodu i z tyłu auta.
We wnętrzu natomiast sportowe fotele pokryte skórą Nappa z niebieskimi akcentami i logo „R” na oparciach. Sportowa, spłaszczona u dołu kierownica, nakładki na pedały ze stali nierdzewnej oraz wstawki z karbonu a także cyfrowy zestaw wskaźników i 10-calowy system informacyjno-rozrywkowy z wyświetlanymi animacjami w tonacji wersji „R”.
W salonach Golf R zadebiutuje w przyszłym roku.
Norbert Szwarc
Foto: VW
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen sprzedał fabrykę w Chinach
Wiadomości / News
2024.11.30
DS 8 – Tajemniczy
Prezentacje / Nowości
2024.11.26
VW Polo doczeka się liftingu w 2025 r.
Wiadomości / News
2024.11.22
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30