
Valtteri Bottas testował prototyp Alfy Romeo 33 Stradale
Zawodnik F1 wyjechał na tor testowy Balocco za kierownicą „prototypu 00” nowego modelu „fuoriserie”.
Valtteri Bottas, kierowca Formuły 1 i właściciel jednego z 500 ekskluzywnych kolekcjonerskich modeli Giulii GTAm, jest również członkiem „Klubu 33”, którego członkami jest 33 właścicieli wyjątkowego modelu „fuoriserie”. Bottas spędził dzień z zespołem inżynierów Alfy Romeo na torze testowym Balocco, testując „prototyp 00” nowego modelu „fuoriserie” (zbudowanego na zamówienie). Dodajmy, że na tym torze od 1962 r. prowadzono prace rozwojowe i testy samochodów wyścigowych o najwyższych osiągach (Autodelta) rywalizujących w międzynarodowych zawodach F1, DTM i Super Turismo.
Sesja testowa rozpoczęła się od pierwszego okrążenia za kierownicą Giulii GTAm, które pozwoliło Valtteriemu poznać konfigurację nawierzchni toru. Fin zasiadł następnie za kierownicą Alfy 33 Stradale, którą opisał jako intuicyjny samochód. Pierwszy test został przeprowadzony z umiarkowaną prędkością, co dało możliwość oceny precyzji układu kierowniczego oraz reakcji układu hamulcowego, a także charakterystycznych właściwości jezdnych zapewnionych przez układ składający się z aluminiowej konstrukcji ramy przypominającej literę H, wykonanego z włókna węglowego nadwozia typu „monocoque” oraz wyrafinowanej konfiguracji zawieszenia. Bottas docenił minimalizm wnętrza, które nigdy nie odwraca uwagi prowadzącego od jazdy.
Na późniejszych etapach Valtteri stopniowo zaczął zwiększać prędkość, aby przetestować zachowanie samochodu w bardziej ekstremalnych warunkach. Model 33 Stradale jest wyposażony w 3.0-litrowy silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM, 8-biegową przekładnię biegów DCT, napęd na tylne koła i elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Nowy silnik, będący kolejną odsłoną silnika V6 montowanego już w innych modelach włoskiej marki, został umieszczony wzdłużnie na środku i umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 333 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Ponadto dostępne są dwa tryby jazdy, które można aktywować za pomocą przełączników znajdujących się na tunelu środkowym: „Strada” (Droga) i „Pista” (Tor). Na niektórych odcinkach toru kierowca Formuły 1 wyłączył kontrolę trakcji (ESC OFF), zbliżając się do maksymalnej prędkości, potwierdzając tym samym, że 33 Stradale łączy osiągi superata z łatwością prowadzenia, nawet dla tych, którzy nie są profesjonalnymi kierowcami.
W teście przeprowadzonym przez fińskiego kierowcę kluczową rolę odegrało również aktywne zawieszenie. Zbudowany na zamówienie samochód wykorzystuje zawieszenie z podwójnym wahaczem z aktywnymi amortyzatorami i pół-wirtualnym układem kierowniczym zarówno na przedniej, jak i tylnej osi. Testujący ocenił także działanie układu hamulcowego. 33 Stradale wyhamowuje od 100 km/h do 0 na odcinku krótszym niż 33 metry. Zapewniają to wyprodukowane przez Brembo specjalnie dla Alfy hamulce węglowo-ceramiczne. Z przodu i z tyłu zamontowano wentylowane i perforowane tarcze, z sześciotłoczkowym zaciskiem monoblokowym z aluminium z przodu i czterotłoczkowym z tyłu.
Na zakończenie dnia testów, Valtteri Bottas powiedział: „Możliwość, aby jako pierwszy zasiąść za kierownicą 33 Stradale to wyjątkowa okazja i jestem pewien, że mój feedback zostanie wykorzystany przez zespół ekspertów Alfa Romeo ds. rozwoju w celu ostatecznego tuningu. Właściwie, konfigurowanie mojego własnego samochodu we współpracy z „bottega Alfa Romeo” było niezwykle wciągającym i ekscytującym doświadczeniem, a testowanie go dzisiaj było naprawdę ekscytujące, zatem teraz pozostaje mi tylko czekać, aż moja 33 Stradale będzie gotowa!
Jestem bardzo zadowolony z testów. Dzisiejsze doświadczenie jest bliskie perfekcji, co dla mnie oznacza całkowitą symbiozę z samochodem. Za kierownicą czułem się swobodnie i komfortowo: samochód jest niezwykle responsywny, precyzyjny. Wrażenia z jazdy są natychmiastowe, to samochód, z którym od razu czuć niesamowitą więź i nie trzeba wcale być kierowcą F1, aby tego doświadczyć. Ponadto, dźwięk silnika otula kabinę pasażerską i jest bez wątpienia charakterystyczny dla Alfy Romeo.”/oprac.ns/
Foto: Alfa Romeo
Zobacz podobne artykuły:
Abarth i Tramarossa
Wiadomości / Wydarzenia
2025.01.19
Pierwsza Alfa Romeo 33 Stradale trafiła do klienta
Wiadomości / News
2024.12.22
Kimi Antonelli za kierownicą Mercedesa CLA
Wiadomości / Wydarzenia
2024.12.21
Jeździł z zakazem i kradzionym autem
Wiadomości / News
2025.02.12
Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko
Moto fanatyk
2025.02.11