Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną
kalendarz 16/09 2021

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Bezpieczeństwo / Porady / Ubezpieczenia

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?

Lepiej wymienić obie – jak wymagają przepisy. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wspólnie z TÜV SÜD przeprowadził test, który potwierdza że różnica w głębokości bieżnika pomiędzy oponami na tej samej osi jest niebezpieczna i drastycznie zmniejsza przyczepność samochodu – zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Systemy bezpieczeństwa auta nie są wstanie tego zniwelować. Opony na tej samej osi pojazdu zawsze wymienia się parami. Dlatego serwisy samochodowe powinny restrykcyjnie przestrzegać tej zasady, a ubezpieczyciele mają obowiązek pokrycia kosztów za 2 opony na osi, nie jedną.

Różnica w bezpieczeństwie, zachowaniu samochodu, hamowaniu i przyczepności w przypadku innej głębokości bieżnika opon na tej samej osi jest ogromna. Zmniejsza się kontrola kierowcy nad samochodem i żadne zaawansowane systemy nie poradzą sobie z tym problemem.

Polskie przepisy zakładają, że opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne. Oznacza to ten sam model, ten sam bieżnik, ten sam rozmiar oraz te same indeksy prędkości i nośności.

– Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne: opony na tej samej osi muszą mieć jednakową budowę, kształt i rzeźbę bieżnika. Przez rzeźbę rozumie się zarówno wzór jak i właśnie wysokość – wyjaśnia Filip Raszewski, ze Skoda Auto Szkoła.

W samochodzie jest wiele istotnych elementów, które mają wpływ na jakość prowadzenia oraz stan bezpieczeństwa. Jednak mało który jest w stanie dorównać oponom. Dlaczego? Bo opony to jedyny system auta, który styka się z drogą. I jedyny niemetalowy, który tak szybko się obraca.

– Niestety wielu diagnostów weryfikuje jedynie wzór bieżnika, nie interesują się jego głębokością. To samo podejście mają likwidatorzy szkód komunikacyjnych – dodaje Marek Nytko, TÜV SÜD Polska.

Opony są odpowiedzialne za wiele istotnych funkcji. To od nich zależy przyczepność, kierowalność czy bezpieczeństwo na drodze. Różna wysokość bieżnika na jednej osi sprawia przede wszystkim, że samochód nie jest w stanie jechać prosto. Auto będzie ściągać w stronę, po której bieżnik jest wyraźnie niższy.

Pokrywanie kosztów tylko za jedną uszkodzoną oponę to częsta praktyka w przypadku likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Test i raport wykonane przez TÜV SÜD jasno pokazują, że tylko dwie opony o tym samym wzorze i głębokości bieżnika zapewnią odpowiednią przyczepność konieczną dla prawidłowego działania systemów bezpieczeństwa auta – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Często odpowiednie zapisy znajdują się także w instrukcji obsługi pojazdu. A jeśli mamy auto ze stałym napędem 4x4, to - nie licząc pewnej tolerancji dopuszczonej technicznie – musimy wymienić wszystkie opony. Niezastosowanie się do tych zapisów może skutkować uszkodzeniem układu przeniesienia napędu i odmową naprawy gwarancyjnej – dodaje Sarnecki.

źródło: pzpo.org. pl

Link do filmu: https://oponymajamoc.pl/prawidlowe-cisnienie/


Tagi:
zniszczona opona, pokrycie kosztów wymiany opon

Zobacz podobne artykuły:

Warto serwisować samochód w ASO? Odpowiadamy.
kalendarz 23/03 2023

Warto serwisować samochód w ASO? Odpowiadamy.

Warsztat / Porady

2023.03.23

Zadaliśmy naszym czytelnikom pytanie czy warto serwisować swój samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi? Choć zdania były podzielone, to większość jednak odpowiedziała „tak”. Zgadzamy się z tym stwierdzeniem i na podstawie wyb...
Samochód idealny dla kobiety
kalendarz 08/03 2023

Samochód idealny dla kobiety

Warsztat / Porady

2023.03.08

Na co zwrócić uwagę przy kupnie?
Ferie 2023: prawie 9 tys. pijanych kierowców na polskich drogach
kalendarz 07/03 2023

Ferie 2023: prawie 9 tys. pijanych kierowców na polskich drogach

Bezpieczeństwo

2023.03.07

Podczas tegorocznych ferii zimowych policja zatrzymała aż 8830 pijanych kierowców.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/

Odszkodowania Kancelaria Prawna Leszek Krupanek

śląskie
ul. P.C.K. 10/3
40-057 Katowice
Tel.: 32 253-02-45, 731 13 13 13
Email.: biuro@odszkodowania.net.pl
https://odszkodowania.net.pl

WYPOŻYCZALNIA/SPRZEDAŻ BAGAŻNIKÓW & BOXÓW DACHOWYCH

mazowieckie
ul. Lazurowa 12
05-830 Urzut
Tel.: 515 640 600
Email.: boxy-bagaznikiwawa@wp.pl
https://boxy-bagaznikiwawa.pl
Najnowsze artykuły:
Co kieruje klientami salonów samochodów przy wyborze sprzedawcy?  Odpowiadamy

Co kieruje klientami salonów samochodów przy wyborze sprzedawcy? Odpowiadamy

Wiadomości / Wydarzenia

2023.03.23

Jakie kryteria biorą pod uwagę kupujący wybierając salon dealera? Postaramy się na te pytania odpowiedzieć.
Warto serwisować samochód w ASO? Odpowiadamy.

Warto serwisować samochód w ASO? Odpowiadamy.

Warsztat / Porady

2023.03.23

Zadaliśmy naszym czytelnikom pytanie czy warto serwisować swój samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi? Choć zdania były podzielone, to większość jednak odpowiedziała „tak”. Zgadzamy się z tym stwierdzeniem i na podstawie wyb...
Zakaz sprzedaży aut spalinowych w UE pod znakiem zapytania

Zakaz sprzedaży aut spalinowych w UE pod znakiem zapytania

Wiadomości / Gorące tematy

2023.03.20

Co dalej z motoryzacyjną rewolucją?