Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną
kalendarz 16/09 2021

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Bezpieczeństwo / Porady / Ubezpieczenia

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?

Lepiej wymienić obie – jak wymagają przepisy. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wspólnie z TÜV SÜD przeprowadził test, który potwierdza że różnica w głębokości bieżnika pomiędzy oponami na tej samej osi jest niebezpieczna i drastycznie zmniejsza przyczepność samochodu – zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Systemy bezpieczeństwa auta nie są wstanie tego zniwelować. Opony na tej samej osi pojazdu zawsze wymienia się parami. Dlatego serwisy samochodowe powinny restrykcyjnie przestrzegać tej zasady, a ubezpieczyciele mają obowiązek pokrycia kosztów za 2 opony na osi, nie jedną.

Różnica w bezpieczeństwie, zachowaniu samochodu, hamowaniu i przyczepności w przypadku innej głębokości bieżnika opon na tej samej osi jest ogromna. Zmniejsza się kontrola kierowcy nad samochodem i żadne zaawansowane systemy nie poradzą sobie z tym problemem.

Polskie przepisy zakładają, że opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne. Oznacza to ten sam model, ten sam bieżnik, ten sam rozmiar oraz te same indeksy prędkości i nośności.

– Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne: opony na tej samej osi muszą mieć jednakową budowę, kształt i rzeźbę bieżnika. Przez rzeźbę rozumie się zarówno wzór jak i właśnie wysokość – wyjaśnia Filip Raszewski, ze Skoda Auto Szkoła.

W samochodzie jest wiele istotnych elementów, które mają wpływ na jakość prowadzenia oraz stan bezpieczeństwa. Jednak mało który jest w stanie dorównać oponom. Dlaczego? Bo opony to jedyny system auta, który styka się z drogą. I jedyny niemetalowy, który tak szybko się obraca.

– Niestety wielu diagnostów weryfikuje jedynie wzór bieżnika, nie interesują się jego głębokością. To samo podejście mają likwidatorzy szkód komunikacyjnych – dodaje Marek Nytko, TÜV SÜD Polska.

Opony są odpowiedzialne za wiele istotnych funkcji. To od nich zależy przyczepność, kierowalność czy bezpieczeństwo na drodze. Różna wysokość bieżnika na jednej osi sprawia przede wszystkim, że samochód nie jest w stanie jechać prosto. Auto będzie ściągać w stronę, po której bieżnik jest wyraźnie niższy.

Pokrywanie kosztów tylko za jedną uszkodzoną oponę to częsta praktyka w przypadku likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Test i raport wykonane przez TÜV SÜD jasno pokazują, że tylko dwie opony o tym samym wzorze i głębokości bieżnika zapewnią odpowiednią przyczepność konieczną dla prawidłowego działania systemów bezpieczeństwa auta – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Często odpowiednie zapisy znajdują się także w instrukcji obsługi pojazdu. A jeśli mamy auto ze stałym napędem 4x4, to - nie licząc pewnej tolerancji dopuszczonej technicznie – musimy wymienić wszystkie opony. Niezastosowanie się do tych zapisów może skutkować uszkodzeniem układu przeniesienia napędu i odmową naprawy gwarancyjnej – dodaje Sarnecki.

źródło: pzpo.org. pl

Link do filmu: https://oponymajamoc.pl/prawidlowe-cisnienie/


Tagi:
zniszczona opona, pokrycie kosztów wymiany opon

Zobacz podobne artykuły:

 Polacy jeżdżą bez ważnego OC?
kalendarz 20/09 2023

Polacy jeżdżą bez ważnego OC?

Finanse / Ubezpieczenia

2023.09.20

Które województwa wypadają najgorzej i gdzie odnotowanych jest najwięcej kar?
Zmiany w punktach karnych
kalendarz 19/09 2023

Zmiany w punktach karnych

Wiadomości / Gorące tematy

2023.09.19

Czy szkolenia dla kierowców to klucz do bezpieczeństwa na drogach?
Centrum Serwisowe Bielany - Nowy Warsztat Samochodowy na ul. Josepha Conrada 29A w Warszawie
kalendarz 19/09 2023

Centrum Serwisowe Bielany - Nowy Warsztat Samochodowy na ul. Josepha Conrada 29A w Warszawie

Warsztat / Porady

2023.09.19

Otwarcie najnowszego warsztatu samochodowego w Warszawie, zlokalizowanego przy ul. Josepha Conrada 29A, który nosi nazwę Centrum Serwisowe Bielany.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/
Najnowsze artykuły:
 Seat w słynnych filmach i serialach

Seat w słynnych filmach i serialach

Wiadomości / Ciekawostki

2023.09.24

Historia hiszpańskiej marki na przestrzeni lat wielokrotnie zahaczała o świat kinematografii.
 Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy

Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy

Prezentacje / Nowości

2023.09.24

Samochody były wystawiane na działanie temperatur do -30°C na północnym kole podbiegunowym i prawie 50°C na pustyni w Arizonie. Ponadto testy prowadzono w Alpach.
 Kolekcjonerska Toyota GR Supra GT4

Kolekcjonerska Toyota GR Supra GT4

Wiadomości / News

2023.09.22

Powstaną tylko trzy egzemplarze.