Toyota z mistrzowskim tytułem w WRC
Zespół Toyoty kończy sezon zdobywając tytuł Mistrza Świata Producentów.
Elfyn Evans, Kalle Rovanperä i Takamoto Katsuta w Toyotach GR Yaris Rally1 Hybrid po emocjonującym finale Rajdu Chile zdobyli dla Toyoty mistrzowską koronę w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC.
Powrót do Chile, po raz pierwszy od 2019 r, okazał się bardzo wymagający zarówno dla kierowców, jak i samochodów, a w szczególności ich opon. Trasa rajdu składała się z wielu nowych dróg, a do tego rajd rozgrywany był w odmiennych niż dotychczas jesiennych warunkach. Sucha, bezdeszczowa pogoda sprawiła, że warunki na trasie stały się bardzo nieprzewidywalne, w szczególności na pierwszych przejazdach, gdy wierzchnią warstwę stanowił luźny i bardzo śliski miękki szuter.
Evans, pilotowany przez Scotta Martina, od początku walczył o zwycięstwo w rajdzie. Na pierwszych piątkowych odcinkach specjalnych udało mu się objąć prowadzenie w rajdzie, by ostatecznie zakończyć pierwszy dzień zmagań na trzeciej pozycji.
W sobotę załodze Yarisa Rally1 Hybrid z nr 33 udało się utrzymać trzecią pozycję pomimo niespodziewanego zużycia opony na ekstremalnie szorstkich odcinkach specjalnych pierwszej sobotniej pętli. W niedzielę Evans z Martinem kontynuowali walkę o miejsce na podium i ostatecznie zajęli trzecie miejsce na podium w klasyfikacji generalnej rajdu, tuż przed kolegami z zespołu Rovanperä i Katsutą.
„W tym roku Elfyn był siłą napędową zespołu w drodze po tytuł w klasyfikacji producentów z jego sześcioma miejscami na podium, w tym dwoma zwycięstwami w 11 dotychczasowych rajdach. Elfyn i Scott, dziękujemy za wywalczenie trzeciego miejsca w Chile, które w decydujący sposób przyczyniło się do zdobycia mistrzowskiego tytułu” - powiedział Akio Toyoda, Prezes Toyota Gazoo Racing World Rally Team.
Jako lider klasyfikacji, Rovanperä pilotowany przez Johne Halttunena, stracił bardzo dużo czasu w piątek, startując jako pierwszy. Oznaczało to, że załoga Toyoty z nr 69 musiała “czyścić” na pierwszych przejazdach trasę z wierzchniej luźnej i śliskiej szutrowej warstwy innym zawodnikom. Ostatecznie zajęli czwarte miejsce w rajdzie, a Rovanperze w dniu swoich 23. urodzin udało się wygrać szósty w tym sezonie Power Stage. Rovanperä w klasyfikacji rocznej stracił tylko dwa punkty do goniącego go Evansa, który na Power Stage był drugi.
Dzięki temu, na dwa rajdy przed końcem sezonu, zespół Toyoty zapewnił sobie piąty z rzędu tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców i pilotów. Wynik Rovanpery i Evansa na Power Stage zagwarantował, że tylko oni i ich piloci Jonne Halttunen oraz Scott Martin mogą zdobyć tegoroczne tytuły. Rovanperä i Halttunen prowadzą o 31 punktów przed Evansem i Martinem, z 60 punktów możliwych do zdobycia w dwóch ostatnich rundach w sezonie.
„Mam nadzieję, że Elfyn i Kalle będą kontynuować walkę w pozostałych dwóch rajdach, w Europie Środkowej i Japonii. Jestem przekonany, że zespół przygotuje najlepsze samochody, więc oczekuję, że dacie z siebie wszystko.” - dodał Toyoda.
Katsuta i jego pilot Aaron Johnston doprowadził trzeciego Yarisa z nr 18 do pierwszej piątki Rajdu Chile, zajmując także piąte punktowane miejsce na Power Stage. Załoga przyczyniła się tym do sukcesu Toyoty w klasyfikacji producentów w połączeniu z wynikiem Rovanpery i Evansa.
Dodajmy, że zespół Toyoty od momentu swojego powstania zdobył już czwarty mistrzowski tytuł, trzeci z rzędu. Jest to także łącznie siódmy tytuł mistrzowski zdobyty przez Toyotę od 1993 r.
Dla Toyoty jest to drugi duży sukces w tym roku po zapewnieniu sobie tytułu mistrza Świata Producentów w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA (WEC) podczas 6 Hours of Fuji na początku września. Podobnie, jak w WRC w WEC walka o mistrzowski tytuł w klasyfikacjach indywidualnych kierowców, także rozegra się pomiędzy załogami w autach marki Toyota.
Przed zawodnikami pozostały już tylko dwa rajdy w kalendarzu WRC. Pod koniec października rywalizacja powróci do Europy na odcinki specjalne Rajdu Europy Centralnej, a sezon w połowie listopada zakończy Rajd Japonii.
Foto: Toyota
Wyniki Rajdu Chile 2023:
1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 Hybrid) 3h06m38.1s
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +42.1s
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +1m06.9s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +2m11.0s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +4m41.5s
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m18.5s
7. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m44.3s
8. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9m20.6s
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +9m53.9s
10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10m08.2s
Zobacz podobne artykuły:
Krajowa czołówka na Barbórce
Wiadomości / Moto sport
2024.12.03
Kajetanowicz na Karowej
Wiadomości / Moto sport
2024.12.02
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30
Jaguar – reset marki
Wiadomości / News
2024.12.03
Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.03
Stellantis bez Carlosa Tavaresa
Wiadomości / News
2024.12.02