Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Szutrowy Rajd Portugalii
kalendarz 19/05 2021

Szutrowy Rajd Portugalii

Moto sport

Czwarta runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata i czwarty rodzaj nawierzchni.

Rajd Portugalii (20-23 maja) będzie sprawdzianem na wymagających, szutrowych trasach. Zespół Toyota Gazoo Racing broni przewagi w klasyfikacji producentów, a Sébastien Ogier wśród kierowców.

Początek sezonu WRC 2021 jest udany dla zespołu Toyota Gazoo Racing, który z przewagą 27 punktów przewodzi klasyfikacji producentów. Liderem wśród kierowców jest Sébastien Ogier, który wygrał dwa z trzech do tej pory rozegranych rajdów. Elfyn Evans, który dwukrotnie był drugi, zajmuje trzecią lokatę z 10 punktami straty do Francuza, a na piątej pozycji jest Kalle Rovanperä. Czwarty kierowca Yarisa WRC, Takamoto Katsuta, trzy rajdy ukończył na szóstym miejscu i taką samą lokatę zajmuje w klasyfikacji generalnej cyklu. Całą czwórkę zobaczymy na szutrowych drogach w Portugalii.

Yaris WRC przed czwartą rundą mistrzostw świata dostał nowy silnik, który ma mieć większą moc i być jeszcze bardziej niezawodny. To kolejny pakiet zmian w samochodzie, który w ostatnich trzech latach wywalczył jeden tytuł mistrzowski producentów oraz dwa w kategorii kierowców. W poprzednim rajdzie w Chorwacji, Yarisy WRC wystartowały z poprawionym pakietem aerodynamicznym.

Rajd Portugalii będzie pierwszym szutrowym wyzwaniem dla najlepszych kierowców i pilotów rajdowych świata. Impreza wraca do kalendarza WRC po rocznej przerwie. Baza znów mieści się w Matosinhos pod Porto, a trasa ma podobny przebieg do tej z 2019 r. Rajd Portugalii to szybkie i techniczne trasy. Szutrowa nawierzchnia jest miękka i piaszczysta podczas pierwszych przejazdów, co jest utrudnieniem dla zawodników startujących na czele stawki. Z czasem drogi się utwardzają, ale też stają się bardziej wyboiste i kamieniste.

„Ta impreza potrafi być wymagająca dla opon i samochodów. Odbyliśmy testy nowych opon Pirelli, sprawdzaliśmy miękkie i twarde mieszanki, starając się dopasować ustawienia auta. Na pewno rajd nie będzie łatwy dla Sébastiena jako zawodnika otwierającego trasy. Elfyn ma nieco lepszą pozycję, a Kalle jest chyba w najlepszej sytuacji, by zaatakować” – ocenia Jari-Matti Latvala, szef zespołu.

„To dla mnie wyjątkowy rajd, bo tu wygrałem po raz pierwszy w WRC w 2010 roku, a potem zwyciężyłem w Rajdzie Portugalii jeszcze kilka razy. Będzie nam trudno jako załodze otwierającej trasy, ale też o tej porze roku w Portugalii często pada deszcz, na co liczymy. Nie przejechałem zbyt wielu kilometrów po suchym szutrze na oponach Pirelli, bo padało także w trakcie naszych testów. Dobór opon i dbanie o ich kondycję będzie bardzo ważną częścią tego rajdu” – stwierdził Ogier, który w Portugalii wygrywał pięciokrotnie. Jeśli ta sztuka uda mu się po raz szósty, będzie rekordzistą tej imprezy.

Rajd rozpocznie się ceremonią w Coimbrze w czwartkowy wieczór. Piątek to aż osiem odcinków specjalnych o łącznej długości 122 km, w tym wracająca do harmonogramu imprezy po 20-letniej przerwie próba Mortágua. Dodatkowym wyzwaniem pierwszego dnia będzie to, że kierowcy nie mają zaplanowanej wizyty w serwisie, więc trzeba wyważyć walkę z czasem z dbaniem o stan techniczny auta.

W sobotę kierowcy wystartują w siedmiu próbach o długości 165 km, w tym w dwukrotnie przejeżdżanym odcinku Amarante, który liczy blisko 38 km. To iście mordercza próba, a dzień kończy miejski odcinek Porto – Foz. Na niedzielę zaplanowano pięć odcinków specjalnych, a rajd zakończy się legendarną próbą Fafe z ikoniczną hopą, z której rajdówki wyskakują na dobre kilkadziesiąt metrów i muszą bezbłędnie wylądować na wąskiej, szutrowej nitce na oczach tysięcy kibiców. Będzie to też tzw. Power Stage, za który przysługują dodatkowe punkty./oprac. ns/

Foto: Toyota


Tagi:
Rajd Portugalii, Rajd Portugalii 2021, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata WRC, Toyota Gazoo Racing, Sébastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta, Toyota Yaris WRC

Zobacz podobne artykuły:

Kalendarz RSMP 2025
kalendarz 09/12 2024

Kalendarz RSMP 2025

Wiadomości / Moto sport

2024.12.09

Na sezon 2025 zaplanowano sześć rajdów asfaltowych i jedną rundę szutrową.
Marczyk zwycięzcą Rajdu Barbórka 2024
kalendarz 07/12 2024

Marczyk zwycięzcą Rajdu Barbórka 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.12.07

Mikołaj Marczyk z pilotem Szymonem Gospodarczykiem zwyciężyli w 62. Rajdzie Barbórka.
Bryan Bouffier wystartuje w Rajdzie Barbórka 2024
kalendarz 06/12 2024

Bryan Bouffier wystartuje w Rajdzie Barbórka 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.12.06

Choć rzadko jest widywany na rajdowych trasach, to przyjechał na warszawską Barbórkę.
Najnowsze artykuły:
Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Wiadomości / News

2024.12.11

Kolejna generacja Fiata 500 będzie produkowana w zakładach w Mirafiori.
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Wiadomości / News

2024.12.11

Spadek sprzedaży zmusił markę do zmniejszenia punktów dealerskich.
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

2024.12.11

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.