Skoda przypomina swój rower Slavia
Z okazji Światowego Dnia Roweru Skoda nawiązuje do słynnego roweru, dzieła firmy Laurin & Klement.
Jak wiadomo historia Skody zaczęła się właśnie od roweru w 1895 r, gdy Václav Laurin oraz Václav Klement obrali sobie za cel stworzenie niezawodnego roweru dla każdego. W ten sposób powstała ceniona wśród cyklistów Slavia, która nawet po wielu latach cieszy się pamięcią i zainteresowaniem. Jeden z pasjonatów tego wyjątkowego modelu postanowił odtworzyć legendarny rower i pokonać na nim etap trasy Tour de France. Wybór nie był przypadkowy – Skoda jest od 16 lat sponsorem tego jednego z najbardziej prestiżowych wyścigów na świecie.
125 lat temu Václav Laurin i Václav Klement widząc brak rowerów dobrej jakości, postanowili sami stworzyć pojazd, który w pełni zadowoli nawet najbardziej wymagających klientów. Tak powstało przedsiębiorstwo Laurin & Klement, które rozpoczęło produkcję roweru Slavia. Początkowo model ten powstał w wersji zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Później na rynku zadebiutował również tandem.
Wysoką jakość produktu miały zagwarantować m in. rygorystyczne testy - innowacyjne, napełniane powietrzem opony były zanurzane 3 m pod wodą na 24 godziny, aby upewnić się, że do środka nie dostała się ani jedna kropla wody. Wysokie standardy produkcji, przy jednoczesnej prostocie obsługi przyczyniły się do wysokiej reputacji roweru.
W ubiegłym roku Vladimír Vidim, cyklista i pasjonat rowerów, postawił sobie ambitny cel rekonstrukcji słynnego roweru oraz ukończenia na nim jednego odcinka Tour de France 2019 o długości 135 km.
- Wiedząc, że Skoda sponsoruje Tour de France, pomyślałem że świetnie będzie ożywić legendę i ukończyć na rowerze Slavia etap wyścigu - argumentował swoją decyzję Vladimír Vidim.
Chociaż miał on już wcześniej doświadczenie w budowaniu rowerów, to konstrukcja modelu Slavia nie była najłatwiejszym zadaniem. Część informacji na temat konstrukcji udało się znaleźć w muzeum Skody i w prywatnych zbiorach. Nigdzie jednak nie zachowały się informacje dotyczące sportowych wersji roweru. Vladimír bazował zatem nie tylko na archiwalnych materiałach, ale w dużej mierze musiał zdać się również na swoją wyobraźnię i intuicję.
Prace nad rekonstrukcją trwały ponad 3 miesiące. Chcąc jak najlepiej oddać ducha pierwowzoru, konstruktor ograniczył modyfikacje do minimum. Wiązało się to z szeregiem wyzwań. Jednym z przykładów jest proces hamowania. Zwolnić lub zatrzymać rower można było jedynie poprzez przekręcenie pedałów w przeciwnym kierunku, co na trasie Tour de France stanowiło nie lada wyczyn.
Choć trasa była bardzo wymagająca, udało się zrealizować cel. Pokonanie 135 km Tour de France zajęło konstruktorowi 17 godzin i 17 minut. Mimo, że Vladimír zakończył etap długo po ustalonym limicie czasowym, honorowy medal L'Étape został mu zasłużenie przyznany.
Obecnie Skoda posiada w swojej ofercie 17 modeli rowerów, od wersji dziecięcych po elektryczne./ns/
źródło: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15
Nie żyje Paolo Pininfarina
Wiadomości / News
2024.04.14
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16