Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy
Samochody były wystawiane na działanie temperatur do -30°C na północnym kole podbiegunowym i prawie 50°C na pustyni w Arizonie. Ponadto testy prowadzono w Alpach.
Światowe premiery nowych generacji modeli Superb i Kodiaq zbliżają się wielkimi krokami. Oficjalny debiut Superba zaplanowano bowiem na listopad. Tymczasem obydwa pojazdy pomyślnie zakończyły intensywny międzynarodowy program testów w ekstremalnych warunkach. Samochody były wystawiane na działanie temperatur do -30°C na północnym kole podbiegunowym i prawie 50°C na pustyni w Arizonie. Jednocześnie przetestowano holowanie przyczep po wysokoalpejskiej drodze Grossglockner oraz infrastrukturę ładowania modeli z hybrydowymi układami napędowymi typu plug-in.
Przed wprowadzeniem modeli na rynek, dzięki licznym ocenom wytrzymałości materiałów na stanowiskach testowych i w laboratorium, pracownicy Skody symulują 40 lat rzeczywistego użytkowania pojazdu.
- Żyjemy zgodnie z dewizą naszych założycieli Laurina i Klementa z 1895 roku: tylko to, co najlepsze, jest wystarczająco dobre dla naszych klientów. Z tego powodu testujemy samochody do granic możliwości, symulując i testując wszystko, z czym klienci mogą spotkać się podczas podróży. W ciągu kilku miesięcy pojazdy Škody mogą pokonać ponad milion kilometrów w ruchu miejskim, na wiejskich drogach i autostradach – jest to dystans, na który przeciętny klient potrzebowałby 40 lat - mówi Johannes Neft, członek zarządu Škoda Auto ds. rozwoju technicznego.
- Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej oceniamy wszystkie z około 7 tys. komponentów. Nasze rygorystyczne programy testowe dostarczają dokładnych danych na temat odporności, trwałości i jakości każdej części. Dzięki tym ekstremalnym testom uzyskujemy wgląd w parametry, takie jak wytrzymałość termiczna, a nawet trwałość farb i wykończeń. Dokładamy wszelkich starań, aby zidentyfikować i wdrożyć wszelkie niezbędne poprawki - dodaje Florian Weymar, kierownik działu zapewnienia jakości Škoda Auto.
Podczas gdy pierwsze wirtualne testy nowego modelu przeprowadzane są mniej więcej cztery lata przed jego debiutem, rzeczywiste jazdy rozpoczynają się około dwa lata później. Sesje te dokładnie badają ogólną jakość i trwałość pojazdu – od podwozia i nadwozia po układy napędowe i elektryczne, zapewniając odpowiednie osiągi nawet w najtrudniejszych warunkach. Dodatkowo wiele pojedynczych komponentów oraz całych zespołów, takich jak nowy system DCC Pro czy reflektory TOP LED Matrix, są poddawane testom na specjalnych stanowiskach i w laboratorium.
Przed nadchodzącą światową premierą nowe generacje Škody Superb i Kodiaq przeszły testy w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Pojazdy poddano działaniu niskich temperatur na kole podbiegunowym, sięgających do -30°C, a także testom w palącym upale w Hiszpanii, Afryce oraz na pustyni w Arizonie, gdzie temperatura dochodzi do 50°C. Oceny dostarczyły również szczegółowych informacji o zachowaniu termicznym nowego hybrydowego układu napędowego typu plug-in.
Ponadto Superb i Kodiaq sprawdziły się jako pojazdy holownicze na drodze Grossglockner w Austrii. Testy na drogach górskich o nachyleniu sięgającym 13 proc. dostarczyły ważnych informacji dotyczących skuteczności hamulców i regulacji termicznej. Z racji tego, że obie serie modelowe będą również dostępne w wersjach PHEV o zasięgu elektrycznym przekraczającym 100 km, oceniano również infrastrukturę ładowania.
Nowe generacje pojazdów zadebiutują już tej jesieni, przy czym Superb tak, jak dotychczas będzie dostępny w dwóch wersjach - liftback i kombi.
Norbert Szwarc
Zobacz podobne artykuły:
DS 8 – Tajemniczy
Prezentacje / Nowości
2024.11.26
Mercedes CLA - Najinteligentniejszy model marki
Prezentacje / Nowości
2024.11.21
Jaguar GT – Nowy gatunek
Prezentacje / Nowości
2024.11.15
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30
Wypadek, który zyskał światowy rozgłos
Wiadomości / News
2024.11.30