Skoda Fabia 130 Sport – Najszybsza Fabia

Z okazji jubileuszu — 130 lat istnienia marki, przygotowano specjalną edycję popularnej Fabii.
Fabia 130 Sport ma łączyć sportowy charakter auta z dziedzictwem sportów motorowych marki. Z gamy Skody dawno zniknęła usportowiona Fabia RS, dlatego tym bardziej cieszy pojawienie się Fabii 130 Sport. Jednocześnie jak podkreśla producent, jest to najszybsza seryjnie produkowana Fabia w historii.
Nowa wersja modelu powstała na bazie Fabii Monte Carlo 1.5 TSI. Jednak układ napędowy i jezdny został znacząco zmodyfikowany. Zespół specjalistów Skody ds. układów napędowych zmodyfikował m.in. kolektor dolotowy, tłumik drgań oraz wahacze aby dostosować jednostkę 1.5 TSI EVO2 do wyższej mocy. Silnik oferuje większą dynamikę już od 3500 obr./min, a maksymalna moc 130 kW (176 KM) dostępna jest w zakresie od 5750 do 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest od 1500 do 4000 obr./min.
7-biegowa przekładnia DSG otrzymała m in. wyższe punkty zmiany biegów, aby poprawić przyspieszenie, podwójne redukcje w trybie Sport zapewniające płynniejsze przełożenia oraz zmienione ustawienia pracy przy hamowaniu, pozwalające szybciej odzyskiwać prędkość.
Przeprowadzone testy potwierdziły wyższe osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 s (o 0,4 s szybciej niż w standardowej wersji), 60–100 km/h zajmuje 3,8 s (wcześniej 4,1 s), a przyspieszenie 80–120 km/h 4,8 s (wcześniej 5,3 s). Prędkość maksymalna wynosi teraz 228 km/h, co czyni wersję 130 Sport najszybszą seryjnie produkowaną Fabią w historii.
Standardem w tym modelu jest sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm, które w połączeniu z 18-calowymi felgami poprawia stabilność i prowadzenie pojazdu. Zmieniono również układ kierowniczy, który umożliwia bardziej precyzyjne reakcje i lepsze wyczucie auta.
Wyposażenie obejmuje także dwustopniowy system kontroli dynamiki. System ASR można wyłączyć, by umożliwić kontrolowany poślizg w odpowiednich warunkach. Wybór trybu ASR Sport + ESC Sport pozwala na większy poślizg kół, a następująca później interwencja systemu ESC ma zapewniać więcej emocji, a jednocześnie bezpieczne wrażenia z jazdy.
Jubileuszowa edycja Fabii dostępna jest w czterech kolorach: białym, czerwonym, niebieskim i czarnym. Wygląd auta podkreślają błyszczące, czarne detale m.in. przedni i tylny spoiler dachowy oraz dyfuzor. Uwagę zwracają również reflektory Bi-LED z ciemnymi kloszami lamp. Tył samochodu zdobi czarny pas, inspirowany rajdową Fabią Rally2, znany już z wcześniejszych edycji specjalnych. Całość dopełniają podwójne końcówki układu wydechowego umieszczone pod dyfuzorem.
We wnętrzu elektrycznie regulowane sportowe fotele, trójramienna, sportowa kierownica oraz stalowe nakładki na pedały mają podkreślać sportowy charakter tej wersji. Dopełnieniem całości są czarne, aluminiowe listwy progowe oraz srebrne wstawki dekoracyjne na desce rozdzielczej i klamkach drzwi. Standardem jest również 10-calowy Virtual Cockpit, a opcjonalnie 9-calowy ekran systemu multimedialnego.
Przypomnijmy, że Fabia jest obecna na rynku od 1999 r. odnosząc wielki sukces sprzedażowy. Do dziś wyprodukowano ponad 5 mln egzemplarzy tego modelu.
Specjalną edycję 130 Sport można już zamawiać. Dostawy rozpoczną się jeszcze w grudniu br./ns/
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Skoda Enyaq 4x4 na Kole Podbiegunowym
Wiadomości / Wydarzenia
2025.11.04
Skoda Octavia na służbie
Wiadomości / News
2025.10.22
Mobilna kawiarnia Skody
Wiadomości / Ciekawostki
2025.10.19
Hamowanie ma znaczenie
Warsztat / Porady
2025.11.12
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce
Moto fanatyk
2025.11.12
Do Austrii tylko na zimowych oponach
Wiadomości / News
2025.11.12