Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Sébastien Ogier rekordzista
kalendarz 29/01 2025

Sébastien Ogier rekordzista

Moto sport

Francuz po raz dziesiąty wygrał Rajd Monte Carlo.

Dla Toyoty jest to podwójny sukces, ponieważ oprócz rekordu Ogiera, to reprezentanci japońskiego zespołu zajęli dwa pierwsze miejsca na podium. Tym samym Toyota rozpoczęła sezon Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2025 z maksymalną liczbą punktów.   

Zwycięstwo jest trzecią wygraną Ogiera w Rajdzie Monte Carlo odniesioną w barwach Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR-WRT), drugą z pilotem Vincentem Landaisem. Z kolei rekord wszech czasów w zwycięstwach wśród producentów został powiększony przez Toyotę do sześciu wygranych.

Triumf w Rajdzie Monte Carlo jest również 15. zwycięstwem Ogiera dla TGR-WRT w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC), co zrównało go w statystykach z kolegą z zespołu Kalle Rovanperą i Carlosem Sainzem jako kierowcami, którzy odnieśli najwięcej zwycięstw w WRC dla Toyoty.

Jak co roku Rajd Monte Carlo dostarczył zawodnikom dużo zmiennych i niepewnych warunków na rajdowych trasach w Alpach Francuskich. Podczas minionego weekendu kierowcy ścigali się zarówno na suchym asfalcie, jak i na odcinkach pokrytych lodem w zacienionych partiach. W wielu miejscach auta wynosiły na drogę dużo śliskiego błota i zdradliwego żwiru z poboczy, co powodowało dodatkowe ryzyko.

Niepewność wśród zespołów i kierowców potęgował fakt, że był to pierwszy rajd, w którym obowiązywały znowelizowane przepisy techniczne. W nowej konfiguracji samochody najwyższej klasy Rally1 nie są już wyposażone w układy hybrydowe, co wymagało od inżynierów wprowadzenia wielu modyfikacji w autach.

Od tego sezonu zmienił się także dostawca opon w WRC i kierowcy po raz pierwszy jeździli na oponach marki Hankook.

O tym jak trudny był to rajd może świadczyć fakt, że aktualny mistrz świata – Thierry Neuville (Hyundai) popełnił kilka błędów, łącznie z uszkodzeniem tylnego zawieszenia. W efekcie Belg ukończył rajd dopiero na szóstym miejscu.

Walka o zwycięstwo pozostawała zacięta przez cały weekend i trwała do ostatniego niedzielnego etapu, poprowadzonego przez słynną przełęcz Col de Turini.

Ogier jechał pewnie i konsekwentnie od początku rajdu, wypracowując sobie przed ostatnim dniem 20,3 sekundy przewagi nad kolegą z zespołu Elfynem Evansem.

Kończący rajd Power Stage był mieszanką warunków, z suchym podjazdem i zjazdem i lodem na szczycie przełęczy Col de Turini. Wszyscy trzej najlepsi kierowcy zdecydowali się na mieszankę opon typu slick i kolcowanych, ale to Ogier ustanowił najlepszy czas, wyprzedzając o zaledwie 0,215 s Evansa, który na szybkim zjeździe do mety otarł się o bandę.

„Jestem zachwycony. Nie mogliśmy mieć lepszego początku sezonu niż ten. Zdobyliśmy maksymalną liczbę 60 punktów jako zespół, jeden-dwa-cztery w klasyfikacji generalnej i 10. zwycięstwo Sébastiena Ogiera w Rajdzie Monte Carlo, co jest naprawdę niesamowitym i wyjątkowym osiągnięciem. Warunki były bardzo trudne do samego końca, a wybór opon był stresujący, ponieważ droga była zamarznięta po przejeździe załóg poprawiających opis. Niestety Sami i Taka wypadli z trasy i być może powinienem był naciskać na nich, by wybrali bezpieczniejszą opcję, ale w tym rajdzie chodziło przede wszystkim o doświadczenie. Z pozostałymi kierowcami wszystko dobrze się ułożyło i dziękuję im za świetną jazdę. To bardzo emocjonujący rajd i myślę, że czeka nas ekscytujący sezon” - mówił po mecie Rajdu Monte-Carlo Jari-Matti Latvala, szef zespołu Toyota Gazoo Racing World Rally Team.

Następna runda w kalendarzu WRC, Rajd Szwecji (13-16 lutego), to jedyna w pełni zimowa impreza sezonu rozgrywana na śniegu i lodzie.

Rajd Monte Carlo 2025 - wyniki:

1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) 3h19m06.1s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +18.5s
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +26.0s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +54.3s
5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +59.0s
6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +5m44.2s
7. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +10m15.1s
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10m26.8s
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +11m40.7s
10. Eric Camilli/Thibault de la Haye (Hyundai i20 N Rally2) +13m14.6s


Tagi:
Rajd Monte Carlo, Rajd Monte Carlo 2025, Rajd Monte Carlo 2025 wyniki, Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC, WRC, WRC 2025, Toyota, Toyota Gazoo Racing, Toyota GR Yaris Rally1, Sébastien Ogier, Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Adrien Fourmaux

Zobacz podobne artykuły:

Kajetanowicz – nowy sezon i nowy samochód
kalendarz 17/03 2025

Kajetanowicz – nowy sezon i nowy samochód

Wiadomości / Moto sport

2025.03.17

Kajetan Kajetanowicz przedstawił barwy swojej Toyoty GR Yaris Rally2.
Formuła 1 2025 – kalendarz
kalendarz 15/03 2025

Formuła 1 2025 – kalendarz

Wiadomości / Moto sport

2025.03.15

Rusza nowy sezon Formuły 1.
Kajetanowicz testował nowy samochód
kalendarz 02/03 2025

Kajetanowicz testował nowy samochód

Wiadomości / Moto sport

2025.03.02

Trwają przygotowania do startu sezonu.
Najnowsze artykuły:
Ford - od białego do czarnego

Ford - od białego do czarnego

Wiadomości / News

2025.03.18

Jakie kolory preferują decydujący się na kupno Forda?
Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem

Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem

Wiadomości / Gorące tematy

2025.03.18

Chińskie auta zyskują zaufanie Polaków.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony

Testy / Testy

2025.03.18

Suzuki Vitara bez dwóch zdań nie jest autem krzykliwym. Na tle konkurencji wygląda bardzo konserwatywnie. To nie przeszkadza jednak jemu, żeby odnosić sukcesy na rynku i być jednym z najpopularniejszych aut w swojej klasie....