Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rusza rajdowy klasyk
kalendarz 08/05 2014

Rusza rajdowy klasyk

Wiadomości / Moto sport

Rozpoczyna się Rajd Argentyny – piąta eliminacja w tegorocznym serialu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.

Na zawodników czeka 405,10 km odcinków specjalnych. Różnice wysokości wynoszą ponad 1500 m, ponadto gruby szuter, przejazdy przez rzeki i serpentyny. Rajd Argentyny w pobliżu Córdoby, drugiego co do wielkości miasta w tym kraju, przyciąga co roku liczną rzeszę kibiców. A tam, gdzie spotyka się trzech Argentyńczyków, najczęściej pojawia się także grill. Dla kierowców i pilotów Rajdowych MŚ oznacza to niepowtarzalną atmosferę wielkiego narodowego święta. Wzdłuż tras odcinków specjalnych kibice stoją ciasno koło siebie i zagrzewają swoje gwiazdy do walki, a za nimi unosi się dym z rozpalonych grillów. Po raz pierwszy od prawie dziesięciu lat będą teraz świętować nowego zwycięzcę: żaden z kierowców biorących udział w tegorocznym rajdzie jeszcze nigdy nie wygrał Rajdu Argentyny. Tylko jeden z nich wie, jak wygląda tłum fanów oglądany z najwyższego stopnia podium: Mikko Markkula, pilot kierowcy Volkswagena Andreasa Mikkelsena. Markkula wygrał Rajd Argentyny 2010 razem z kierowcą Juho Hänninenem w Škodzie Fabia Super 2000. Wtedy jednak Rajd Argentyny nie należał do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata.

10 z 14 odcinków specjalnych Rajdu Argentyny zostanie rozegranych na tych samych trasach, co rok wcześniej. Dwa inne w znacznej części pokrywają się z ubiegłorocznymi. Trasa rajdu w tym roku w 84,62 procentach przebiega przez odcinki specjalne z edycji 2013. Ale to nie ułatwia zadania kierowcom i pilotom. OS „El Cóndor” jest prawdziwym, znanym na całym świecie klasykiem. Urozmaicone wyzwania są zagwarantowane: po ciasnych pętlach następują szybkie i szerokie zakręty. Do tego dochodzi specjalna pogoda na „El Cóndor” – miejscami gęsta mgła, w innych miejscach słońce. Drugi przejazd przez „El Cóndor” będzie w tym roku tak zwanym Power Stage, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych załóg.

Gdy World Rally Car na starcie „El Cóndor” przyspieszają do rajdowego tempa, zjeżdżają jednocześnie z najwyższego punktu Rajdu Argentyny w dolinę. Podczas gdy Rajd Meksyku rozgrywany jest na najwyższych wysokościach ze wszystkich rajdów w sezonie, rajd w Argentynie konfrontuje samochody z największą różnicą wysokości. Układ sterowania silnikiem musi zadbać o maksymalną moc zarówno na najwyższym punkcie „El Cóndor”, leżącym 2138 m n.p.m., jak i w najniższym punkcie na wysokości 620 m n.p.m., kilka metrów po starcie do odcinka specjalnego „Amboy-Yacanto”. Różnica 1518 m jest największą różnicą wysokości w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata.

Przypomnijmy, że Rajd Argentyny został rozegrany po raz pierwszy w 1980 r. Wtedy gospodarzami była prowincja Tucumán i „Automovol Club Argentino”. Zwycięzcami została niemiecka para Walter Röhrl/Christian Geistdörfer  w samochodzie Fiat 131 Abarth. Jako ciekawostkę możemy dodać, że aktualny szef FIA, Jean Todt, uczestniczył w Rajdzie Argentyny w 1981 r. jako pilot Guya Fréquelina w samochodzie Talbot Sundbeam Lotus. W 1983 r. rajd rozgrywany był w San Carlos de Bariloche, a od 1984 r. trasa prowadzi przez prowincję Córdoba. Rajd Argentyny 2010 był rozegrany w ramach Intercontinental Rally Challenge (IRC) i nie należał do kalendarza Rajdowych MŚ. Pilotem, który odniósł wtedy najwięcej zwycięstw był Mikko Markkula, swojego czasu jeżdżący z Juho Hänninen w Škoda Fabia Super 2000, a od 2013 r. – pilot kierowcy VW Andreasa Mikkelsena.
 

Zobacz podobne artykuły:

 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych
kalendarz 01/05 2024

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
kalendarz 29/04 2024

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.
 Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite
kalendarz 29/04 2024

Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite

Wiadomości / News

2024.04.29

Samochód miał pokonać 18 km na Motorworld ...
Najnowsze artykuły:
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.
 Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite

Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite

Wiadomości / News

2024.04.29

Samochód miał pokonać 18 km na Motorworld ...