
Rewolucja w technologii napędu na cztery koła w samochodach zelektryfikowanych
Rewolucja w technologii napędu na cztery koła w samochodach zelektryfikowanych
Nissan wprowadza w Europie niezwykle zaawansowaną technologię e‑4ORCE. Nowy, wyjątkowy układ sterowania napędem na cztery koła został opracowany specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i zelektryfikowanych, aby zapewnić kierowcy poczucie pewności i precyzyjne prowadzenie bez względu na warunki jazdy.
Litera „e" w nazwie technologii e-4ORCE oznacza, że jest to rozwiązanie oparte w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE" symbolizuje moc i energię, a cyfra „4" informuje, że układ steruje napędem na cztery koła.
Zespół inżynierów Nissana odpowiedzialnych za opracowywanie jednostek napędowych wykorzystał posiadaną wiedzę i doświadczenie w trzech kluczowych obszarach: zarządzania jednostką elektryczną, układów napędu na cztery koła i technologii sterowania charakterystyką pracy zawieszenia. Zaprojektowano nowatorskie rozwiązania, dające kierowcy poczucie pewności i dostarczające dynamiczne wrażenia w różnych sytuacjach podczas codziennej jazdy.
e-4ORCE – moc i płynna jazda
Innowacyjna technologia napędu na cztery koła e-4ORCE została opracowana z myślą o elektrycznych napędach Nissana oraz pojazdach z pionierskim układem e-POWER. W obu przypadkach koła są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne zasilane z akumulatora. W modelu X-Trail układ dwóch silników elektrycznych oferuje łączną moc 213 KM: silnik umieszczony na przedniej osi ma moc 150 kW, a jednostka zamontowana na tylnej osi – 100 kW, co zapewnia imponujące przyspieszenie od 0 do100 km/h w zaledwie 7 sekund. Układ przekazuje siłę napędową na tylną oś 10 tys. razy szybciej niż mechaniczny napęd na cztery koła.
Z kolei ARIYA e-4ORCE ma łączną moc 306 KM, co przekłada się na dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Oba modele wyróżniają się pewnym prowadzeniem i zwrotnością we wszystkich warunkach drogowych, a także dynamiczną i płynną jazdą.
e-4ORCE – niezrównany poziom kontroli i intuicyjne zachowanie samochodu
Układ e-4ORCE wykorzystuje akumulator do zasilania obu silników elektrycznych. Dla każdej z osi pojazdu zastosowana została osobna jednostka, żeby zapewnić niezależne sterowanie na koła przednie i tylne. Przy włączonym systemie e-4ORCE kierujący z łatwością osiąga zamierzony tor jazdy w zakrętach wykonując kierownicą jedynie minimalne ruchy korygujące i może cieszyć się osiągami silnika elektrycznego i radością ze zelektryfikowanej jazdy.
Technologia e-4ORCE zapewnia optymalną równowagę między kontrolą zawieszenia, utrzymaniem toru jazdy i precyzyjnym prowadzeniem. Przewiduje zachowania kierującego, koryguje typowe niepożądane reakcje samochodu, takie jak tendencja do podsterowności, oraz pomaga zapobiec przechyłom nadwozia, przez co zapewnia jeszcze lepszy komfort jazdy.
e-4ORCE – poczucie pewności podczas jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni
W technologii e-4ORCE siła napędowa jest rozdzielana na przednią i tylną oś tak, aby optymalizować wykorzystanie przyczepności opon w zależności od warunków jazdy, nawierzchni i sytuacji na drodze. Układ steruje indywidualnie siłą hamowania poszczególnych kół.
Dzięki tak precyzyjnemu sterowaniu układem dwóch silników i możliwości regulacji siły hamowania kół, pojazd utrzymuje zadany tor jazdy niezależnie od rodzaju nawierzchni czy warunków na drodze. Kluczem do stabilnej jazdy jest wyważony rozdział mocy z obu silników, który może być dostosowywany w ciągu zaledwie jednej dziesięciotysięcznej sekundy, czyli znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnych mechanicznych układów napędu na wszystkie koła.
e-4ORCE – kontrola przechyłu nadwozia zapewnia komfortową jazdę wszystkim pasażerom
Dodatkowym atutem technologii e-4ORCE, który docenią przede wszystkim pasażerowie, jest komfortowa jazda ze zminimalizowanym efektem tzw. „nurkowania” nadwozia podczas zwalniania, a to dzięki wykorzystaniu hamowania regeneracyjnego. Wrażenie opadania i wznoszenia nadwozia zostało ograniczone dzięki rozłożeniu siły hamowania rekuperacyjnego na przednią i tylną oś. Układ dwóch silników gwarantuje wyższy poziom odzyskiwania energii niż układ z jedną jednostką, i optymalizuje zachowanie samochodu w różnych sytuacjach na drodze.
Wprowadzenie na rynek technologii e-4ORCE jest ważnym krokiem w dążeniu Nissana do pełnej elektryfikacji gamy, przyczyniając się do budowy bardziej ekologicznego, bezpiecznego i inkluzywnego świata.
MOTOTRENDY.PL
Źródło: Nissan
Zobacz podobne artykuły:
Gdzie na offroad?
Wiadomości / News
2023.05.27
Zakaz parkowania hulajnóg elektrycznych na chodnikach
Wiadomości / News
2023.05.25
Inwestycje MAN-a
Wiadomości / News
2023.05.24
Firmy z branży
P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych
ul. Noworudzka 4AMustang Super Cobra Jet 1800 – gotów do bicia rekordów
Wiadomości / Ciekawostki
2023.05.29
Honda Civic 2.0 184 KM i-MMD e-HEV Advance – Potrafi zauroczyć...
Testy / Testy
2023.05.28
Kajetanowicz rusza na Rajd Sardynii
Wiadomości / Moto sport
2023.05.27