Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Polski znów rundą Mistrzostw Świata
kalendarz 25/06 2014

Rajd Polski znów rundą Mistrzostw Świata

Wiadomości / Moto sport

Na liście startowej widnieje 71 załóg.

Do rywalizacji na 24 odcinkach specjalnych 71. Rajdu Polski w Polsce i na Litwie wystartują zespoły fabryczne Volkswagena (Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala), Citroena (Kris Meeke, Mads Østberg), M-Sportu (Mikko Hirvonen, Elfyn Evans) i Hyundaia (Thierry Neuville, Juho Hanninen). Samochodami WRC wystartuje ogółem 15 kierowców, w tym trzech Polaków: Robert Kubica, Michał Sołowow i Krzysztof Hołowczyc. W rajdówkach w najwyższej specyfikacji zobaczymy także Andreasa Mikkelsena, Haydena Paddona, Martina Prokopa i Henninga Solberga.

Wymieniona piętnastka będzie z pewnością nadawała ton walce o zwycięstwo i czołowe lokaty w rajdzie. Trasy polskiego klasyka są nieznane większości zawodników, z których tylko nieliczni rywalizowali w latach ubiegłych na mazurskich szutrach. Należą do nich m. in. Hirvonen, zwycięzca z 2009 roku oraz Latvala, Meeke i Solberg. Biorąc jednak pod uwagę bardzo duże zmiany dotyczące konfiguracji odcinków specjalnych, jak i wprowadzenie pięciu zupełnie nowych prób sportowych, to wszyscy rozpoczną opis trasy od czystej kartki papieru.

W stawce są kierowcy i piloci z 36 krajów. Najwięcej jest Polaków (23), Francuzów (12), Brytyjczyków (11) oraz reprezentantów Finlandii i Hiszpanii – po 10. Litwę będą reprezentowały trzy załogi. Dominują zgłoszenia zawodników z krajów europejskich, ale reprezentowane są także Australia, Argentyna, Chile, Kuwejt, Liban, Nowa Zelandia, Peru, Arabia Saudyjska czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Wśród samochodów dominują różne odmiany Forda (39) oraz Citroena (15), ale uwaga kibiców będzie się również skupiała na fabrycznych VW Polo R WRC (3) czy Hyundaiach i20 WRC (3). Polska czołowa trójka wybrała Fordy Fiesta RS WRC. Dla Kubicy będzie to siódmy start za kierownicą tego samochodu, dla Sołowowa piąty, a Hołowczyc pojedzie Fiestą po raz pierwszy w swojej karierze.

Dodajmy, że tegoroczny Rajd Polski jest także rundą Mistrzostw Świata WRC2, Mistrzostw Świata Juniorów (JWRC) i będzie również areną walki o zwycięstwo w Drive DMACK Fiesta Trophy. W pierwszej z wymienionych serii zgłoszenia nadesłało 17 kierowców, a w drugiej i trzeciej po 12.

Odcinek liczący 35,17 km - odcinek specjalny Gołdap będzie rozegrany w tym roku po raz pierwszy i z pewnością będzie wielką atrakcją. Spektakularne hopki i dalekie skoki oraz długie zakręty pokonywane na granicy ryzyka stanowią o wyjątkowym charakterze tego odcinka i bez wątpienia wywołają szybsze bicie serca u kierowców i kibiców. Nowością dla wszystkich są cztery OS-y na Litwie, w tym OS Kapciamiestis, szybki i prowadzący po twardym szutrze. Największą atrakcją będzie jednak najkrótszy odcinek specjalny Rajdu Polski na torze Mikołajki Arena. Liczący 2,5 km „Super Special” leży tuż obok parku serwisowego i będzie pokonywany łącznie cztery razy. Szutrowe odcinki o długości 362 km zlokalizowano na Mazurach oraz w okolicach Druskiennik. Cała trasa rajdu liczy 1676 km. Start i meta w Mikołajkach.

Przypomnijmy, że Rajd Polski jest organizowany od 1921 r. Po Rajdzie Monte Carlo (od 1911 r.) jest to najstarsza tego typu impreza na świecie. Mimo, że Rajd Polski rozgrywany jest od 1921 r., dotychczas tylko dwa razy był zaliczany do cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). W roku debiutu Rajdowych MŚ w 1973 i w sezonie 2009. Od 1964 r. rajdy w Polsce 44 razy zaliczane były do aktualnych Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC).

Pierwszym zwycięzcą Rajdu Polski był lokalny kierowca Tadeusz Hayne w 1921 r. W swoim aucie marki Dodge, Polak pokonał sześciu innych uczestników. Pierwszy rajd w ramach Rajdowych MŚ w Polsce w 1973 r., wygrał Niemiec Achim Warmbold, który startował Fiatem. Jego pilotem był Jean Todt, aktualny prezydent Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA. W 2009 r. fiński duet Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen wygrał ostatni rajd WRC goszczący w Polsce.

W tym roku Rajd Polski zastąpił w kalendarzu MŚ Rajd Grecji. Dodajmy, że nowością w porównaniu z 2009 rokiem są m. in. odcinki specjalne rozgrywane na Litwie drugiego dnia rajdu. Jednocześnie po raz pierwszy w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) rajd będzie rozgrywany w dwóch krajach, z różnymi strefami czasowymi. W Polsce obowiązuje czas środkowoeuropejski (UTC+01:00), natomiast na Litwie czas wschodnioeuropejski (UTC+02:00). Jednak Rajd Polski na całym dystansie opiera się na tym samym czasie – czas polski stanowi tzw. czas rajdowy. Od 2005 r. Rajd Polski rozgrywany jest na szutrowych drogach Pojezierza Mazurskiego.

 

Zobacz podobne artykuły:

 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Smart Concept #5 - zapowiedź
kalendarz 20/04 2024

Smart Concept #5 - zapowiedź

Wiadomości / News

2024.04.20

Elektryczny crossover zadebiutuje w wersji produkcyjnej w drugiej połowie 2024 r.
Najnowsze artykuły:
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
 Druga runda WEC 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Smart Concept #5 - zapowiedź

Smart Concept #5 - zapowiedź

Wiadomości / News

2024.04.20

Elektryczny crossover zadebiutuje w wersji produkcyjnej w drugiej połowie 2024 r.