Rajdowa Celica GT4 Carlosa Sainza do kupienia
Za kwotę 199 000 euro można stać się posiadaczem oryginalnej Toyoty Celica GT4 ST165 mistrza Carlosa Sainza.
Samochód, którym słynny Hiszpan zajął drugie miejsce w Rajdzie Grecji 1991, został wystawiony na sprzedaż przez belgijską firmę Deman Brussels. Auto zostało doprowadzone do oryginalnego stanu rajdowej maszyny przez zespół mechaników Toyota Team Europe.
Toyota Celica ST165 GT4 Grupy A to jeden z najsłynniejszych samochodów fabrycznego zespołu Toyota Team Europe. Tym modelem w 1990 r. Carlos Sainz wywalczył mistrzostwo świata WRC, a w 1991 r. wygrał 5 rajdów i był o krok od obronienia tytułu, jednak wypadek w Rajdzie Australii stanął na drodze do realizacji tych planów.
Toyota Celica zapisała się na kartach historii międzynarodowych rajdów. Czwarta generacja, czyli model ST165, który trafił do stajni zespołu Toyota Team Europe, przyniosła Toyocie pierwsze duże sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Japońska rajdówka z napędem na cztery koła i silnikiem turbo była bardzo szybkim samochodem. Zadebiutowała w Rajdzie Korsyki '88, a dwa lata później Carlos Sainz wywalczył nią pierwszy tytuł rajdowego mistrza świata dla Toyoty – w klasyfikacji kierowców. W sumie Toyota zawdzięcza Celice cztery mistrzostwa świata kierowców (1990, 1992, 1993 i 1994) oraz dwa mistrzostwa producentów (1993 i 1994). Warto jednak pamiętać, że sukcesy z lat 1992-1994 to osiągnięcia kolejnej generacji słynnego coupe – modelu ST185.
Samochód oferowany obecnie przez Deman Brussels na portalu Classic Driver za 199 000 euro był jednym z aktorów tych ekscytujących wydarzeń. Należał do zespołu Toyota Team Europe w 1991 r, co potwierdza certyfikat autentyczności wystawiony przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) w Kolonii. Carlos Sainz i jego pilot Luis Moya wystartowali tym konkretnym egzemplarzem w Rajdzie Akropolu (Rajdzie Grecji), w którym zajęli drugie miejsce. W tym samym roku Marc Duez i pilot Klaus Wicha, również z zespołu fabrycznego Toyoty, poprowadzili to auto w Rajdzie Wielkiej Brytanii (RAC Rally). Duez dojechał do mety jako ósmy.
Ostatnim właścicielem auta był Ernst Kopp, belgijski kolekcjoner i pasjonata, a dawniej szef zespołu mechaników Toyota Team Europe. Nie dziwi zatem, że klasyczna Celica została wyremontowana przez dawny zespół rajdowy Toyoty. Teraz jest to idealny pojazd na rajdy historyczne.
Obecnie Kopp pracuje w tej samej roli co dawnej, lecz w zespole Hyundai Motorsport startującym w rajdach historycznych. Jego zadaniem jest renowacja klasycznych samochodów zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami i przygotowanie ich do startów./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15
Nie żyje Paolo Pininfarina
Wiadomości / News
2024.04.14
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16