Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Turcji – powrót do kalendarza WRC
kalendarz 13/09 2018

Rajd Turcji – powrót do kalendarza WRC

Moto sport

Dla większości startujących załóg, Rajd Turcji jest zupełnie nieznany.

Wybuchy wulkanu Eyjafjöll na Islandii wiosną 2010 r., które doprowadziły do zamknięcia ruchu lotniczego nad prawie całą Europą, miały także nieoczekiwane konsekwencje dla świata WRC. Cała rajdowa karawana, ludzie i sprzęt utknęli w Turcji i przez dłuższy czas nie mogli wrócić do swoich krajów. W efekcie FIA na długo wykreśliła Rajd Turcji z kalendarza WRC. Tegoroczna edycja jest pierwszą od ośmiu lat. Baza rajdu znajduje się w nowym miejscu. Wcześniej było miasto Kemer (2003, 2004, 2005, 2006 i 2008) oraz Stambuł (2010), a w tym roku jest to nadmorski kurort Marmaris. Nie zmieni się natomiast charakter rajdu i jego specyfika. Zawodnicy opisują ten rajd jako coś pomiędzy Sardynią a legendarnym, piekielnie trudnym i wyniszczającym Rajdem Akropolu.

Sama historia rajdu jest dość krótka. Pierwsza edycja odbyła się w 2003 r. Zwycięzcą był wówczas Carlos Sainz, który startował w barwach Citroëna. Aż trzykrotnie triumfował rekordzista tej imprezy – Sebastien Loeb (2004, 2005 i 2010).

Trasy przygotowane na tegoroczną edycję są nowe dla wszystkich zawodników. Są to drogi o kamienistej, szutrowej nawierzchni, gdzie opony będą narażone na uszkodzenia, a zawodnicy startujący jako pierwsi będą odkurzać trasę. Duże nierówności i wyboje przetestują wytrzymałość mechaniczną aut, które dodatkowo będą mierzyć się też z bardzo wysokimi temperaturami. W sytuacji, gdy całość trasy będzie nowością dla wszystkich, szczególnego znaczenia nabiera skuteczność przejazdów zapoznawczych, podczas których załogi sporządzają notatki.

Po otwierającym zawody superoesie, zaplanowanym na czwartkowy wieczór, etap piątkowy rozpocznie się odcinkiem specjalnym Çetibeli. Próba ta wzbudza respekt: jej dystans aż 38 km czyni z niej najdłuższy odcinek całego rajdu. Będzie to zatem skok na głęboką wodę, który może mocno wpłynąć na dalszą klasyfikację i przynieść już na początku rajdowego weekendu spore zaskoczenia.

W rajdach, których odcinki specjalne nie zmieniają się z roku na rok, doświadczone załogi polegają na zebranych przez lata, nie raz sprawdzonych i co najwyżej nieznacznie korygowanych notatkach, które wspomagają bezpośrednią pamięcią tras. W takich sytuacjach ich przejazd zapoznawczy sprowadza się jedynie do wychwytywania drobnych różnic i zmian, a nie oceny i zapisu OS-ów na całym dystansie.

W tym roku w Rajdzie Turcji sytuacja będzie zupełnie inna. Kierowca i pilot muszą podczas zapoznania precyzyjnie opisać każdy fragment trasy – 17 OS-ów o łącznej długości 312,44 km. Oznacza to konieczność koncentracji i spostrzegawczości, by zawrzeć w opisie wszystkie możliwe pułapki trasy i wszystkie zakręty opisane w jednej skali. Podczas jazdy na czas pamięć nie przyjdzie z pomocą: na wejściu w ślepy zakręt kierowca musi w 100 proc. ufać temu, co podyktuje mu pilot, czyli treści, którą podczas zapoznania sam podał on pilotowi do zapisania. Umiejętność zrobienia takich notatek i późniejszego polegania na nich może decydować o dużych różnicach czasowych, nawet pomiędzy zawodnikami na pozornie zbliżonym poziomie.

Program Rajdu Turcji (strefa czasowa GMT+3):  

Czwartek, 13 września:
9:30: Odcinek testowy (4,70 km)  
18:30: Uroczystość startu (z bazy rajdu w Marmaris)
20:08: OS 1 – Superoes Turkey Full Speed (2,00 km)  
20:33: Parc fermé (Asparan)

Piątek, 14 września:
7:00: Serwis A (Asparan – 15 min)
7:58: OS 2 – Çetibeli 1 (38,10 km)
9:21: OS 3 – Ula 1 (21,75 km)
10:24: OS 4 – Çiçekli 1 (12,57 km)
12:24: Serwis B (Asparan – 30 min)
13:37: OS 5 – Çetibeli 2 (38,10 km)
15:00: OS 6 – Ula 2 (21,75 km)
16:03: OS 7 – Çiçekli 2 (12,57 km)
17:48: Serwis Flexi C (Asparan – 48 min)

Sobota, 15 września:
7:42: Serwis D (Asparan – 15 min)
8:35: OS 8 – Yesilbelde 1 (34,24 km)
10:08: OS 9 – Datça 1 (10,70 km)
11:11: OS 10 – Içmeler 1 (20,37 km)
12:16: Serwis E (Asparan – 30 min)
13:24: OS 11 – Yesilbelde 2 (34,24 km)
15:08: OS 12 – Datça 2 (10,70 km)
16:11: OS 13 – Içmeler 2 (20,37 km)
17:01: Serwis Flexi F (Asparan – 48 min)

Niedziela, 16 września:
9:25: Serwis G (Asparan – 15 min)
10:08: OS 14 – Marmaris 1 (7,14 km)
10:46: OS 15 – Ovacik (8,05 km)
11:24: OS 16 – Gökçe (12,65 km)
13:18: OS 17 – Marmaris 2 Power Stage (7,14 km)
14:15: Podium


Tagi:
Rajd Turcji, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata WRC

Zobacz podobne artykuły:

Startuje sezon rajdowych MP
kalendarz 26/04 2024

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Najnowsze artykuły:
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?