Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Rajd Polski - Sesks wygrywa, Marczyk liderem
kalendarz 15/06 2025

Rajd Polski - Sesks wygrywa, Marczyk liderem

Moto sport

Mārtiņš Sesks powtórzył swój sukces z 2023 r.

Łotewska załoga zdominowała rywalizację, wygrywając dziewięć z czternastu odcinków specjalnych. Na mecie uzyskali 1:06,3 sekundy przewagi nad Mikołajem Marczykiem i Szymonem Gospodarczykiem (Škoda Fabia RS Rally2). Polska załoga nie tylko sięgnęła po drugie miejsce przed własną publicznością, ale również objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej ERC po czterech rundach. Obecnie mają na koncie 81 punktów – o 16 więcej niż najbliższy rywal, Mads Østberg.

Trzecią pozycję w rajdzie zajęli Jon Armstrong i Shane Byrne (Ford Fiesta Rally2), którzy zanotowali najlepszy występ w sezonie, tracąc 1:15,8 s do zwycięzców. Dla Armstronga to drugie podium w rundzie FIA ERC – obydwa osiągnięte w Polsce – po debiutanckim sukcesie w Rajdzie Śląska 2024. To również jego pierwsze podium w rajdzie szutrowym.

Tegoroczny Rajd Polski stanowił jednocześnie czwartą i ostatnią w sezonie szutrową rundę mistrzostw Europy (FIA ERC). Drugi najstarszy rajd świata już po raz 54. włączono do kalendarza tego cyklu. Takiego stażu w europejskim czempionacie nie ma żaden inny rajd na świecie.

Z kolei dla uczestników RSMP było to trzecie starcie w tym sezonie i jedyne rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 70 załóg, w tym 63 zgłoszone w ramach FIA ERC. Stawka krajowego czempionatu liczyła 29 załóg, z czego 19 było uprawnionych do zdobywania punktów do klasyfikacji RSMP.

32 załogi przywiozły do Mikołajek samochody R5/Rally2, a więc najbardziej zaawansowane i najszybsze rajdówki dopuszczone do startów w rundach FIA ERC i RSMP. Samochodami z napędem na cztery koła dysponowało 47 z 70 zgłoszonych duetów.

Organizatorzy przygotowali trasę o łącznej długości 793,6 km, z czego 189,6 km stanowił łączny dystans czternastu odcinków specjalnych.

W klasyfikacji krajowego czempionatu komplet punktów zdobyli Marczyk i Gospodarczyk. Na drugim miejscu finiszowali Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2, +2:25,9 s), a na najniższym stopniu podium stanęli Krzysztof Bubik z Adrianem Sadowskim (Skoda Fabia R5, +3:50,4 s).

Z pustymi rękami Rajd Polski zakończyli Jarosław Szeja i Grzegorz Grzyb, którzy przed startem zajmowali odpowiednio drugą i trzecią pozycję w punktacji RSMP. Grzyb wycofał się jeszcze w sobotę. Z kolei Szeja wypadł z drogi na finałowej próbie, chwilę po tym, jak koło urwał jadący przed nim Jos Verstappen z Renaudem Jamoulem (Skoda Fabia RS Rally2).

Wyniki trzeciej rundy RSMP spowodowały przetasowania w tabeli cyklu. Na półmetku sezonu Matulka i Syty mają 95 punktów, o 34 więcej niż Brzeziński i Gerber, którzy awansowali na drugie miejsce. Za nimi plasują się kolejno bracia Szejowie (53 pkt), Grzyb i Binięda (50 pkt) oraz Kołtun i Pleskot (42 pkt).

Tymoteusz Abramowski i Jakub Wróbel (Ford Fiesta Rally3) wygrali drugą rundę z rzędu w klasyfikacji ERC3, pokonując Ville Vatanena i Jarno Ottmana (Renault Clio Rally3) o 17,1 sekundy. Trzeci byli Tristan Charpentier i Florian Barral (Ford Fiesta Rally3), którzy stracili do zwycięzców 21,4 sekundy.

Calle Carlberg i Jørgen Eriksen (Opel Corsa Rally4) zdominowali rywalizację w Junior ERC, wygrywając z przewagą 2:23,1 s nad Ioanem Lloydem i Sionem Williamsem (Peugeot 208 Rally4). Trzecie miejsce zajęli Tuukka Kauppinen i Vili Karttunen (Lancia Ypsilon Rally4 HF), ze stratą 3:07,5.

Po czterech rundach Marczyk i Gospodarczyk prowadzą w klasyfikacji ERC z dorobkiem 81 punktów. Polska załoga odzyskała pozycję liderów dzięki drugiemu miejscu wywalczonemu na krajowych trasach, co dało im 24 punkty do klasyfikacji generalnej. Mads Østberg zajmuje drugie miejsce z 65 punktami. Korhonen, Reiersen i Mabellini mają po 60 punktów, a Armstrong awansował na szóste miejsce z dorobkiem 46 punktów. Johansson ma 41 punktów, Sesks – 35, Gryazin – 34, a Brynildsen – 31.

ERC wkracza teraz w asfaltową część sezonu – kolejna runda to Rally di Roma Capitale, zaplanowana na 4–6 lipca.

źródło: rajd polski

81. Rajd Polski – klasyfikacja końcowa:

1. Sesks/Francis (LVA/LVA, Škoda Fabia RS Rally2) 1:37:56.4
2. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Škoda Fabia RS Rally2) +1:06.3
3. Armstrong/Byrne (IRL/IRL, Ford Fiesta Rally2) +1:15.8
4. Reiersen/Gustavsson (SWE/SWE, Škoda Fabia RS Rally2) +1:37.9
5. Østberg/Bernacchini (NOR/ITA, Citroën C3 Rally2) +1:54.9
6. Tempestini/Itu (ROU/ROU, Škoda Fabia Rally2 evo) +2:48.2
7. Johansson/Grönvall (SWE/SWE, Škoda Fabia RS Rally2) +2:53.5
8. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA, Škoda Fabia RS Rally2) +3:01.3
9. Matulka/Syty (POL/POL, Škoda Fabia RS Rally2) +3:36.1
10. Bubik/Sadowski (POL/POL, Škoda Fabia Rally2 evo) +4:48.4

Punktacja FIA ERC po 81. Rajdzie Polski (runda 4/8):

1. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL) 81 pkt
2. Mads Ostberg (NOR) 65 pkt
3. Korhonen/Viinikka (FIN/FIN) 60 pkt
4. Reiersen/Gustavsson (SWE/SWE) 60 pkt
5. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA) 60 pkt
6. Armstrong/Byrne (IRL/IRL) 46 pkt
7. Johansson/Grönvall (SWE/SWE) 41 pkt
8. Sesks/Francis (LVA/LVA) 35 pkt
9. Gryazin/Aleksandrov (BGR/BGR) 34 pkt
10. Brynildsen/Listerud (NOR/NOR) 31 pkt


Tagi:
Rajd Polski, 81. Rajd Polski, Rajd Polski 2025, Mikołaj Marczyk, Martins Sesks, Jon Armstrong, Calle Carlberg, Tymoteusz Abramowski

Zobacz podobne artykuły:

Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
kalendarz 12/11 2025

Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii

Wiadomości / Moto sport

2025.11.12

Ogier, Evans i Pajari na podium.
Robert Kubica Wicemistrzem Świata w klasie Hypercar
kalendarz 10/11 2025

Robert Kubica Wicemistrzem Świata w klasie Hypercar

Wiadomości / Moto sport

2025.11.10

Tegoroczny sezon Kubicy w WEC okazał się wyjątkowy.
Testy Kucharczyka serii Indy NXT
kalendarz 06/11 2025

Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Wiadomości / Moto sport

2025.11.06

Polak ukończył testy amerykańskiej serii w czołowej trójce debiutantów.
Najnowsze artykuły:
Hamowanie ma znaczenie

Hamowanie ma znaczenie

Warsztat / Porady

2025.11.12

Jesień i zima to najtrudniejsze okresy w roku pod względem warunków na drogach.
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Moto fanatyk

2025.11.12

Wyjątkowy egzemplarz tego modelu jest do kupienia.
Do Austrii tylko na zimowych oponach

Do Austrii tylko na zimowych oponach

Wiadomości / News

2025.11.12

Wymóg ten obowiązuje od 1 listopada.