
Porsche Boxster 25 Years - Jubileuszowa edycja
Porsche świętuje 25. urodziny gamy swoich roadsterów, prezentując specjalną edycję modelu Boxster.
Limitowana seria powstanie w liczbie 1250 egzemplarzy i będzie dostępna na wszystkich rynkach. Samochód bazuje na odmianie GTS 4.0, napędzanej 6-cylindrowym silnikiem typu bokser o poj. 4.0 i mocy 400 KM. Boxster 25 Years nawiązuje do stylu koncepcyjnego Porsche Boxster, które debiutowało podczas salonu samochodowego w Detroit w 1993 r., zapowiadając historię sukcesu dwumiejscowego samochodu z otwartym nadwoziem. Jego produkcyjna wersja, wizualnie bardzo zbliżona do prototypu, pojawiła się w 1996 r. Jak dotąd model doczekał się czterech generacji, wyprodukowanych w łącznej liczbie 357 tys. sztuk.
Jednym z wyróżników aut z tej serii jest na nowo opracowany kolor Neodyme – to połyskujący na miedziany odcień brąz, który stanowi efektowny kontrast wobec bazowego odcienia GT Silver Metallic z pionierskiego, pokazowego egzemplarza z 1993 r. W jubileuszowej edycji wykorzystano go w przypadku przedniego zderzaka, bocznych wlotów powietrza przedzielonych pojedynczym „skrzelem”, a także napisów i dwutonowych 20-calowych obręczy z lekkich stopów. Jubileuszowy Boxster jest oferowany w kolorze GT Silver Metallic, ale dostępne są także odcienie Deep Black Metallic i Carrara White Metallic. Kolejnym charakterystycznym elementem jest ozdobiony napisem „Porsche” korek wlewu paliwa z serii Exclusive Design. Jego lśniące wykończenie przywodzi na myśl aluminium. Dopasowano do niego błyszczące końcówki sportowego układu wydechowego, z którymi kontrastuje czarne obramowanie przedniej szyby.
W podobnym duchu zostało wykończone wnętrze ze skórą w kolorze Bordeaux Red z poszyciem dachowym z czerwonej tkaniny. Na dachu widnieje wytłoczony napis „Boxster 25”. Zarówno wykończenie kabiny, jak i poszycie dostępne są także w kolorze czarnym. Poszerzona lista standardowego wyposażenia limitowanej edycji obejmuje między innymi pakiet elementów dekoracyjnych kokpitu z aluminium, sportowe fotele z 14-kierunkową regulacją elektryczną, listwy progowe z napisem „Boxster 25” oraz sportową, podgrzewaną kierownicę GT.
Silnik, który trafił do jubileuszowej edycji, to 6-cylindrowy bokser 718 Boxster GTS 4.0 wykorzystywany również jako wariant o wyższej mocy w purystycznym 718 Spyder. Limitowany Boxster jest oferowany z 6-stopniową skrzynią manualną lub z automatyczną 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową Porsche (PDK). W specjalnym wydaniu model osiąga prędkość maksymalną 293 km/h, a w połączeniu ze skrzynią PDK i standardowym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s. Standardowe elementy wyposażenia obejmują sportowe zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM) i zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną „szperą” (dyferencjałem o ograniczonym poślizgu).
Boxster jest dla Porsche szczególnym modelem. Zapoczątkował zmianę strategii firmy i wytyczył kierunek na przyszłość w trudnych ekonomicznie czasach połowy lat 90. Znalazło to odzwierciedlenie w pierwszym seryjnym 6-cylindrowym silniku typu bokser chłodzonym cieczą, a także w koncepcji współdzielonych elementów, którą wprowadzono wraz z tym centralnosilnikowym roadsterem. Koncepcja ta została później wykorzystana przy budowie kolejnej generacji 911 (typ 996), zaprezentowanej w 1997 r. i umożliwiła Porsche powrót do dochodowej produkcji.
Samochód szybko spotkał się z zainteresowaniem młodszej klienteli. W stylistyce auta pojawiły się znane motywy. Wizualnie koncepcyjny Boxster pokazany w Detroit w styczniu 1993 r. przywodził na myśl słynne modele 550 Spyder i 718 RS 60 Spyder. Szefostwo marki widząc ciepłe przyjęcie podczas prezentacji, zainterweniowało w trwające prace projektowe nad seryjnym modelem i nakazano: „Po prostu zbudujcie go na wzór prototypu”.
Boxster zadebiutował w sierpniu 1996 r. i niemal do złudzenia przypominał gwiazdę targów motoryzacyjnych, z przednim passem, który dzielił z 911 z serii 996. Jego centralnie zamontowany 6-cylindrowy silnik bokser, który początkowo miał pojemność 2.5 i rozwijał moc 204 KM i korzystał m.in. z chłodzenia cieczą, techniki czterozaworowej oraz zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych.
W 1999 r. pierwsza generacja Boxstera (typ 986) otrzymała 2.7-litrowy silnik, początkowo o mocy 220 KM, a później 228. Boxster S otrzymał 6-cylindrową jednostkę 3.2 i mocy 252 KM, wkrótce zwiększonej do 260 KM.
W 2004 r. pojawiła się generacja 987, z nadwoziem w nowej stylizacji, z 17-calowymi kołami i przeprojektowanym wnętrzem, a także z opcjonalnymi elementami: zawieszeniem PASM o zmiennej charakterystyce amortyzatorów, ceramicznymi hamulcami PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) oraz pakietem Sport Chrono. Przy niezmienionej pojemności jej silniki generowały, odpowiednio 240 i 280 KM. Pod koniec okresu produkcyjnego jednostki osiągały już 255 KM (silnik 2.9) oraz 310 KM (silnik 3.4), a dostępną wcześniej automatyczną przekładnię Tiptronic S zastąpiła skrzynia PDK.
W 2012 r. zaprezentowano zmodernizowany model - typ 981. Samochód otrzymał nowe, lekkie nadwozie oraz przeprojektowane podwozie, zapewniając przy tym wyższe osiągi. Bardziej ekonomiczne 6-cylindrowe silniki bokser wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa (początkowo: 2.7 o mocy 265 KM oraz 3.4 o mocy 315 KM). W kwietniu 2014 r. pojawił się Boxster GTS, rozwijający 330 KM. Największą atrakcją bez wątpienia był debiut Porsche Boxster Spyder z 3.8-litrową jednostką o mocy 375 KM.
Obecna generacja 718 Boxster – typ 982 – zadebiutowała w styczniu 2016 r. Tym razem do napędu posłużyły 4-cylindrowe silniki turbo. Jednostka bokser 2.0 o mocy 300 KM, a 2.5 z turbodoładowaniem o zmiennej geometrii łopatek – generuje 350 KM. Nieco później do gamy dołączył Boxster GTS o mocy 365 KM. W połowie 2019 r. na szczyt oferty wspięła się nowa edycja Porsche Boxster Spyder, która 4.0-litrowy silnik (420 KM) dzieli z flagowym modelem z twardym dachem – 718 Cayman GT4. Od 2020 r. ten 6-cylindrowy centralnie montowany silnik napędza również 400-konne 718 Boxster GTS 4.0.
Porsche Boxster 25 Years można już zamawiać. Pierwsze auta trafią do salonów pod koniec marca 2021 r. Ceny zaczynają się od 459 tys. zł.
Norbert Szwarc
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
Porsche Vision 357 - Urodzinowy hołd dla modelu 356
Prezentacje / Concept Cars
2023.04.10
Porsche 911 GT3 RS z rekordem Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2022.11.06
Już jest!
Prezentacje / Nowości
2022.10.20
Mustang Super Cobra Jet 1800 – gotów do bicia rekordów
Wiadomości / Ciekawostki
2023.05.29
Honda Civic 2.0 184 KM i-MMD e-HEV Advance – Potrafi zauroczyć...
Testy / Testy
2023.05.28
Kajetanowicz rusza na Rajd Sardynii
Wiadomości / Moto sport
2023.05.27