Połowa kierowców nie wie, jak traktować używany samochód po jego zakupie
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez AAA Auto, aż 50 proc. kierowców nie wie, jak właściwie postępować z nowo zakupionym używanym autem.
Obsługa takiego pojazdu nie jest taka sama, jak w przypadku nowego auta. Bezpieczeństwo, dłuższa żywotność używanego auta i potencjalne wydatki, znajdują się w rękach każdego kierowcy.
Jak dbać o nowy używany samochód i jakie podstawowe czynności przy nim wykonać, aby służył niezawodnie i bez przykrych niespodzianek? Logicznie rzecz biorąc, dwuletni samochód z niskim przebiegiem i dziesięcioletni samochód z 200.000 km na liczniku, będą wymagały innej obsługi.
Prawie nowy lub 1–4-letni samochód z 20–50 tys. km przebiegu:
Nawet najmłodsze używane samochody nie są wyjątkiem – w tym przypadku warto znać zalecenia dotyczące właściwej obsługi. Przede wszystkim, należy skontaktować się z autoryzowanym serwisem i sprawdzić, czy producent nie zapowiadał żadnych akcji serwisowych. Jeśli tak, zapytaj, czy konieczna jest wizyta, czy też można poczekać na okresowy przegląd techniczny. Częstotliwość przeglądów wynosi od jednego do dwóch lat i od 20 do 30 tys. km.
Wiele samochodów ma przedłużoną gwarancję, wykraczającą poza wymagane prawem dwa lata. Na przykład marki Hyundai lub Kia zapewniają wieloletnią gwarancję na prawie wszystkie swoje samochody, a Skoda i VW często mają dodatkową gwarancję. Marki premium często oferują przedpłacone pakiety usług, które gwarantują bezpłatne przeglądy serwisowe.
Używany samochód w wieku 5-10 lat i z przebiegiem 100-150 tys. km:
Bądź ostrożny i niczego nie zaniedbaj. Idealnie byłoby, gdybyś kupił nieuszkodzony samochód z udokumentowanym pochodzeniem i historią serwisową. Natychmiast jednak wymień olej silnikowy, filtry oraz inne płyny eksploatacyjne.
Sprawdź kiedy należy dokonać przeglądów serwisowych. W zależności od przejechanych kilometrów, a także wieku, znajdziesz przypisane zadania, które należy wykonać. Na przykład wymiana paska rozrządu zalecana jest po około 160 tys. km, ale często również po 8-10 latach. Warto skontaktować się bezpośrednio ze specjalistami i skonsultować z nimi, jakie zmiany w planie serwisowym proponują. Zdecydowanie zaleca się skrócenie interwału serwisowego w stosunku do oryginalnych 1-2 lat i 20-30 tys. km do jednego roku i 15 tys. km, poza planowaną wymianą wkładów w automatycznych skrzyniach biegów lub układach napędowych 4x4.
Tani samochód do 20.000 zł – zawodnik z dolegliwościami:
Kupienie taniego używanego auta tuż przed długą podróżą nie jest rozsądnym pomysłem, ponieważ to w pierwszych miesiącach eksploatacji ujawnią się wszystkie potencjalne usterki. Po zakupie należy natychmiast wymienić płyny eksploatacyjne, takie, jak: płyn chłodzący, płyn hamulcowy i wspomagające pracę skrzyni biegów, czy napęd 4x4, a także zlecić sprawdzenie elektryki.
Wiek i wiele przejechanych kilometrów oczywiście wpłynęły na stan podwozia, karoserii i amortyzatorów. Dlatego należy zadbać o odpowiednią ochronę antykorozyjną i zlecić sprawdzenie skuteczności amortyzatorów. Klimatyzacja również zasługuje na dokładny serwis i uzupełnienie czynnika chłodzącego z substancją UV, która pomaga wykryć ewentualny wyciek.
Generalnie, nie oczekuj wiele od takiego auta i raczej odkładaj pieniądze na ewentualne naprawy. Mimo, że kupiłeś samochód z udokumentowaną historią i udowodnionym niskim przebiegiem, ważniejsze jest poznanie jego ogólnego stanu technicznego i wydatków związanych z ewentualnymi naprawami.
źródło: AAA Auto
Zobacz podobne artykuły:
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty
Używane
2024.03.21
Audi A4 – popularne, ale…
Używane
2024.03.06
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.05.01
Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.05.01