
Półmetek sezonu na Litwie
Rusza Rajd Żmudzi.
Rajd Żmudzi (8-9 lipca) to ostatnia w tym sezonie szutrowa runda mistrzostw Polski. Do rywalizacji na 14 OS-ach wokół litewskiego miasta Kielmy przystąpią 84 załogi, w tym 34 w ramach RSMP. Prowadzenia w klasyfikacji krajowego czempionatu bronią Szwedzi – Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5).
Tegoroczna edycja Rajdu Żmudzi to czwarta odsłona walki o tytuły mistrzów Polski i druga runda mistrzostw Litwy. Nasi sąsiedzi zainaugurowali swój rajdowy serial w Polsce, w maju – podczas 41. Rajdu Podlaskiego, który jednocześnie był drugim punktem kalendarza RSMP.
Łączone rundy polskich i litewskich mistrzostw nie są nowością. W 2013 r. Polacy walczyli o punkty podczas Rajdu Kauno Ruduo, a w sezonach 2018 i 2019 rywalizowali na OS-ach Rajdu Elektrenów. Z kolei zawody z bazą w Kielmach zadebiutowały w kalendarzu RSMP w poprzednim sezonie.
Czwarta runda RSMP 2022 rozpocznie się w piątek, 8 lipca od odcinka testowego. Próba o długości 3,69 km to jedyny odcinek zlokalizowany na wschód od Kielmów. Wszystkie pozostałe wytyczono na szutrowych drogach na zachód od miasta.
Harmonogram rywalizacji tworzy 14, w większości krótkich, odcinków specjalnych. Najdłuższa z prób ma 14,52 km. W pierwszym dniu zawodów (piątek, 8 lipca) startujący pokonają sześć OS-ów. Każdy z nich będzie pokonywany tylko raz, z czego odcinki numer 4, 5 i 6 – już po zmroku.
Na sobotę organizatorzy przygotowali trzy próby, na których zawodnicy pojawią się dwukrotnie. Łączny dystans wszystkich 14 OS-ów to 113,7 km.
Start w Rajdzie Żmudzi zaanonsowały 84 załogi. W tym gronie są zawodnicy z siedmiu państw. Do rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zgłosiły się 34 duety, z czego 27 powalczy o punkty do klasyfikacji cyklu.
Pierwszy numer startowy otrzymał Dominik Butvilas (Skoda Fabia R5), pilotowany przez Renatasa Vaitkieviciusa. Litewski kierowca jest dobrze znany polskim kibicom z wielu startów w rundach RSMP. Z dwójką pojadą Tom Kristensson i Andreas Johansson. Liderzy klasyfikacji mistrzostw (88 pkt) skorzystają z Hyundaia i20 R5 przygotowanego przez polski zespół Kowax 2Brally Racing. Piątkę otrzymali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Załoga Orlen Team (62 pkt) powalczy o odzyskanie pozycji liderów mistrzostw, którą stracili po tym, jak zabrakło ich w 78. Rajdzie Polski – poprzedniej rundzie RSMP.
Szóstkę na rajdówkę nakleją Adrian Chwietczuk i Damian Syty (Skoda Fabia Rally2 evo). W ubiegłorocznej edycji Rajdu Żmudzi olsztynianin ustąpił tylko zwycięzcom – duetowi Marczyk/Gospodarczyk, który w sezonie 2021 sięgnął po swoje drugie mistrzostwo Polski. W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo). Wicelider RSMP Grzegorz Grzyb (69 pkt) i jego pilot – Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) pojadą z dziewiątym numerem startowym.
W klasyfikacji 2WD prowadzenia bronić będą Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4, 64 pkt). Tuż za nimi plasują się Gracjan Predko i Adrian Sadowski (Peugeot 208 Rally4, 62 pkt). O pięć punktów mniej niż Predko zgromadził do tej pory Jacek Sobczak, który nie zdecydował się jednak na start na Litwie.
- Jedziemy na Litwę ze świadomością, że konkurencja ma za sobą o 200 km ścigania na szutrze w Orlen 78. Rajdzie Polski. To bardzo dużo. Mamy jednak swój cel i swoje założenia. Chcemy przywieźć porządne punkty i tego będziemy się trzymać – deklaruje Kacper Wróblewski. - Na pewno trudnością i nie lada wyzwaniem będą dla nas te dwa oesy po zmroku. Rajd Zemaitija jest również dość specyficzny pod kątem harmonogramu. Jest to dość kompaktowa i intensywna impreza. Co ciekawe większość odcinków przejedziemy tylko raz. W Polsce zazwyczaj ścigamy się na tych samych próbach dwu- albo nawet trzykrotnie – dodaje kierowca, który w dwóch pierwszych rundach sezonu RSMP uplasował się odpowiednio na pierwszym i drugim miejscu.
Wyzwanie, jakim są nocne OS-y podkreśla także Łukasz Byśkiniewicz (Hyundai i20 R5). - Uważam, że trasy w okolicach miasta Kielmy to najpiękniejsze i najlepsze szutry na jakich miałem okazję się ścigać. Przede wszystkim są znacznie twardsze od naszych na Mazurach i Podlasiu. Sporą niewiadomą są natomiast nocne odcinki specjalne. Ostatnia piątkowa pętla rozpocznie się tuż przed północą. Pierwszy raz będę się ścigał w nocy po bardzo szybkich szutrach ze szczytami – mówi kierowca pilotowany przez Daniela Siatkowskiego.
Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski przed Rajdem Żmudzi 2022:
1. Kristensson/Johansson 88 pkt
2. Grzegorz Grzyb 69 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 62 pkt
4. Lubiak/Dachowski 56 pkt
5. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt
6. Gabryś/Dymurski 32 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 24 pkt
8. Bubik/Sadowski 23 pkt
9. Szeja/Szeja 20 pkt
10. Sroka/Kielar 20 pkt
RSMP - punktacja klasy 2WD przed Rajdem Żmudzi 2022:
1. Sroka/Kielar 64 pkt
2. Predko/Sadowski 62 pkt
3. Jacek Sobczak 57 pkt
4. Jocz/Judycki 51 pkt
5. Gazda/Mikuliszyn 45 pkt
źródło: RSMP
Foto: Maciej Niechwiadowicz
Zobacz podobne artykuły:
Max Verstappen rekordzista
Wiadomości / Moto sport
2023.09.20
Klara Kowalczyk w FIA Girls On Track - Rising Stars
Wiadomości / Moto sport
2023.09.10
Rajd Śląska 2023: Setka załóg na starcie
Wiadomości / Moto sport
2023.09.07
Seat w słynnych filmach i serialach
Wiadomości / Ciekawostki
2023.09.24
Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy
Prezentacje / Nowości
2023.09.24