Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Polacy przepłacają średnio o 26,3 proc. za auta z cofniętym licznikiem
kalendarz 26/06 2025

Polacy przepłacają średnio o 26,3 proc. za auta z cofniętym licznikiem

Używane

Fałszowanie przebiegu w używanych samochodach to cicha epidemia rynku motoryzacyjnego – i kosztowna. 

Jak wynika z najnowszego raportu, kierowcy w Polsce przepłacają średnio aż o 26,3 proc. za pojazdy z cofniętym licznikiem. To nie tylko osobiste straty finansowe kupujących, ale także realne obciążenie dla gospodarki, która traci rocznie nawet 985,6 mln zł z tego tytułu.

Wbrew pozorom fałszowanie przebiegu nie jest marginalnym problemem. Już w 2018 r. Parlament Europejski oszacował, że proceder ten generuje straty na poziomie od 5,6 do 37,6 mld zł rocznie w całej UE. carVertical przeprowadził własne badanie, które wskazuje, że manipulacje licznikami kosztują europejskie kraje co najmniej 22,7 miliarda złotych rocznie — i to przy założeniu, że większość przypadków nie zostaje wykryta.

„Udowodnienie, że przebieg pojazdu został sfałszowany jest niezwykle trudne. Kraje nie zawsze wymieniają się danymi o pojazdach, a wiele zapisów przebiegu nigdy nie trafia do cyfrowych baz, co ułatwia ukrycie tej nieuczciwej praktyki. Jedynym sposobem na potwierdzenie manipulacji licznikiem kilometrów jest analiza dostępnych danych historycznych". – powiedział Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego w carVertical.

13 tys. zł różnicy – tyle może kosztować zaufanie

Średni poziom zawyżenia ceny samochodu z cofniętym licznikiem w Polsce to 26,3 proc. Przykład? Auto wystawione za 50 000 zł może mieć realną wartość na poziomie 37 000 zł – różnica wynosi aż 13 000 zł.

„Im droższy pojazd, tym większa potencjalna strata. Nabywcy aut klasy premium mogą nieświadomie przepłacać dziesiątki tysięcy złotych”.- uważa Matas Buzelis.

Zgodnie z danymi carVertical, proceder cofania liczników jest szczególnie kosztowny w Europie Zachodniej.

Największe straty notują:

- Wielka Brytania – 6 mld zł rocznie,
- Francja – 4,9 mld zł,
- Niemcy – 4,7 mld zł.

W krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak np. Ukraina, Rumunia czy Serbia, skala zjawiska jest mniejsza, ale nie mniej groźna. carVertical przeanalizował dane tysięcy raportów pojazdów, biorąc pod uwagę ich wartość rynkową i wskaźnik występowania fałszerstw.

Choć wiele rządów dostrzega problem, konkretne inicjatywy w zakresie jego rozwiązania są wciąż ograniczone. Brakuje systemów międzynarodowej wymiany danych, a część rejestrów w ogóle nie trafia do cyfrowych baz.

„Kupujący muszą sami podejmować działania chroniące ich przed oszustwem. Raport historii pojazdu pozwala zidentyfikować podejrzane zmiany przebiegu, a często również inne ukryte problemy, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo lub koszty użytkowania auta". – dodaje Matas Buzelis.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody używane, auta z cofniętym licznikiem, cena auta używanego z cofniętym przebiegiem

Zobacz podobne artykuły:

Najszybciej i najwolniej sprzedające się auta używane
kalendarz 15/10 2025

Najszybciej i najwolniej sprzedające się auta używane

Używane

2025.10.15

Niektóre modele zmieniają właściciela w ciągu 10 dni.
Kabrioletów na rynku ubywa
kalendarz 16/09 2025

Kabrioletów na rynku ubywa

Używane

2025.09.16

Ceny ich będą rosły.
Najczęściej sprawdzane auta w pierwszym półroczu 2025
kalendarz 31/07 2025

Najczęściej sprawdzane auta w pierwszym półroczu 2025

Używane

2025.07.31

Do najczęściej sprawdzanych aut na polskim rynku wtórnym wciąż należą Opel Astra, Audi A4 i BMW serii 3.
Najnowsze artykuły:
Hamowanie ma znaczenie

Hamowanie ma znaczenie

Warsztat / Porady

2025.11.12

Jesień i zima to najtrudniejsze okresy w roku pod względem warunków na drogach.
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Moto fanatyk

2025.11.12

Wyjątkowy egzemplarz tego modelu jest do kupienia.
Do Austrii tylko na zimowych oponach

Do Austrii tylko na zimowych oponach

Wiadomości / News

2025.11.12

Wymóg ten obowiązuje od 1 listopada.