Peugeot 308 SW 2.0 HDi Allure - Cenne centymetry
Funkcjonalne, przestronne, pojemne i z oszczędnym silnikiem – to ideał kombi. Czy Peugeot 308 SW spełnia te oczekiwana?
Po debiucie rynkowym hatchbacka, przyszła kolej na kombi. W odróżnieniu od modelu 307, tym razem Peugeot odszedł od pomysłu tworzenia kombi i wersji SW. Uściślając w nowej odsłonie kombi nie ma ambicji udawania minivana. Styl 308 niczym nie zaskakuje. Jest to po prostu poprawnie zaprojektowany samochód, ale nie oznacza to jednocześnie, że Francuzi opracowali nudne auto. Stonowana stylizacja może się podobać. I to co najważniejsze, nie jest to kombi tylko z nazwy.
W porównaniu z hatchbackiem kombi jest o 33 cm dłuższe, o 11 cm zwiększono rozstaw osi a o 22 cm powiększono tylny zwis. W efekcie powstał samochód, który imponuje przestronością wnętrza. Wystrój kokpitu niczym nie różni się od wersji 5-drzwiowej. Jest utrzymany w charakterystyczny dla marki sposób – znany m in. z modelu 208, czy 2008. Mała kierownica, spłaszczona u dołu, która niestety przeszkadza w odczytywaniu informacji – zbyt mały zakres regulacji kolumny kierownicy. Ciekawostką jest „odwrotne” wyskalowanie obrotomierza – wskazówka „startuje” od prawej do lewej. Ilość przycisków ograniczono do minimum, ponieważ większość urządzeń pokładowych obsługuje się za pomocą 9,7-calowego ekranu dotykowego. Jednak obsługa za bardzo absorbuje uwagę kierowcy i bywa, że jest niemożliwa podczas jazdy. Na pewno nie można narzekać na jakość materiałów podobnie, jak i na przednie fotele, które zostały znakomicie wyprofilowane. Za dopłatą (2000 zł – tylko w najbogatszej wersji wyposażenia) można otrzymać system bezkluczykowego uruchamiania silnika – przyciskiem obok dźwigini zmiany biegów.
Najnowsze kombi Peugeota zapewnia 556-litrowy bagażnik. Nie jest to mało ale klasowi rywale oferują więcej – Honda Civic Tourer - 624 l, Skoda Octavia Combi - 610 l., VW Golf Variant – 605 l., Seat Leon ST – 587 l. Jedynie Ford Focus kombi dysponuje bagażnikiem o poj. 490 l. a Opel Astra Sport Tourer - 500 l. Praktycznym rozwiązaniem w 308 SW jest sposób składania tylnych siedzeń – można to zrobić jednym ruchem ręki za pomocą dźwigienki umieszczonej w bocznej ściance bagażnika. Po złożeniu siedzeń otrzymamy zupełnie płaską powierzchnię i 1606 l. Standardem w wersji Allure jest pakiet Alu obejmujący aluminiowe szyny i ruchome uchwyty mocujące bagaż.
W wersji SW dostępny jest najmocniejszy obecnie w ofercie silnik – wysokoprężny 2.0 HDi o mocy 150 KM. Samochód w tej odmianie zapewnia odpowiednie osiągi i zadowalające zużycie paliwa. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej manualnej przekładni. Za kwotę 1500 zł Peugeot oferuje pakiet Sport. Po wciśnięciu trybu „Sport” przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów, podświetlenie zegarów zmienia kolorystykę z białej na czerwoną, odgłos silnika staje się bardziej basowy, „wyostrza” się działanie pedału gazu i układu kierowniczego. Ponadto na desce rozdzielczej pojawiają się wskazania – chwilowej mocy, ciśnienia doładowania, momentu obrotowego, przeciążenia.
Nabywcy SW mogą także wybrać silnik benzynowy 1.2 Pure Tech o mocy 110 i 130 KM oraz wysokoprężny 1.6 HDi (92 KM) i 1.6 e-HDi (115 KM). Powrót do koncepcji tradycyjnego kombi, wydaje się najbardziej właściwym rozwiązaniem. 308 SW ma bez wątpienia wiele zalet. Jest komfortowym, funkcjonalnym kombi z pojemnym przedziałem bagażowym. Jednak nie każdemu spodoba się fakt, że nie można zająć optymalnej pozycji za kierownicą a sam kokpit z dotykowym ekranem jest bardziej gadżetowy niż praktyczny. Cena wersji 2.0 HDi wynosząca 102 200 zł jest zbyt wygórowana.
Norbert Szwarc
Foto: autor
Wyposażenie standardowe (Access): ABS, ESP, ASR, REF, airbagi czołowe, boczne, kurtyny, uchwyty Isofix, światła do jazdy dziennej LED, centralny zamek, immobiliser, tempomat, elektrycznie regulowane szyby z przodu, sterowane elektrycznie i podgrzewane lusterka, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3, czujnik kontroli ciśnienia w oponach.
Podstawowe parametry techniczne Peugeota 308 SW 2.0 HDi Allure:
Wymiary: (długość/szerokość/wysokość) - 4585/1563/1472 mm
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany
Pojemność: 1997 cm3
Moc maksymalna: 150 KM przy 3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm przy 2000 obr/min
Osiągi: (0-100 km/h) - 9,2 s.
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 4,4/3,5/3,8 l/100 km
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Pojemność bagażnika: 556-1606. l
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Cena: od 102 200 zł (2.0 HDi Allure)
Cena auta testowanego: 128 100 zł
[gallery ids="46002,45995,45988,45987,45994,46001,46000,45993,45986,45985,45992,45999,45998,45991,45990,45997,45996,45989"]
Zobacz podobne artykuły:
Zespół Peugeota - brak tempa w kwalifikacjach
Wiadomości / Moto sport
2024.06.15
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDI 130 KM EAT8 - Elegancki Francuz
Testy / Testy
2023.07.05
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12
SUV Mercedes-AMG wyjechał na drogi
Prezentacje / Nowości
2024.12.12