Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Nowi zawodnicy Toyota Gazoo Racing
kalendarz 30/11 2019

Nowi zawodnicy Toyota Gazoo Racing

Moto sport / Toyota

Mistrzostwo, doświadczenie i młodość - tak można określić kadrową rewolucję w rajdowym zespole Toyota Gazoo Racing.

Za kierownicą japońskiej rajdówki w sezonie 2020 zobaczymy Sebastiena Ogiera, Elfyna Evansa i Kalle Rovanperę. Kim są nowi kierowcy, którzy zasiądą w Yarisach WRC?

Zespół Toyota Gazoo Racing dokonał największej rewolucji w składzie odkąd w 2017 r. wrócił do WRC. Powody były dwa - decyzja Otta Tanaka o odejściu i nie obroniony tytuł w kategorii producentów. To dlatego z zespołem musiał pożegnać się Jari-Matti Latvala, który z Toyotą był przez trzy ostatnie lata, a także Kris Meeke, który pod względem zdobytych punktów był drugim kierowcą zespołu, ale ryzykownej jazdy, która często kończyła się poza drogą nie był w stanie zmienić.

Toyota wobec odejścia estońskiego mistrza świata postawiła na najlepszego kierowcę WRC ostatniej dekady, czyli Sebastiena Ogiera. Trudno chyba znaleźć kierowcę, który taką lukę wypełniłby lepiej. 147 rajdów, 47 zwycięstw, sześć mistrzowskich tytułów z rzędu. CV Francuza imponuje, więcej razy mistrzem zostawał tylko jego rodak - Loeb. Dominację Ogiera przerwał dopiero Tanak w Yarisie WRC, ale Francuz w dużo słabszym aucie był w grze o tytuł niemal do końca sezonu.

Teraz Ogier dostanie jeden z najlepszych samochodów w stawce. Tanak udowodnił, ile można wycisnąć z Yarisa. A Ogier wie, jak dostosować do siebie auto, by było konkurencyjne od pierwszego startu. W 2017 r. wygrał w swoim pierwszym rajdzie za kierownicą Fiesty WRC od M-Sportu, w 2019 r. debiut za kierownicą C3 WRC też był zwycięski.

Dla Elfyna Evansa dołączenie do Toyota Gazoo Racing to duża zmiana. Walijczyk przez niemal całą karierę jeździł rajdówkami Forda, tylko dwa razy korzystał z innego auta, a po raz ostatni w 2011 r. Jego kariera jest nieco podobna do tej Otta Tanaka pod tym względem, że po awansie do zespołu WRC też został odesłany na rok na niższy poziom. Od 2017 r. i wprowadzenia samochodów w nowej specyfikacji już z “wurca” nie wysiada.

W 2017 r. wygrał swój pierwszy rajd mistrzostw świata. I jak dotąd jedyny. Ale to kierowca, który słynie ze skutecznej i przewidywalnej jazdy. Trudno po nim oczekiwać regularnej walki o zwycięstwa, ale jest gwarantem wysokiej liczby punktów w każdej rundzie. A to w zespole z ambicjami sięgającymi tytułu mistrzowskiego w kategorii producentów będzie się liczyło. W nowym dla siebie zespole odnajdzie też znajomą twarz - w końcu razem z Ogierem jeździli przez dwa lata dla M-Sportu.

Sporą zmianą jest też dołączenie Kalle Rovanpery, bo do tej pory rajdowy zespół Toyoty stawiał na doświadczonych kierowców. Patrząc na sezon 2019 Latvala był w końcu zawodnikiem z najdłuższym stażem w stawce, Meeke skończył już 40 lat, a i o Tanaku na pewno nie można było powiedzieć, że to młokos.

Rovanpera, zanim zrobił prawo jazdy, kolekcjonował tytuły na Łotwie, a potem zdobywał szlify w fabrycznym zespole Skody w WRC 2. W 2019 r. wywalczył tytuł mistrzowski w WRC 2 Pro. Teraz przeskakuje do najwyższej kategorii pojazdów. Trudno spodziewać się, by Rovanpera z miejsca stał się liderem ekipy. To dla Toyoty przede wszystkim inwestycja w przyszłość. Fin jest bardzo szybki, ale do tej pory pokazywał, że w nowych dla siebie rajdach potrzebuje nieco czasu, by osiągnąć odpowiednie tempo. Najbliższy rok za kierownicą Yarisa WRC będzie poświęcony na naukę. To podkreśla zarówno kierowca, jak i Tommi Makinen, szef zespołu. A uczyć się jest od kogo.

Nowi kierowcy Toyoty w Yarisach WRC po raz pierwszy staną na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 23-26 stycznia 2020 r. Faworytem musi być Ogier. On swoją domową imprezę wygrywał sześć ostatnich razy i do tego w trzech różnych autach, z czego dwa razy debiutował za kierownicą nowej dla siebie maszyny. On najlepiej umie wykorzystać zmienne warunki i znaleźć sposób na skuteczną jazdę po krętych drogach nieopodal rodzinnego Gap./oprac. ns/


Tagi:
Toyota Gazoo Racing, Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke, Ott Tanak, Toyota Yaris WRC, Tommi Makinen, Rajd Monte Carlo

Zobacz podobne artykuły:

 Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety
kalendarz 19/05 2024

Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety

Wiadomości / Moto sport

2024.05.19

W tym roku impreza wróciła do kalendarza mistrzostw Polski po trzyletniej przerwie.
Kajetanowicz wyrusza na Sardynię
kalendarz 10/05 2024

Kajetanowicz wyrusza na Sardynię

Wiadomości / Moto sport

2024.05.10

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak są gotowi do drugiego startu w tym sezonie.
Serial o życiu Ayrtona Senny
kalendarz 05/05 2024

Serial o życiu Ayrtona Senny

Wiadomości / Moto sport

2024.05.05

Sześcioodcinkowy serial nie jest biograficzną opowieścią o życiu mistrza F1.
Najnowsze artykuły:
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Testy / Testy

2024.05.21

Skoda Octavia RS to bardzo racjonalna propozycja dla osób ceniących sportowe doznania, ale i praktyczność na co dzień.