Nissan Qashqai – Pożegnanie z dieslem
Już niebawem Nissan zaprezentuje trzecią generację Qashqaia. Czym chce zaskoczyć tym razem?
Ten model to prawdziwy przebój japońskiej marki. W 2007 r. zadebiutowała pierwsza generacja, która szybko zyskała wielką popularność. Obecna, druga generacja Qashqaia, od chwili premiery na europejskich rynkach w 2014 r. sprzedała się w ponad milionie egzemplarzy.
„Nowy Qashqai zdefiniuje na nowo oczekiwania klientów wobec samochodu rodzinnego. W nowym modelu znajdziemy komfort, wyrafinowanie i technologie znane z wyższych segmentów, a wrażenia z jazdy zachwycą zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Jesteśmy przekonani, że opracowana przez Nissana nowatorska technologia napędu e-Power sprawi, że klienci docenią zalety elektrycznego układu napędowego, który pozwala jednocześnie zapomnieć o obawie o niewystarczający zasięg” – powiedział Gianluca de Ficchy, prezes Nissana w regionie AMIEO (Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii).
Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, za stylistykę nowego modelu odpowiada zespół Nissan Design Europe z siedzibą w Londynie, natomiast nad projektem technicznym czuwali inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe z siedzibą w Cranfield, Bedfordshire w Wielkiej Brytanii. Kształty samochodu w pełnej krasie poznamy w chwili prezentacji. Na razie producent ujawniał zdjęcia prototypów w kamuflażu podczas testów drogowych. Na pewno jednak stylizacją Qashqai będzie nawiązywał do poprzednika i innych obecnych modeli marki.
Jak podkreśla producent Qashqai trzeciej generacji jest pierwszym nowym modelem Nissana przeznaczonym na rynek europejski wykorzystującym nową platformę CMF-C. W samej konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i spawania, których celem było zwiększenie wytrzymałości nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w Qashqaiu pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego, co pozwoliło zaoszczędzić 2,6 kg. Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa silnika są z aluminium, dzięki czemu redukcja masy wyniosła 21 kg w stosunku do nadwozia obecnego modelu. Łącznie nadwozie nowego modelu będzie lżejsze o 60 kg.
Silnik benzynowy 1.3 DiG T opracowany wspólnie z Mercedesem jest dobrze znany z Qashqaia od 2018 r., ale został gruntownie zmodernizowany i dostosowany do pracy w układzie tzw. miękkiej hybrydy. Jednocześnie wykorzystano technologie znane z elektrycznego Nissana Leaf. Jednostka 1.3 ALiS 12V będzie dostępna w dwóch wersjach mocy - 140 i 160 KM – i oferowana będzie z 6-biegową skrzynią manualną lub nową przekładnią Xtronic CVT (tylko jednostki o mocy 160 KM). Do wyboru warianty 2WD i 4WD.
W skład montowanego w nowym modelu układu e-Power wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy 1.5 o mocy 157 KM, o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających w pełni elektryczne modele Nissana. Nowy Qashqai wyposażony w układ napędowy e-Power zostanie wprowadzony na rynek europejski w 2022 r.
Ponadto najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu a nawet elementy wyposażenia znane z aut z wyższej półki, jak choćby skórzana tapicerka Nappa, której produkcja zajmuje 25 dni, a samo wyszycie nowego trójwymiarowego pikowanego wzoru diamentu – ponad 60 minut. Nowy 10,8-calowy wyświetlacz przezierny (HUD - Head-Up Display) zapewnia największy w tym segmencie rozmiar obrazu, zaś system nagłośnienia Bose Premium składa się z 10 głośników oraz znajdującego się w bagażniku subwoofera.
Norbert Szwarc
Foto: Nissan
Zobacz podobne artykuły:
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Audi Q6 e-tron – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.03.12
Firmy z branży
P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych
ul. Noworudzka 4ANissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27