Nissan Newbird czyli elektryczny Bluebird
To jedyny egzemplarz modelu z lat 80. z nowoczesnym napędem elektrycznym przeniesionym z pierwszego elektrycznego auta marki – Nissana Leaf.
Nissan świętuje 35-lecie rozpoczęcia produkcji w brytyjskich zakładach w Sunderland. Z tej okazji zlecono wykonanie specjalnej wersji klasycznego modelu Bluebird – pierwszego samochodu, który opuścił linię produkcyjną tej fabryki w 1986 r. Elektryczny Bluebird otrzymał nazwę „Newbird”.
Alan Johnson, wiceprezes ds. produkcji zakładów w Sunderland, powiedział: „Newbird odzwierciedla wszystko to, co najlepsze w Sunderland, gdzie świętujemy 35-lecie rozpoczęcia produkcji – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość”.
Zastosowanie napędu elektrycznego wymagało wielu prac. Przede wszystkim silnik benzynowy i skrzynia biegów zostały usunięte, a w ich miejscu zainstalowano silnik elektryczny z Nissana Leaf, falownik i zestaw akumulatorów o pojemności 40 kWh, przy czym moduły akumulatora rozdzielono między komorę silnika i bagażnik w celu optymalnego rozłożenia masy.
Układy wspomagania kierownicy, hamulcowy i ogrzewania zostały unowocześnione i zmodyfikowane w taki sposób, aby mogły być zasilane energią elektryczną. Zainstalowano również wzmocnione zawieszenie, które ma za zadanie utrzymać dodatkowy ciężar zestawu akumulatorów. Dla podkreślenia elektrycznego charakteru auta, oryginalny emblemat marki na masce został podświetlony diodami LED (widocznymi tylko podczas postoju pojazdu).
Gniazdo ładowania znajduje się pod tradycyjną klapką wlewu paliwa. Energia może być uzupełniana mocą do 6,6 kW, a oryginalny panel zegarów został podłączony do systemu elektrycznego tak, aby wskaźnik poziomu paliwa mógł pokazywać stan naładowania akumulatora.
Szacowany zasięg pojazdu na jednym ładowaniu to około 210 km (w zależności od warunków atmosferycznych i stylu jazdy), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco poniżej 15 sekund.
Motyw graficzny nadwozia powstał w centrum Nissan Design Europe w Londynie. Inspiracją stylistyczną była technologia użytkowa z lat 80. ubiegłego stulecia połączona z estetyką XXI w.
Nad projektem czuwała firma Kinghorn Electric Vehicles, rodzinne przedsiębiorstwo z siedzibą w Durham w północno-wschodniej Anglii (oddaloną od zakładów w Sunderland o 24 km). Kinghorn EV specjalizuje się w przekształcaniu klasycznych samochodów na pojazdy w pełni elektryczne, wykorzystując w tym celu używane silniki, falowniki i akumulatory z Nissanów Leaf, które otrzymują w ten sposób drugie życie.
Przypomnijmy, że zakłady w Sunderland zostały oficjalnie otwarte we wrześniu 1986 r. Ogółem od tego czasu powstało ponad 10,5 mln samochodów.
Egzemplarz modelu Bluebird Job 1, który w 1986 r. zainaugurował produkcję w zakładach w Sunderland, jest głównym punktem ekspozycji lokalnego muzeum, które upamiętnia znaczenie tego samochodu. W latach 1986–1990 z taśm produkcyjnych brytyjskiego zakładu zjechało 187 178 egzemplarzy modelu Bluebird. W szczytowym okresie produkcji zakłady potrzebowały 22 godzin na wyprodukowanie jednego egzemplarza tego samochodu. Dzisiaj – 35 lat później – dzięki ogromnemu postępowi, jaki dokonał się w technologii produkcji, na stworzenie jednego egzemplarza modelu Leaf, potrzeba zaledwie 10 godzin. Do chwili obecnej całkowity poziom produkcji tego modelu wyniósł ponad 200 000 egzemplarzy.
Norbert Szwarc
Foto: Nissan
Zobacz podobne artykuły:
Samochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
Nowe BMW M1 było „ukończone w 95 procentach”...
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.05
Samochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Dakar 2025 na mecie
Wiadomości / Moto sport
2025.01.17
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16