Nissan Leaf Nismo RC – Z podwójną mocą
W Tokio na dorocznym Festiwalu Nismo na torze Fuji International Speedway, obok nowego elektrycznego wyścigowego bolidu Formuły E Nissana, zaprezentowano również elektryczny samochód wyścigowy.
Samochód opracowany przez Nismo, czyli sportowy dział Nissana, jest wyposażony w autorskie rozwiązania techniczne wykorzystywane w wyścigach samochodowych. Jak podkreśla producent, nowy Leaf Nismo RC dysponuje ponad dwukrotnie wyższą mocą i momentem obrotowym niż jego poprzednik.
Samochód wyposażono w dwa silniki elektryczne zamontowane po obu stronach podwozia i napęd czterech kół. Generują one łączną moc 240 kilowatów (po 120 kW każdy) oraz 640 Nm momentu obrotowego dostępnego. Wartości mocy i momentu obrotowego są więc ponad dwukrotnie wyższe w porównaniu z poprzednim Leaf Nismo RC z 2011 r. Akumulatory akumulator litowo-jonowe oraz elementy zespołu napędowego zapożyczono z Nissana Leaf — seryjnego samochodu elektrycznego marki.
„Nowy Leaf Nismo RC pokazuje jak wysokie są nasze aspiracje pod względem czystej mocy i osiągów oraz tego, by samochody elektryczne zapewniały klientom jeszcze więcej emocji” — powiedział Daniele Schillaci, wiceprezes i globalny dyrektor ds. marketingu, sprzedaży i samochodów elektrycznych w firmie Nissan. „To jak dotąd nasz najbardziej fascynujący przykład realizacji filozofii Nissan Intelligent Mobility”.
Rozdział mocy na każdej osi jest niezależny — moment napędowy trafia natychmiast na koło o większej przyczepności. Podobnie jak w poprzednim modelu, zoptymalizowano obciążenie podwozia, umieszczając akumulatory w części centralnej, a silniki elektryczne i inwertery — nad przednią i tylną osią. W konstrukcji pojazdu wykorzystano wiele lekkich komponentów oraz wykonaną w całości z włókna węglowego wyścigową konstrukcję samonośną, co pozwoliło ograniczyć masę pojazdu do 1220 kg. Korzystny stosunek mocy do masy zapewnia imponujące przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy — czyli w czasie o 50 proc. krótszym w porównaniu z poprzednim modelem.
Nadwozie Leafa Nismo RC wyróżnia się agresywną stylizacją. Długa maska silnika i charakterystyczny grill z motywem litery V to główne elementy przeprojektowanego przodu. Wyraziste kolory — srebrny i czarny z czerwonymi akcentami Nismo nawiązują do samochodu Nissana startującego w Formule E.
Trójbryłowe nadwozie samochodu składa się z demontowalnych elementów przodu i tyłu, stałych okien, przednich i tylnych świateł LED oraz regulowanego tylnego spoilera zapewniającego docisk. Samochód jest nieco dłuższy od poprzednika — mierzy 4546 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2750 mm. Leaf Nismo RC ma szeroki rozstaw kół i niewielki prześwit, a linia dachu znajduje się na wysokości 1212 mm nad nawierzchnią, czyli o ponad 300 mm niżej w porównaniu z seryjnym Nissanem Leaf.
Nissan planuje zbudowanie sześciu egzemplarzy sportowego auta, które będą prezentowane na wielu torach wyścigowych na świecie.
Norbert Szwarc
Foto: Nissan
Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.04.08
Firmy z branży
P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych
ul. Noworudzka 4AJak zabezpieczyć się przed klonem?
Używane
2024.05.03
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”
Wiadomości / Wydarzenia
2024.05.03