Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"
kalendarz 02/08 2024

Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"

Używane / Porady

Niestety wraz z rozbudową "elektrycznego rynku wtórnego" rośnie także skala oszustw związanych z tą grupą pojazdów.

Podobnie jak w przypadku aut spalinowych, nieuczciwi sprzedawcy mogą zmieniać przebieg samochodów elektrycznych, aby ukryć rzeczywisty stan akumulatora i w ten sposób zwiększyć wartość pojazdu.

Tesla dominuje na rynku używanych pojazdów elektrycznych

Droższe pojazdy elektryczne szybciej tracą na wartości, więc kupujący często decydują się na kilkuletnie elektryki, które są wyraźnie tańsze. Jest to szczególnie istotne dla kierowców kupujących pojazd elektryczny w leasingu i chcących uniknąć wysokich miesięcznych płatności.

Najczęściej sprawdzanym pojazdem elektrycznym na platformie carVertical (16,1 proc. wszystkich sprawdzeń pojazdów elektrycznych) jest Tesla model 3, co tylko potwierdza jej popularność na rynku wtórnym. Kolejne miejsca w tym mini-rankingu zajmują Model S (11,84 proc.), Nissan Leaf (11,83 proc.), Audi e-tron (9,8 proc.) i elektryczny VW Golf (9,5 proc.).

„Tesla cieszy się bardzo dobrą opinią na tle innych elektryków, a także po prostu wygrywa estetycznie i podoba się użytkownikom. Samochody tej marki oferują świetne połączenie bezpieczeństwa i technologii. Dają też duży zasięg na pełnym naładowaniu. Co najważniejsze, dobrze utrzymują swoją wartość rezydualną. Używany Model 3 to całkiem dobra, choć nie najtańsza propozycja". – powiedział Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

Nie jest tajemnicą, że duży przebieg wpływa negatywnie na stan akumulatora. Innym czynnikiem przyspieszającym zużycie jest sposób eksploatacji, a szczególnie tryb ładowania. Szybkie i częste ładowanie jest niekorzystne. Wolne ładowanie z domowych ładowarek do 80 proc. – wydaje się znacznie lepsze.

I jeszcze jedno – fabryczna gwarancja na akumulatory to zazwyczaj 8-10 lat lub 160 000 km.

Jak widać, nieuczciwy sprzedawca może mieć wiele powodów, aby zafałszować zarówno przebieg, jak również niewygodne fakty z historii pojazdu.  

Według danych carVertical, 2,6 proc. wszystkich pojazdów elektrycznych sprawdzonych na platformie miało sfałszowany przebieg. To mniej niż w przypadku aut hybrydowych (4,5 proc.), benzynowych (5,4 proc.) i diesli (6,2 proc.), ale i tak trzeba mieć się na baczności.

Zużycie akumulatora trakcyjnego przekłada się bezpośrednio na zasięg auta. Starszy samochód elektryczny nie przejedzie tak daleko, jak egzemplarz prosto z salonu. Jest to prawdopodobnie jeden z głównych powodów, dla których niektórzy kierowcy nie chcą kupować używanych aut elektrycznych.

Tańszy serwis, ale droższe naprawy

Chociaż wielu nabywców obawia się, że utrzymanie pojazdu elektrycznego może być kosztowne, okazuje się, że nie jest to do końca prawdą. Pojazdy elektryczne mają zazwyczaj prostszą konstrukcję niż samochody z silnikami spalinowymi i mają mniej ruchomych części.

Jeśli jednak pojazd elektryczny weźmie udział w poważnym wypadku drogowym, naprawa może kosztować tysiące euro. Spośród wszystkich samochodów sprawdzonych przez carVertical, pojazdy elektryczne miały najwyższą średnią wartość szkody - 7 023 euro. Średnia wartość szkody dla samochodów hybrydowych to 6 793 euro, benzynowych - 5 957 euro i wysokoprężnych - 4 256 euro, a zatem bez porównania mniej.

Okazuje się jednak, że w porównaniu z innymi pojazdami, auta elektryczne rzadziej uczestniczą w wypadkach. Dla elektryków udział z odnotowaną szkodą w raportach carVertical to 35,4 proc.. W przypadku hybryd jest to 45 proc., samochodów benzynowych - 49,1 proc., a diesli – 46 proc.

Wynika to ze stosunkowo niskiego rozpowszechnienia pojazdów elektrycznych - nie są one jeszcze zbyt popularne w większości krajów, a ich średni wiek jest zauważalnie niższy.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody używane, rynek używanych pojazdów elektrycznych, samochody elektryczne, używane samochody elektryczne, Tesla, Nissan Leaf

Zobacz podobne artykuły:

Dlaczego warto wymienić opony na zimowe?
kalendarz 05/11 2025

Dlaczego warto wymienić opony na zimowe?

Warsztat / Porady

2025.11.05

Mróz, śnieg i błoto pośniegowe potrafią znacząco wpłynąć na przyczepność pojazdu.
5 sytuacji, w których trzeba udać się do Stacji Kontroli Pojazdów
kalendarz 21/10 2025

5 sytuacji, w których trzeba udać się do Stacji Kontroli Pojazdów

Warsztat / Porady

2025.10.21

Zignorowanie tego obowiązku może skutkować mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Najszybciej i najwolniej sprzedające się auta używane
kalendarz 15/10 2025

Najszybciej i najwolniej sprzedające się auta używane

Używane

2025.10.15

Niektóre modele zmieniają właściciela w ciągu 10 dni.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection  – Silnik bez wad

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad

Testy / Testy

2025.11.08

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawd...
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Wiadomości / Moto sport

2025.11.06

Polak ukończył testy amerykańskiej serii w czołowej trójce debiutantów.