Nie będzie fuzji FCA z Renault
Włosko-amerykański koncern wycofał złożoną Francuzom pod koniec maja propozycję połączenia obu firm.
Winne mogą być twarde warunki stawiane przez francuską stronę, a także brak porozumienia z Nissanem.
Niewiele brakowało by powstał trzeci pod względem wielkości (obok VW i Toyoty) globalny producent samochodów. Jego potencjalną siłą miała być obecność na wielu strategicznych rynkach światowych oraz szeroka oferta modeli we wszystkich segmentach. Według szacunków koncernu FCA, gdyby doszło do połączenia kapitałowego z Renault, nowa grupa sprzedawałaby około 8,7 mln pojazdów rocznie. Alians FCA-Renault miałby być światowym liderem w dziedzinie elektromobilności oraz w produkcji aut segmentów: premium, SUV-ów, pickupów oraz lekkich pojazdów użytkowych. Sojusz mógłby przynieść korzyści finansowe rzędu 1 mld euro rocznie.
Tak się jednak nie stanie. 6 czerwca koncern FCA poinformował o wycofaniu złożonej Grupie Renault oferty dotyczącej połączenia obu grup motoryzacyjnych. Jak podkreślono w komunikacie, włosko-amerykański koncern nadal jest przekonany, że złożona propozycja fuzji została dobrze przygotowana i przyniosłaby korzyści obu stronom. - Jednak stało się jasne, że we Francji nie ma obecnie klimatu politycznego by takie połączenie mogło się udać - możemy przeczytać w opublikowanym komunikacie. Koncern nie sprecyzował, co dokładnie ma na myśli. Media jednak wskazują, że rząd francuski nie był na przykład zadowolony ze zbyt dużych udziałów jakie miałaby otrzymać w nowym koncernie, kontrolująca FCA, rodzina Agnellich, a zbyt małych, które trafiłyby do rządu francuskiego. Władze Francji stawiały ponadto szereg warunków: chciały utrzymania przez kilka lat zatrudnienia we francuskich fabrykach Renault, miały się domagać dla siebie miejsca w zarządzie nowej spółki, czy ustanowienia jej siedziby głównej w Paryżu. Powodem wycofania oferty przez FCA miałby być ponadto brak porozumienia z Nissanem, którego udziałowcem jest Renault.
Przypomnijmy, że Grupa Renault wchodzi w skład aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi i ma rozwiniętą sprzedaż i produkcję w Europie, Rosji, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Renault ma także wieloletnie doświadczenie w rozwoju elektromobilności. W skład Groupe Renault wchodzi również południowokoreańska firma Renault Samsung Motors. Z kolei FCA skupia takie marki, jak: Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram Trucks, Iveco i Irisbus. Ma silną pozycję w segmentach wysokomarżowych w Ameryce Północnej, jest liderem na rynkach Ameryki Łacińskiej i pracuje nad autonomicznymi pojazdami wspólnie z firmami: Waymo, BMW i Aptiv.
źródło: Samar/Mototarget
Zobacz podobne artykuły:
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25