Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najmłodszy kierowca na Nürburgringu
kalendarz 25/03 2014

Najmłodszy kierowca na Nürburgringu

Wiadomości / Moto sport

Maciej Dreszer za kilka dni przejdzie do historii światowego motosportu jako najmłodszy kierowca na najniebezpieczniejszym, najtrudniejszym technicznie torze świata.

Polski zawodnik na Nürburgringu w Niemczech wystartuje 29 marca w Pucharze VLN Endurance Championship. W chwili startu będzie miał 18 lat i 2 dni.

Ze względu na olbrzymią liczbę zakrętów (w zależności od sposobu liczenia od 87 do 137) oraz zróżnicowanie wysokości terenu (300 m), tor Nürburgring uważany jest za jeden z najtrudniejszych i najbardziej wymagających na świecie. Dlatego właśnie słynny kierowca Formuły 1, Jackie Stewart nazwał tę trasę Green Hell (Zielone Piekło).

Kierowca wyścigowy z Tarnowa pojedzie w barwach niemieckiego teamu Doerr Motorsport. W wyścigu weźmie udział 18-letni Maciej. Do tej pory najmłodszym zawodnikiem na tym torze był Niemiec Marcel Manthey, który w dniu swojego startu miał 19 lat i 48 dni. Tradycyjna huczna 18-stka odbędzie się na torze, bez imprezy, alkoholu i bez przyjaciół.

Największą niedogodnośćią Maćka jest brak możliwości przejechania toru przed zawodami, nawet na fotelu pasażera. Przepisy Nürburgring w tym względzie są niezwykle surowe i zabraniają wjazdu na tor osobom poniżej 18 roku życia.

To bardzo trudny tor, wymagający od zawodnika skupienia, doświadczenia i oleju w głowie -  tłumaczy rzecznik prasowy Nürburgring Patrik Koziolek. Naszym zadaniem oprócz dostarczenia niesamowitych emocji sportowych jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa kierowcom -  dodaje rzecznik toru.

W niechlubnych statystykach toru znajdują się aż 73 ofiary śmiertelne, inne źródła podają, że corocznie ginie na nim od 2 do 12 kierowców.

Tor rzeczywiście robi mroczne wrażenie. Gdybym nie był dobrze przygotowany do startu, może bym się bał. Jestem jednak w świetnej formie i czekam na ten dzień bardziej niż na swoje urodziny - mówi Maciek Dreszer, który w ubiegłym sezonie brał udział w Volkswagen Castrol Cup oraz Kia Lotos Race.

Druga największa trudność to 300 samochodów na starcie. Formuła wyścigu dopuszcza taką liczbę aut i jak potwierdzają organizatorzy, do startu w 2014 roku przygotowuje się ponad 300 samochodów z kilkudziesięciu teamów. Będzie bardzo tłoczno. Nie wystarczy już dobrze pojechać i utrzymać się na torze, ale trzeba będzie uważać na inne samochody, ich manewry, wypadki, zamierzone zepchnięcia i przypadkowe pomyłki.

Niemiecka grupa Doerr Motorsport, która zaprosiła Macieja do udziału w prestiżowych wyścigach międzynarodowych, to jedna z największych stajni wyścigowych w Europie. W tym sezonie Doerr Motorsport wystawi 12 samochodów wyścigowych, między innymi najnowszy model McLarena, Porsche GT3 RSR, BMW Z4 GTR. Maciej pojedzie Toyotą GT86 w wersji pucharowej. Wyścigowa Toyota to legendarny samochód, w którym swoją karierę rozpoczynał między innymi słynny polski kierowca rajdowy Janusz Kulig.

Toyota GT86 Cup Edition powstała, aby uczcić przystąpienie Toyoty do serii wyścigowej VLN Endurance Championship. Tym bardziej cieszymy się, że już w tym roku wystartuje nią Maciej Dreszer  - mówi PR manager Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland. Produkcja tego modelu zostanie ograniczona do zaledwie 86 sztuk.

Przed startem samochód został gruntownie przebudowany w dziale motosportu koncernu Toyota  - mówi Jakub Golec, znany kierowca wyścigowy i trener Macieja. Jechałem już tym samochodem po Nürburgringu, bo ja dawno skończyłem 18 lat - uśmiecha się Kuba. Toyotę napędza 4-cylindrowy, 200-konny silnik w układzie bokser, o pojemności 1998 cm3. Samochód w wersji pucharowej wyposażony jest między innymi w telemetrię, satelitarny system GPS umożliwiający bieżące śledzenie pojazdu na tabletach i smartfonach, specjalne zawieszenie i układ hamulcowy, klatkę bezpieczeństwa, system gaśniczy i odcięcia prądu. Na zakrętach prowadzi się doskonale i nie ustępuje najnowszym Audi, BMW czy Porsche.

Tor wyścigowy Nürburgring, zwany też The Ring, ma długość ponad 24 km. Zbudowany został w 1927 roku obok miejscowości Nürburg w górach Eifel. Nürburgring uważany jest za najtrudniejszy, najbardziej niebezpieczny i wymagający największych umiejętności tor wyścigowy świata. Oprócz samego toru kierowcy muszą się zmagać także z niezwykle kapryśną pogodą. To właśnie deszcz był jednym z powodów najpoważniejszego wypadku, jaki przeszedł w swojej karierze Niki Lauda. Kierowca, który w 1975 r. ustanowił także rekord przejazdu Nürburgringu, pokonując go w czasie poniżej 7 minut. Sześć lat później po nieznacznym skróceniu toru nowy rekord ustanowił Stefan Bellof w Porsche 956, przejeżdżając pętlę toru ze średnią prędkością ponad 200 km/h. Rekord do dziś nie został pobity.

 

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.