Na szutrach Paragwaju

Na zawodników czeka debiutujący w WRC Rajd Paragwaju.
Rajd Paragwaju (28-31 sierpnia) rozgrywany będzie na południu kraju, w mieście Encarnación, położonym nad brzegiem rzeki Paraná, na granicy z Argentyną. Trasę rajdu poprowadzono szutrowymi drogami, które wcześniej były wykorzystywane w rajdzie Rally Trans Itapúa, ale dla zespołów i kierowców kategorii Rally1 będzie to podróż w nieznane. Zawodnicy spodziewają się ogólnie szybkich otwartych szutrowych odcinków z kilkoma bardziej technicznymi i wolniejszymi partiami przebiegającymi przez tereny leśne. Specyficzna paragwajska czerwona nawierzchnia powinna być raczej równa i gładka, ale przy tym także miękka. Oznacza to, że podczas drugiego przejazdu na odcinkach specjalnych mogą powstać głębokie koleiny.
Rajd zainauguruje start honorowy w czwartek 28 sierpnia wieczorem. Prawdziwe ściganie rozpocznie się w piątek, kiedy to zawodnicy pokonają 140,9 km trasy w dwóch pętlach składających się z czterech odcinków, zakończonych odcinkiem super specjalnym na torze Autodromo Alfredo Scheid. Sobotnia trasa składa się z trzech odcinków na zachód od Encarnación, z których każdy zostanie przejechany dwukrotnie, a finał w niedzielę obejmie dwa dwukrotnie pokonywane odcinki na północny wschód od miasta.
“Paragwaj będzie nowością dla wszystkich i nikt tak naprawdę nie wie, czego się tam spodziewać. Wiemy jednak, że kiedy jedziemy do Ameryki Południowej, możemy liczyć na ogromną pasję do rajdów – pamiętam to z własnych startów w Argentynie. Podobnie jak w Argentynie odcinki mogą być dość szybkie, ale w nowym rajdzie zawsze musimy być przygotowani na niespodzianki” – podkreśla Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu Toyota Gazoo Racing World Rally Team.
Po zakończeniu intensywnej serii sześciu rajdów rozgrywanych na terenie Europy kawalkada WRC wyrusza do Ameryki Południowej. Zespół Toyoty (TGR-WRT) wystartuje w pełnym składzie pięciu samochodów Toyota GR Yaris Rally1. Podczas Rajdu Paragwaju auta powrócą do swojej standardowej, całkowicie czarnej kolorystyki. We wcześniejszych rundach rozgrywanych w Europie stosowano jaśniejszy, srebrny układ kolorystyczny.
Zespół TGR-WRT zdominował tegoroczną rywalizację w WRC, zwyciężając w 8 z 9 dotychczas rozegranych rund. Zwieńczeniem serii był wynik 1-2-3-4-5 w poprzedniej rundzie, czyli Rajdzie Finlandii, rozgrywanym w okolicy miasta Jyväskylä, siedziby zespołu.
Do końca sezonu 2025 pozostało jeszcze pięć rund, a TGR-WRT posiada aktualnie 87 punktów przewagi w klasyfikacji mistrzostw świata producentów i aż trzech jego kierowców i pilotów znajduje się na czele tabeli punktowej w klasyfikacjach indywidualnych.
Liderem jest Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Drugie miejsce, po ostatnim zwycięstwie w Rajdzie Finlandii, zajmuje Kalle Rovanperä, pilotowany przez Johne Halttunena, tylko 3 punkty za Evansem i Martinem. Dziesięć punktów dalej na trzeciej pozycji znajduje się Sébastien Ogier, z pilotem Vincentem Landaisem.
W kategorii WRC2 również będzie można zobaczyć silną stawkę kierowców i pilotów startujących rajdowymi konstrukcjami Toyoty. Listę ośmiu załóg w Toyotach GR Yaris Rally2 otwiera lider kategorii WRC2 Oliver Solberg (zespół Printsport). Towarzyszyć mu będą: zajmujący 3. miejsce w klasyfikacji WRC2 Challenger Kajetan Kajetanowicz (zespół (Rallylab Technology) i Boliwijczyk Marco Bulacia (zespół Delta Rally). Dołączy do nich również pięciu lokalnych kierowców z Paragwaju: stały uczestnik WRC2 Diego Domínguez Jr (zespół Teo Martín Motorsport), Gustavo Saba (zespół Saba Competición), Diego Domínguez Sr (zespół DTA Rally Team) oraz duet reprezentujący barwy Toyota Gazoo Racing Paraguay Alejandro Galanti i Tiago Weiler.
Dodajmy, że paragwajska runda będzie pierwszym z dwóch kolejnych rajdów WRC rozgrywanych na południowoamerykańskich szutrowych trasach. Po zakończeniu rywalizacji w Paragwaju samochody zostaną przetransportowane przez Andy, by wziąć udział w Rajdzie Chile zaledwie dwa tygodnie później./oprac.ns/
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Testy Kucharczyka serii Indy NXT
Wiadomości / Moto sport
2025.11.06
Jakub Matulka zwycięzcą Lausitz Rallye 2025
Wiadomości / Moto sport
2025.11.03
Polskie podium w WSK Final Cup
Wiadomości / Moto sport
2025.10.31
Renault Twingo E-TECH Electric
Wiadomości / News
2025.11.06
Dlaczego warto wymienić opony na zimowe?
Warsztat / Porady
2025.11.05
Suzuki z dłuższą gwarancją
Wiadomości / News
2025.11.04