Motoryzacja w międzywojennej Gdyni
Już po raz drugi w Galerii Klif w Gdyni otwarto wystawę poświęconą motoryzacji.
Wystawa jest efektem współpracy z Muzeum Miasta Gdyni. Na 30 wielkoformatowych fotografiach poznajemy motoryzacyjną historię Gdyni. Miejsce wystawy nie jest przypadkowe: w pierwszej w Gdyni galerii, po raz pierwszy przedstawiono pierwsze - niepublikowane wcześniej - zdjęcia z życia miasta. Wystawę będzie można oglądać do końca maja na pierwszym piętrze Galerii Klif.
Wystawa opowiada o codziennym życiu. Bohaterami tej opowieści są również mieszkańcy przedwojennego miasta – strażacy, szoferzy, młodzi eleganccy mężczyźni i piękne kobiety. Część zdjęć ma charakter reportażowy, część to portrety i zdjęcia „ustawiane” – opowiadają fascynującą historię o samochodach, które już w latach 20. XX w. były codziennością. Wśród zdjęć można zobaczyć pierwszą w Gdyni: oficjalną wizytę Prezydenta II RP Ignacego Mościckiego, pierwszego budowniczego miasta Eugeniusza Kwiatkowskiego, czy pierwszą stację paliw, karetkę, szkołę jazdy.
Taksówki, karawany i nie tylko
Ratowały życie i zdrowie jako karetki i samochody straży pożarnej, służyły jako taksówki, jechano nimi na niedzielne wypady za miasto i wreszcie, podobnie jak dzisiaj, były wyznacznikiem statusu społecznego. Używali ich na co dzień politycy i wyżsi oficerowie, widać je pod kościołem i podczas obchodów Święta Morza. Powoli wypierały wozy konne, służąc także do rozwożenia towarów i jako karawany pogrzebowe.
Mercedes i tajemnice dawnych zdjęć
Każde zdjęcie kryje swoją tajemnicę. Większość ukazanych na nich osób pozostaje anonimowa, w przeciwieństwie do samochodów. Zdjęcia potwierdzają niezwykłą popularność Fordów, widać na nich czechosłowackie sportowe wozy Aero 50, popularne "Dekawki" - DKW, Chevrolety, Ople czy polskie Fiaty - w tym tak specyficzne modele jak sześcioosobową limuzynę Fiat 1100! Opinię najsolidniejszego automobilu miał zasłużenie Mercedes-Benz i właśnie auto tej marki zaprasza do obejrzenia wystawy. Będzie można je oglądać przy głównym wejściu do Galerii Klif. Najstarsze zdjęcie na wystawie pochodzi z czerwca 1926 r. i upamiętnia pierwsze tankowanie na nowo otwartej stacji benzynowej obecnie na ulicy Węglowej. Do ciekawszych należą portrety taksówek i taksówkarzy firmy Brunona Czappa. Uwagę przykuwa logo firmy taksówkarskiej BC, staranne ubiory szoferów i biała plandeka, dzięki której, jak w dzisiejszych turystycznych meleksach, można było bez przeszkód podziwiać okolice. Zdjęcia ukazują też różnorodność ówczesnych aut – widać na nich autobus miejski, auta dostawcze, Chevrolet pick-up, auto strażackie, karetki pogotowia, auto szkoły szoferów Adolfa Sajewicza, luksusową limuzynę na wycieczce w lesie (być może to Źródło Marii), a nawet małe autko dziecięce ze strażacką drabiną. Uśmiecha się z niego mała śliczna buzia, wyraźnie uszczęśliwiona tym zdjęciem.
Zagadki związane ze zdjęciami
Oglądanie wystawy z pewnością może dostarczyć wiele emocji. Gdzie zrobiono to zdjęcie? Czy to nie jest ktoś z naszej rodziny? A gdzie w Gdyni był hotel „Bałtyk” i Bank Gospodarstwa Krajowego? Kim był Józef Jereczek, którego nazwisko widnieje wśród kwiatów na aucie-karawanie? Co spowodowało wybuch domu przy ulicy Bema? Na którym ze zdjęć widać Eugeniusza Kwiatkowskiego?
- Ekspozycja składa się z niepublikowanych wcześniej zdjęć ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni. Dla miłośników historii miasta jest to niepowtarzalna okazja, by prześledzić rozwój miejskiej międzywojennej infrastruktury. Spojrzeć z innej perspektywy na historię powstania miasta z morza i marzeń. Dla fanów motoryzacji jest to prawdziwa wizualna uczta. Dzięki współpracy z Galerią Klif, wszyscy mieszkańcy Gdyni mogą podziwiać wyjątkowe, inspirujące kadry z historii naszego miasta - mówi Michał Miegoń z działu promocji Muzeum Miasta Gdyni.
Warto potraktować tę wystawę jako swoistą historyczną szaradę, a kogo historia aż tak nie interesuje, może po prostu obejrzeć samochody, których już nie ma, a które rozgrzewają wyobraźnię miłośników motoryzacji. Fotografie pokazują również rozwój miejskich dróg. Przeciętnie w okresie międzywojennym budowano 5 km nowych dróg rocznie, choć nierzadko przekraczano tą liczbę, chociażby przy budowie dzielnicy Działki Leśne, gdzie szosy wytyczano na stromych morenowych zboczach. Samochody pojawiające się w międzywojennej Gdyni importowano. Dopiero w 1936 r, przy ul. Świętojańskiej 110 powstało przedstawicielstwo firmy Polski Fiat. W 1937 r., przy ul. Starowiejskiej 37, otwarto Auto Centralę Bracia Skwiercz z salonem Mercedesów.
Wystawa jest prezentowana przez pięć tygodni, w dniach od 26 kwietnia do 31 maja, w godzinach otwarcia Galerii, na pierwszym piętrze./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Audi Q6 e-tron i sztuka
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.05
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22