Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mistrzowskie momenty w historii Skody RS
kalendarz 14/07 2014

Mistrzowskie momenty w historii Skody RS

Wiadomości / Ciekawostki

Oznaczenie „RS”, pochodzące od angielskich słów Rally Sport, pojawiło się po raz pierwszy w historii Skody wiosną 1974 r.

Ponad 100 lat temu, w roku 1901, założyciele Skody – Václav Laurin i Václav Klement – rozpoczęli swoją przygodę ze sportami motorowymi, a rajdowe życie firmy zainaugurował wyścig Klementa w Paryżu. Od tamtego czasu wiele się zmieniło, a marka Skoda stała się znaczącym graczem na arenie motorsportu. 
 
Wiosną 1974 r. zaprezentowano pierwszy w historii marki model noszący oznaczenie „RS”. Była  to Skoda 180 RS oraz 200 RS. Trzy prototypy (jeden 180 RS i dwa 200 RS), przygotowywane wówczas do homologacji, przeszły swój bojowy chrzest na trasie Rajdu Skoda, przodka popularnego obecnie Rajdu Bohemia. Pojazdy, w założeniu przeznaczone do rajdów w grupie B5, opracował fabryczny dział Skoda Motorsport, a ich zadaniem było przełamanie hegemonii kierowców korzystających z zachodnioeuropejskich konstrukcji, zwłaszcza samochodów Alpine A110. O ich właściwą siłę napędową dbały prototypowe silniki OHC wywodzące się z ambitnego programu Š720 – nowego pojazdu wielkoseryjnego o całkowicie nowatorskiej koncepcji konstrukcyjnej. W odmianie 180 RS silnik o objętości 1771 ccm dysponował mocą 154 KM przy 6250 obr./min, a dwulitrowa odmiana w 200 RS – nawet 163 KM przy 6000 obr./min. Silniki były łatwo zamienne, co pozwalało na prostą konfigurację pojazdu wyczynowego pod kątem wymagań poszczególnych zawodów. W zależności od zastosowanych przełożeń, samochody osiągały prędkość ponad 210 km/h.
 
Prototypy te wykorzystywały również szereg podzespołów od uznanych dostawców. Skrzynie biegów, pochodzące początkowo od Tatry, zastąpiono wkrótce pięciostopniowymi przekładniami Porsche, nie spodziewając się, że marki Skoda i Porsche będą w przyszłości współtworzyć jeden koncern. Na liście renomowanych podzespołów znalazły się też sprzęgło Fichtel&Sachs, amortyzatory Koni Sport i układ hamulcowy z elementami firmy Girling. 
 
Skody 180 RS i 200 RS pojawiały się na trasach licznych zawodów w sezonach 1974 oraz 1975 z fabrycznymi załogami Srnský – Syrovátko (180 RS), Horsák – Motal oraz Šedivý – Janeček, które niejednokrotnie stawały na podium. W tym czasie ciężar prac konstrukcyjnych był już jednak przesunięty na pojazd w niższej klasie pojemnościowej – rodziła się słynna Skoda 130 RS, homologowana ostatecznie w sezonie 1975. Rozwój prototypów 180 RS/200 RS został wstrzymany, do dziś zachowały się dwa egzemplarze.     
 
130 RS (Typ 735) - riposta marki na zanik grupy B5, dzieło konstruktorów Čecha, Sklenářa, Šedivego, Musala, Dvořaka, Štrobacha i innych, okazała się najlepszym samochodem wyczynowym fabryki w całej jej dotychczasowej historii. W obsadzie Václav Blahna-Lubislav Hlávka, Skoda 130 RS przywiozła złoto w klasie z rajdu Monte Carlo 1977, a następnie, dzięki postawie całego zespołu - absolutne zwycięstwo w kategorii producentów Mistrzostw Europy sezonu 1981. Te i dziesiątki innych sukcesów w zmaganiach rajdowych (seria najwyższch trofeów z RAC Rally z lat 1976-83, złoto Acropolis 1978) i torowych „ereska” odnosiła zawsze w barwach fabrycznych.
 
Skoda 130 RS stała się potężną bronią, tak rajdową jak i torową, używaną przez czechosłowackich kierowców bez skrupułów, częstokroć wobec takich konkurentów z innych grup jak Escorty RS, Celiki, Alfasudy Sprint, Abarthy 131, R5 Alpine i Turbo, R17 Gordini, a także BMW 3.0 CSL. W latach 1975-1981 zbudowano sto kilkadziesiąt egzemplarzy wszystkich odmian Typu 735 i zapewne duża część z nich została zmontowana z części, poza fabryką, przez zewnętrzne firmy przygotowujące samochody wyczynowe na zlecenia indywidualnych zawodników.
 
Oznaczenie RS powróciło ponownie w roku 2000. Odtąd nie dotyczyło już pojazdów wyczynowych lecz cywilnych, wieńczących ofertę, o odpowiednio podwyższonych osiągach. Można je spotkać na modelach Skoda Octavia generacji 2000-2005, 2005-2013 i najnowszej od 2013 oraz w Skodzie Fabia obu generacji (2003-2007 oraz 2010-2014).

Tomasz Orlik
Foto: archiwum Skody i autor 

Dane techniczne samochodów Skoda 180 RS (200 RS), Typ 734, 1974: 
 

silnik: rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHC napędzany paskiem zębatym, chłodzony cieczą, chłodnica naporowa umieszczona z przodu pojazdu, wał korbowy ułożyskowany w pięciu punktach 
 średnica cylindra: 87 mm, skok tłoka 75,5 mm (84 mm), objętość skokowa 1771 ccm (1997 ccm) 
 stopień sprężania: 11:1 
 zasilanie: dwa podwójne gaźniki Weber 45 DCOE 2 
 moc maksymalna: 154 KM przy 6250 obr./min (163 KM przy 6000 obr./min) 
 maksymalny moment obrotowy: 183 Nm/5000 obr./min (210 Nm przy 5000 obr./min) 
 układ smarowania: z suchą miską olejową 
skrzynia przekładniowa: początkowo Tatra, ostatecznie 5-stopniowa, tunelowa Porsche
układ hamulcowy: przednie hamulce tarczowe, tylne bębnowe (w jednym z prototypów tylne zastąpione także tarczowymi)
wymiary nadwozia: długość 4000 mm, szerokość 1680 mm, wysokość 1190 mm, rozstaw osi 2400 mm
masa własna: 805 kg (850 kg) 
 ogumienie: 7x13”, obręcze elektronowe 
 prędkość maksymalna: zależna od zastosowanych przełożeń, nawet powyżej 210 km/h 
 pojemność zbiornika paliwa: 55 litrów 
 średnie zużycie paliwa: nie podawane 
 ilość zbudowanych egzemplarzy: 1 (2) 
 ciekawostka: oś tylna z wleczonymi wahaczami i skośną osią obrotu, o geometrii optymalizowanej przy pomocy techniki komputerowej, stosowana następnie w modelu 130 RS oraz – od lat 80’ – w pojazdach wielkoseryjnych 
 
 

Zobacz podobne artykuły:

 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Smart Concept #5 - zapowiedź
kalendarz 20/04 2024

Smart Concept #5 - zapowiedź

Wiadomości / News

2024.04.20

Elektryczny crossover zadebiutuje w wersji produkcyjnej w drugiej połowie 2024 r.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
kalendarz 19/04 2024

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.