Max Verstappen zmierzył się z Mustangiem GTD

Czterokrotny mistrz świata Formuły 1 wyjechał na tor 815-konnym Mustangiem GTD.
Ford od przyszłego roku wraca do Formuły 1 dzięki współpracy z zespołem Red Bull Racing. Jednocześnie od 2026 r. w Formule 1 będą obowiązywać nowe przepisy techniczne. Red Bull Racing wykorzystał tę okazję, aby nawiązać współpracę z Fordem, który będzie dostarczał m.in. jednostki napędowe. Amerykański producent chce wykorzystać swoje doświadczenie z wielu serii wyścigowych właśnie w F1.
Choć współpraca między Fordem a Red Bull Racing będzie widoczna dopiero w przyszłym roku, na kanale Ford Performance pojawił się właśnie film, w którym Max Verstappen - mistrz świata Formuły 1, miał okazję usiąść za kierownicą Mustanga GTD, najbardziej wyczynowego spośród drogowych samochodów Forda. Jego partnerem był kierowca i dziennikarz motoryzacyjny Chris Harris, który zawiózł go Fordem RS200 z 1986 r. na przejażdżkę po prywatnym torze wyścigowym w południowej Francji.
Verstappen jadąc na fotelu pasażera opowiadał o swoim dzieciństwie i o tym, jak to wszystko się zaczęło. Jak powiedział uczy się toru w około pięć okrążeń a nauczył go ojciec - Jos Verstappen, który ścigał się w Formule 1 przez prawie dekadę, ale nie zdobył tytułu mistrzowskiego. Pojawiał się temat adaptacji do nowych miejsc oraz jazdy na granicy możliwości. Kierowca Red Bulla mówił także, że jest perfekcjonistą, ale… po niewielu okrążeniach mówi do siebie, że „nic więcej nie dało się zrobić”. Wspominał przy tym kwalifikacje w Dżuddzie w 2024 r. jako przykład perfekcyjnego okrążenia. Nie przepada też za tzw. track walkami, uważając, że są po prostu nudne.
Przypomnijmy, że Holender był najmłodszym kierowcą w historii startującym w Grand Prix Formuły 1, kiedy to 15 marca 2015 r. wystartował w Melbourne w barwach zespołu Scuderia Toro Rosso. Miał wtedy 17 lat i pięć miesięcy. Jednak nie ukończył wyścigu z powodu awarii silnika na 34. z 58 okrążeń.
Jego pierwsze zwycięstwo miało miejsce podczas Grand Prix Hiszpanii w 2016 r. 15 maja startując bolidem Red Bull Racing, zajął pierwsze miejsce na torze Circuit de Barcelona-Catalunya, wyprzedzając takich weteranów F1, jak Kimi Räikkönen, czy Sebastian Vettel.
Mając 18 lat i 228 dni jako najmłodszy zawodnik F1 wygrał Grand Prix. Max przeniósł się z Toro Rosso do Red Bulla zaledwie kilka dni wcześniej, zastępując Daniiła Kwiata.
Max Verstappen zapewnił sobie swój pierwszy tytuł mistrza świata kierowców Formuły 1 podczas Grand Prix Abu Zabi 12 grudnia 2021 r, zdobywając tytuł w dramatycznym finale sezonu. Miał wtedy 24 lata i 73 dni.
„To mój samochód na Monako” – żartuje Max, gdy Chris Harris parkuje RS200 tuż obok Forda Mustanga GTD. Zdradza, że pomimo wyższego wzrostu od ojca, siedzi bliżej kierownicy i pedałów. To jego ulubiona pozycja w samochodzie. „W przeciwnym razie nie mam czucia! Czuję się jak w traktorze!”
Na torze zamieniają się miejscami. Mistrz świata natychmiast dostrzega możliwości i ograniczenia oswojonego kucyka w porównaniu z bolidem F1. Podczas sesji za kierownicą Mustanga, Verstappen pokazał, co wyróżnia kierowcę wyścigowego: wcześniej wizualizuje sobie układ toru, analizuje nagrania z wnętrza samochodu i dopracowuje strefy hamowania i wyjścia z zakrętów, zmieniając muscle car’a w drapieżnika szalejącego po asfalcie.
Już od pierwszego okrążenia, skromnie mówi: „Tylko się rozglądam”, po czym wyrzuca samochód w powietrze jak pocisk. Dodajmy, że Mustang GTD pobił swój własny rekord na Nürburgringu uzyskując czas 6:57,685 min. co uczyniło go najszybszym amerykańskim autem produkcyjnym. Wynik ten może robić wrażenie ale Max jest przyzwyczajony do zupełnie innego rodzaju osiągów. Jego bolid F1 porusza się po najsłynniejszych torach świata, osiągając o wiele wyższe prędkości, walcząc z najszybszymi kierowcami świata.
Max chwalił samochód, mówiąc, że Ford zaprojektował pojazd produkcyjny, który zachowuje się jak prawdziwy GT3 przy dużej prędkości. Choć ma w swojej kolekcji takie modele, jak między innymi Aston Martina Valkyrie i Ferrari Monza SP2, to wskazał na Mustanga GTD jako auto służbowe, dodając: „Muszę go mieć w przyszłym roku”./ns/
Foto: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Skoda Enyaq 4x4 na Kole Podbiegunowym
Wiadomości / Wydarzenia
2025.11.04
Fiat na czerwonym dywanie
Wiadomości / Wydarzenia
2025.10.25
Mercedes CLA jak Hot Wheels
Wiadomości / Wydarzenia
2025.10.13
Hamowanie ma znaczenie
Warsztat / Porady
2025.11.12
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce
Moto fanatyk
2025.11.12
Do Austrii tylko na zimowych oponach
Wiadomości / News
2025.11.12