Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Łukjaniuk liderem po I etapie Rajdu Polski
kalendarz 29/06 2019

Łukjaniuk liderem po I etapie Rajdu Polski

Moto sport

Aktualni mistrzowie Europy – Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Citroen C3 R5) zapisali na swoje konto siedem z dziewięciu odcinków specjalnych pierwszego etapu Rajdu Polski.

Dzięki temu rosyjska załoga prowadzi w klasyfikacji polskiej rundy FIA ERC z 40-sekundową przewagą. Najwyżej sklasyfikowani Polacy, czyli załoga Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia R5), zajmują czwarte miejsce.

Pierwszy etap tegorocznego rajdu składał się z dziewięciu prób sportowych o łącznej długości blisko 115 km. Pierwszą z nich rozegrano jeszcze w piątkowy wieczór. Podczas widowiskowej, toczonej w parach rywalizacji na torze Mikołajki Arena najlepsi byli Jari Huttunen i Mikka Lukka (Hyundai i20 R5). Fiński kierowca, któremu w poprzedniej edycji Rajdu Polski do zwycięstwa zabrakło zaledwie 8,3 sekundy, nie cieszył się z prowadzenia zbyt długo. W sobotę rano na szybkich mazurskich szutrach do głosu doszedł Aleksiej Łukjaniuk. Rosjanin seryjnie wygrywał OS-y, budując na tyle dużą przewagę, że nawet awaria amortyzatora przed OS 5, kapeć na OS 6 czy problemy ze sprzęgłem na OS 8 nie pozbawiły go prowadzenia. – Dziś było sporo nerwów, ale problemy z samochodem nie zmieniły tego, że miałem mnóstwo frajdy z jazdy po odcinkach Rajdu Polski – podsumował Łukjaniuk.

Z kolei Huttunen nie był zbyt zadowolony z ustawień samochodu i narzekał na przyczepność, więc bardziej niż na ściganiu Łukjaniuka musiał się skupić na utrzymaniu za sobą Filipa Maresa, pilotowanego przez Jana Hlouska (Skoda Fabia R5).

Pasjonującą walkę o czwarte miejsce stoczyli liderzy punktacji RSMP – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia R5) z prowadzącymi w punktacji europejskiego czempionatu Łukaszem Habajem i Danielem Dymurskim (również Fabia R5). Podczas pierwszej pętli zadanie Habajowi utrudniała jednak pozycja startowa. Mistrz Polski z sezonu 2015 ruszał na trasę jako czwarty, więc „czyścił” drogę z obniżającego przyczepność luźnego szutru, podczas gdy Marczyk jechał jako trzynasty. Ostatecznie 23-letni łodzianin obronił się przed atakami Habaja i zachował 2-sekundową przewagę nad rywalem. Trzecim z polskich kierowców w pierwszej dziesiątce zawodów jest Aron Domżała (Skoda Fabia R5). Zawodnik pilotowany przez trzykrotnego mistrza Europy Jarka Barana zajmuje 7. miejsce.

Do udanych tego dnia nie zaliczy Chris Ingram, który dwa razy uszkodził oponę, a także stracił wspomaganie kierownicy na jednym z odcinków. W efekcie Brytyjczyk nie zdobył ani jednego punktu za dzisiejszy etap, więc Habaj, który dziś wywalczył trzy „oczka” powiększył swoją przewagę w punktacji FIA ERC.

Wśród kierowców zgłoszonych do mistrzostw Polski liderem jest Marczyk, drugie miejsce zajmuje Habaj, a trzecie Domżała. – To był świetny dzień dla nas. Nie mieliśmy żadnych problemów i nie popełnialiśmy znaczących błędów. Myślę już o tym, jak utrzymać konkurencyjne tempo także podczas niedzielnego etapu. Powinniśmy być spokojni i skupieni na jeździe – komentował Mikołaj Marczyk.

Do przetasowań doszło wśród załóg w samochodach napędzanych na jedną oś. Po tym jak dotychczasowi liderzy, czyli Sindre Furuseth i Jim Hjerpe (Peugeot 208 R2) złapali kapcia na OS 8, na prowadzenie wyszedł estoński duet Ken Torn/Kauri Pannas w Fordzie Fiesta R2T. Na pechu norwesko-szwedzkiego duetu skorzystali także Hiszpanie – Efren Llarena i Sara Fernandez (Peugeot 208 R2), którzy awansowali na drugą lokatę – przed Furusetha i Hjerpe. Wymienione załogi to także czołowa trójka klasyfikacji FIA ERC 3 Junior – przeznaczonej dla kierowców w wieku do 27 lat.

Urwana półoś zakończyła jazdę liderów klasyfikacji Abarth Rally Cup, którymi do OS 7 byli Polacy – Dariusz Poloński i Łukasz Sitek. W gronie pechowców znaleźli się także Marcin Słobodzian i Kamil Kozdroń. Po porannych problemach z silnikiem, na drugiej pętli ta załoga dachowała i odpadła z rywalizacji.

źródło: Rajd Polski

Klasyfikacja PZM 76. Rajdu Polski po OS 9:

1. Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5) +57:53,8 s
2. Huttunen/Lukka (FIN/FIN, Hyundai i20 R5) +40,0 s
3. Mares/Hlousek (CZE/CZE, Skoda Fabia R5) 52,8 s
4. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia R5) +1:18,0 s
5. Habaj/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia R5) +1:12,0 s
6. Arai/Minor (JPN/AUT, Citroen C3 R5) +1:38,0 s
7. Domżała/Baran (POL/POL, Skoda Fabia R5) 1:40,7 s
8. Adielsson/Johansson (SWE/SWE, Citroen C3 R5) +1:51,3 s
9. Griebel/Winkelhofer (DEU/AUT, Skoda Fabia R5) +2:06,3 s
10. Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Volkswagen Polo GTi R5) +2:17,7 s

PZM 76. Rajd Polski – zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji FIA ERC):

OS 1 – Mikołajki Arena (2,5 km): Huttunen/Lukka (FIN/FIN, Hyundai i20 R5)
OS 2 – Paprotki (11,26 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 3 – Stare Juchy (13,86 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 4 – Olecko (28,62 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 5 – Mikołajki Arena (2,5 km): Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia R5)
OS 6 – Paprotki (11,26 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 7 – Stare Juchy (13,86 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 8 – Olecko (28,62 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 9 – Mikołajki Arena (2,5 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)


Tagi:
Rajd Polski, 76 Rajd Polski, Aleksiej Łukjaniuk, Aleksiej Arnautow

Zobacz podobne artykuły:

Startuje sezon rajdowych MP
kalendarz 26/04 2024

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Najnowsze artykuły:
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?