Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
List otwarty Prezesa Forda
kalendarz 10/07 2014

List otwarty Prezesa Forda

Wiadomości / News / Ford

Stephen Odell, wiceprezes Ford Motor Company oraz prezes Ford of Europe, wystosował list otwarty do europejskich władz, polityków oraz innych kluczowych akcjonariuszy, apelując o podjęcie bardziej spójnych działań mających na celu ochronę miejsc pracy oraz promocję rozwoju gospodarczego i wzrostu konkurencyjności.

W powołaniu nowego składu Komisji Europejskiej prezes Odell upatruje szansy na budowę podwalin silnego i bardziej konkurencyjnego przemysłu motoryzacyjnego w Europie, co miałoby stanowić odpowiedź na coraz większą globalną konkurencję w tej branży.

Pełny tekst listu prezesa Odella:

Optymizmem napawa fakt, iż podczas ostatnich wyborów władze Unii Europejskiej zadeklarowały poparcie dla działań mających na celu promocję rozwoju gospodarczego, ochronę i tworzenie miejsc pracy, oraz wzrost konkurencyjności. Realizacja tych postanowień stanowić będzie obecnie największe wyzwanie, przed jakim stajemy.

Od lat wspólny rynek ma kluczowe znaczenie dla europejskiej gospodarki, bowiem przyczynia się do pomnażania bogactwa i tworzenia nowych miejsc pracy w stopniu, którego nie można by osiągnąć w warunkach podziału. Rynek ten gwarantuje możliwość swobodnego przepływu towarów, usług oraz ludzi, co stanowi podstawę prawną funkcjonowania naszej działalności gospodarczej i umożliwia jej przeniesienie na skalę globalną. W firmie Ford w pełni popieramy te przywileje i zależy nam na ich zachowaniu i rozszerzeniu.

Prawdą jest również, że konkurencyjny, prężnie działający europejski przemysł motoryzacyjny o zasięgu globalnym to siła napędowa wspólnego rynku, bowiem przyczynia się do pomnażania bogactwa, rozwoju nowoczesnych technologii oraz utrzymania miejsc pracy. Przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie zatrudnia niemal 13 mln pracowników i odpowiada za największe inwestycje rozwojowo-badawcze w UE.

Jednak warunki gospodarcze nadal są bardzo trudne, a wychodzenie z kryzysu odbywa się powoli i stopniowo. Wskaźniki bezrobocia uparcie pozostają na wysokim poziomie, a rozwój pozostałych regionów w skali globalnej stanowi coraz większe wyzwanie dla europejskiej gospodarki.

W związku z powyższym uważam, że aby móc w pełni wykorzystać fakt posiadania wspólnego, otwartego rynku, musimy w Europie obrać zupełnie nowy kurs.

Po pierwsze i najważniejsze, polityka UE powinna skupić się na tworzeniu i utrzymaniu miejsc pracy oraz na zadbaniu o właściwy rozwój i odpowiedni poziom konkurencyjności. Podczas prac nad nowymi ustawami lub umowami handlowymi należy prowadzić badania, które pozwolą dokładnie ocenić korzyści z nich wynikające dla europejskiej gospodarki oraz ustalić, czy wcielenie ich w życie przyczyni się do przyspieszenia rozwoju oraz wzrostu zatrudnienia i konkurencyjności. Ten tok myślenia powinny przyjąć władze zasiadające w Komisji oraz Parlamencie Europejskim, przy pełnym poparciu wszystkich państw członkowskich.

Po wtóre, w unijnym ustawodawstwie potrzebne są zmiany, które umożliwią wprowadzanie mądrych i przyjaznych ustaw i przepisów prawa. Przemysł motoryzacyjny należy do europejskich pionierów nowych technologii. Jesteśmy dumni z najwyższych standardów ekologicznych i bezpieczeństwa, jakie wdrażamy oraz z wartościowych miejsc pracy, które tworzymy w placówkach rozwojowo-badawczych. Jednak, jeśli chcemy wprowadzać nowe standardy, upewnijmy się najpierw, że ich wpływ na konkurencyjność został oszacowany w sposób odpowiedni i niezależny. Pozwolę sobie w tym miejscu przytoczyć słowa Przewodniczącego KE, Jose Manuela Barroso, który powiedział, że czasem większą korzyścią dla UE jest ograniczone działanie.

Po trzecie, powinniśmy wykorzystywać możliwości rozwoju, jakie niesie ze sobą podpisanie sprawiedliwych i przemyślanych umów o wymianie handlowej. Ford ma w genach wpisane poparcie dla idei wolnego handlu, na niej opiera się ponad 50 proc. naszej globalnej produkcji, a funkcjonowanie firmy zależne jest od możliwości wolnego importu i eksportu pojazdów i części zamiennych.

Na przykład, porozumienie o wymianie handlowej między Europą a Stanami Zjednoczonymi znacznie poprawiłoby warunki do dalszego rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy, oraz przyniosłoby wiele korzyści klientom i dlatego będziemy silnie zabiegać o podpisanie takiej umowy.

Jednak takie porozumienie musi nie tylko oferować swobodę działania, ale powinno być również oparte na zasadach równości. Proponowana umowa między UE a Japonią stanowi wyrazisty przykład źle skonstruowanego porozumienia, bowiem zapewnia niczym nieskrępowany dostęp do europejskiego rynku bez gwarancji liberalizacji rynku japońskiego. Taka umowa naraża przemysł samochodowy w Europie na nieuczciwe praktyki ze strony konkurencji poprzez celowe osłabianie waluty japońskiej, i stanowi poważne zagrożenie dla europejskiego rynku pracy. Przypomina to porozumienie o wolnym handlu zawarte 3 lata temu między UE a Koreą. Umowa otworzyła wówczas rynek europejski dla producentów koreańskich, ale tamtejszy rynek pozostał zamknięty dla naszych koncernów, które nadal muszą borykać się z nowymi barierami pozataryfowymi.

Gospodarka europejska funkcjonuje w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu, a niektóre europejskie firmy, np. Ford, zostały ostatnimi czasy zmuszone do podjęcia drastycznych decyzji w celu zachowania konkurencyjności. Aby urzeczywistnić wizję konkurencyjnej Europy, trzeba nam spójnych proeuropejskich działań i wspólnego stanowiska władz oraz wysiłku wszystkich akcjonariuszy. Tylko w ten sposób wspólny europejski rynek, który od lat silnie wspieramy, ma szansę rozwinąć swój pełny potencjał.

Firma Ford pozostaje mocno zaangażowana w działalność i inwestycje na Starym Kontynencie. W tej materii od ponad stu lat nic się nie zmienia. Jednak uważamy, że dzisiaj – podobnie jak wtedy, gdy w Europie powstał wspólny rynek – znaleźliśmy się w decydującym dla losów europejskiej gospodarki czasie, który wymagał będzie od wszystkich akcjonariuszy odwagi i determinacji.

Dlatego apelujemy do władz UE oraz osób zasiadających w nowej KE, a także do liderów biznesu i przewodniczących związków zawodowych o większe zaangażowanie w budowę podwalin silnego i bardziej konkurencyjnego przemysłu motoryzacyjnego w Europie, przemysłu, który będzie źródłem nowych miejsc pracy oraz dochodu dla obecnych i przyszłych pokoleń.

Stephen Odell
wiceprezes Ford Motor Company i prezes Ford of Europe, Middle East, Africa

źródło: Ford

 

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.