Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus LFA – powrót, czy…?
kalendarz 21/10 2018

Lexus LFA – powrót, czy…?

News / Lexus

W tym tygodniu na niemieckim torze Nürburgring widziany był Lexus LFA w torowej wersji Nürburgring Package.

Portal Top Speed sugeruje, że to może zwiastować plany stworzenia następcy tego słynnego supersamochodu. Przypomnijmy, że minęło już 6 lat, odkąd ostatni LFA opuścił bramy fabryki. Lexus twierdzi, że nie pracuje nad jego następcą, a co więcej, w 2017 r. zadebiutowało nowe coupe klasy GT – Lexus LC w wersji hybrydowej oraz z 5-litrowym V8. Z drugiej strony, niedawny test na niemieckim torze to nie jedyny sygnał, że Lexus nadal interesuje się swoim pierwszym superautem.

Lexus LFA zadebiutował w 2010 r. po 10 latach prac rozwojowych. Pierwszy prototyp został pokazany w 2003 r, a już rok później rozpoczęły się testy na torze Nürburgring. Model koncepcyjny zaprezentowano w 2005 r. na targach w Detroit, zaś 4 lata później Akio Toyoda, prezes Toyoty, ogłosił, że auto trafi do produkcji. Wnuk założyciela Toyoty od początku był zagorzałym promotorem projektu – przekonywał do niego władze koncernu jeszcze zanim sam został jego szefem. Pomysł na LFA przedstawił mu jego instruktor wyczynowej jazdy i szef kierowców testowych Toyoty, Hiromu Naruse, wspólnie z autorem pomysłu, Haruhiko Tanahashim.

Produkcja LFA ruszyła w grudniu 2010 r. Zdecydowano, że powstanie tylko 500 egzemplarzy. Auto było budowane ręcznie w fabryce Motomachi, bardzo ważnej w dorobku Toyoty – tu powstawała m.in. czwarta generacja Toyoty Supry, a współcześnie montowana jest Toyota Mirai – pierwszy wodorowy model marki. Specjalnie z myślą o LFA w Motomachi uruchomiono produkcję nadwozi z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Do obniżenia masy auta przyczynił się także opracowany wspólnie z Yamahą silnik V10, który dzięki wysokogatunkowej stali oraz stopom aluminium, magnezu i tytanu był lżejszy od tradycyjnego V6. Silnik o oznaczeniu 1LR-GUE miał pojemność 4.8 i 560 KM.

Ostatni egzemplarz LFA zjechał z taśmy produkcyjnej w grudniu 2012 r. Przez dwa lata obecności na rynku model zdobył uznanie. Samochód miał wzmocnić wizerunek marki i udowodnić jej możliwości w dziedzinie produkcji najwyższej klasy aut sportowych. Pomogła w tym torowa wersja LFA Nürburgring Package dysponująca mocą 571 KM. Wyścigowy LFA otrzymał wyczynową skrzynię biegów, zmodyfikowane zawieszenie i bardziej aerodynamiczne nadwozie. Samochód wielokrotnie stawał do zawodów, często wygrywając w swojej klasie. Ojciec chrzestny auta, Akio Toyoda, wystartował nim w wyścigu Nürburgring 24h.

Jak dotąd producent zapewnia, że LFA spełnił swoją rolę i marka nie planuje drugiej generacji. Jednak w tym roku Yoshihiro Sawa, szef Lexusa, powiedział podczas Goodwood Festival Of Speed, że marka rozważa budowę „rasowego samochodu GT godnego serii F, który mógłby napędzać mocny układ hybrydowy”. A więc…/oprac. ns/


Tagi:
Lexus, Lexus LFA, Lexus LFA Nürburgring Package, Akio Toyoda

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Smart Concept #5 - zapowiedź
kalendarz 20/04 2024

Smart Concept #5 - zapowiedź

Wiadomości / News

2024.04.20

Elektryczny crossover zadebiutuje w wersji produkcyjnej w drugiej połowie 2024 r.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.