Kolejne rajdówki od Toyoty
Toyota Gazoo Racing planuje wejść do gry w kategoriach Rally2 i Rally3.
Sukces klienckiego programu w wyścigach z modelem GR Supra GT4, udany powrót do WRC i zmiana przepisów sprawiły, że już wkrótce na odcinkach specjalnych może zaroić się od rajdowych Yarisów.
Przypomnijmy, że Toyota powróciła do rajdowych mistrzostw świata w 2017 r. z modelem Yaris WRC. Japończycy szybko włączyli się do walki o tytuły. W 2018 r. Toyota została mistrzem świata w kategorii producentów, a rok później Ott Tanak zdobył tytuł w kategorii kierowców. W sezonie 2020 znów reprezentant zespołu Toyoty ma największe szanse na tytuł - na dwóch pierwszych miejscach w klasyfikacji generalnej są Elfyn Evans oraz Sebastien Ogier.
Yaris WRC okazał się skuteczną rajdówką z najwyższej kategorii, która według nowej nomenklatury FIA nazywa się Rally1. Inżynierowie z Toyota Gazoo Racing pracują już nad kolejną generacją Yarisa WRC, którego bazą będzie najnowszy GR Yaris, debiutujący właśnie w salonach sprzedaży. Samochód do WRC zostanie stworzony w oparciu o nowe przepisy, które w mistrzostwach świata będą obowiązywały od 2022 r. i obligują producentów m.in. do zastosowania technologii hybrydowej. Ale nie jest to jedyny rajdowy Yaris, nad którym prowadzone są prace.
Sukces Toyoty GR Supry GT4 tylko utwierdził japoński koncern w przekonaniu, że warto budować samochody z myślą o zespołach prywatnych. Wyścigowa odmiana zadebiutowała na torach całego świata w drugiej połowie tego roku i przebojem wdarła się do silnie obsadzonej kategorii. Niezawodność, dobre osiągi i rozsądny poziom kosztów, a także dopracowana konstrukcja sprawiły, że zainteresowanie wyścigową odmianą Supry jest spore. Co najważniejsze, przekłada się to na liczbę zamawianych egzemplarzy auta budowanego przez Toyota Gazoo Racing Europe.
W rajdach - zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym, kliencki motorsport też jest bardzo rozbudowany. Auta najwyższej kategorii - Rally1, zarezerwowane są dla fabrycznych zespołów. Ogromne koszty budowy, a następnie obsługi sprawiają, że tylko nieliczni mają możliwości nimi jeździć. To dlatego FIA od lat promuje kategorię Rally2, wcześniej znaną pod nazwą R5, która nie oferuje co prawda aż tak ekstremalnych osiągów, ale ma za to bardziej akceptowalne koszty (samochody kosztują około 200 tys. euro).
Ponad 1000 sprzedanych aut różnych producentów świadczy, że ten rynek jest naprawdę spory, a klientów nie brakuje. Jakie auto spełnia wymogi tej kategorii? Samochody mają stały napęd czterech kół, mechaniczne dyferencjały z przodu i z tyłu, turbodoładowane czterocylindrowe silniki 1.6 o mocy niespełna 300 KM z 32-milimetrową zwężką, 5-biegową sekwencyjną przekładnię i minimalną masę 1230 kg bez załogi. Ponadto wiele podzespołów dzielą z seryjnie produkowanymi autami.
Od 2021 r. dojdzie nowa kategoria - Rally3. W zamyśle to mają być tanie “czteronapędówki”. Górna granica ceny takiego auta została ustalona na poziomie 100 tys. euro. Samochody mają być wyposażone w silniki o mocy około 200 KM oraz napęd obu osi. To sprawi, że będą dla wielu kierowców świetnym przygotowaniem do startów na wyższym poziomie w aucie Rally2.
“To kategoria stworzona po to, by na rynku było jeszcze więcej aut z homologacją FIA, zwłaszcza poza Europą. Te auta sprawią, że w wielu cyklach rywalizacja będzie lepiej wyważona i bardziej zacięta. Pomoże nam też dynamiczniej rozwijać rajdy w miejscach, gdzie nie było to do tej pory możliwe.” - twierdzi Jerome Russell z FIA.
Do tej pory w zakładach Toyota Gazoo Racing Europe powstała rajdowa odmiana modelu GT86 (CS-R3), ale z racji na swój niszowy charakter poza Japonią oraz Niemcami samochód nie zyskał wielkiej popularności. Toyota ma jednak ambicję, by stworzyć przystępne rajdówki dla zespołów prywatnych, które pozwolą na walkę w mistrzostwach regionalnych lub w krajowych czempionatach. To dlatego coraz głośniej mówi się o kolejnych samochodach rajdowych w oparciu o najnowszego Yarisa - w wersjach Rally2 oraz Rally3. Spekuluje się, że samochody miałyby powstawać w Finlandii w nowym warsztacie w Jyväskyli, który zastąpi dotychczasową bazę w miejscowości Puuppola.
Yaris WRC udowodnił, że Toyota potrafi zbudować bardzo konkurencyjną rajdówkę. Choć japoński producent nie był do tej pory obecny w innych kategoriach, doświadczenia z WRC pozwalają zaufać, że zarówno Yaris w specyfikacji Rally2 jak i Rally3 ma szansę być bardzo ciekawą propozycją. Dowodem na zaspokajanie potrzeb wymagających klientów z zespołów prywatnych jest także program GR Supra GT4./oprac. ns/
Foto: TGR Europe
Zobacz podobne artykuły:
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Zwycięzca konkursu Car of the Year 2025
Wiadomości / News
2025.01.10
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11