Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Każda opona całoroczna jest zimówką
kalendarz 07/01 2021

Każda opona całoroczna jest zimówką

Bezpieczeństwo / Porady

Kierowcy nie wiedzą kiedy wymieniać opony i dlatego połowa nadal jeździ na letnich.

Co wspólnego mają opony zimowe i całoroczne? Homologację zimową. Z punktu widzenia prawa niczym się więc nie różnią. Obydwa typy mają symbol alpejski (płatek śniegu na tle góry) na boku – więc spełniają definicję opon dostosowanych mniej lub bardziej do zimnych temperatur i zimowych warunków. We wszystkich krajach, które mają obowiązek jazdy na oponach zimowych, rozumie się przez to także opony całoroczne. Dlatego lepiej zainwestować w opony całoroczne, niż jeździć zimą na letnich. Tylko wprowadzenie ustawowego wymogu opon z homologacją zimową może ukrócić bezmyślność niektórych kierowców, jeżdżących w zimie na letnim ogumieniu.

Polska jest jedynym krajem w Europie z takim klimatem, gdzie przepisy nie przewidują wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w warunkach jesienno-zimowych. Jednak polscy kierowcy są gotowi na takie regulacje – opowiada się za nimi aż 82 proc. badanych. Same deklaracje nie są jednak wystarczające – przy tak wysokim poparciu dla wprowadzenia wymogu jazdy na bezpiecznych oponach z obserwacji warsztatowych nadal wynika, że aż 35 proc. kierowców jeździ zimą na oponach letnich. I to w styczniu i lutym. Teraz, w grudniu jedynie około 50 proc. tych, którzy deklarują wymianę opon już to zrobiło. Czyli jedynie ok. 30 proc. jeżdżących obecnie po drogach samochodów osobowych i lekkich dostawczych ma opony zimowe lub całoroczne. Wskazuje to, że powinny istnieć jasne przepisy – informujące, od którego dnia bezpiecznie należy wyposażyć nasz samochód w takie opony.

W naszym klimacie – przy gorących latach i nadal zimnych zimach – opony z homologacją zimową, czyli zimowe i całoroczne, są jedynym gwarantem bezpiecznej jazdy w miesiącach zimowych. Nie zapominajmy, że ryzyko wypadków drogowych i kolizji jest 6 razy większe w zimie niż w lecie. Droga hamowania pojazdu na mokrej nawierzchni przy temperaturach już ok. 5-7 st. C – tak często występujących już w okresie jesiennym – przy zastosowaniu opon zimowych jest dużo krótsza niż przy oponach letnich. Te brakujące kilkanaście metrów do zahamowania przed przeszkodą jest powodem tak dużej liczby wypadków, stłuczek i ofiar śmiertelnych na polskich drogach – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

W 27 europejskich krajach, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach z homologacją zimową, nastąpiła średnio 46 proc. redukcja prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych – takie są wnioski ze studium Komisji Europejskiej wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem. Ten  raport udowodnił także, że wprowadzenie prawnego wymogu jazdy na oponach posiadających homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków o 3 proc. – a jest to tylko uśredniona wartość, bo są kraje, które odnotowały spadek liczby wypadków o 20 proc.

Dlaczego wprowadzenie takiego wymogu zmienia wszystko? Bo kierowcy mają jasno określony termin i nie muszą się zastawiać czy już wymieniać opony, czy jeszcze nie. W Polsce taki termin pogodowy to 1 grudnia. Od tego czasu już na całym terenie kraju temperatury są poniżej 5-7 st. C – a to granica, gdy kończy się dobra przyczepność opon letnich.

Opony letnie nie zapewniają odpowiedniej przyczepności auta nawet na suchej drodze w temperaturach poniżej 7ºC – twardnieje wtedy guma w ich bieżniku, co pogarsza przyczepność szczególnie na mokrych, śliskich drogach. Wydłuża się droga hamowania oraz znacznie zmniejsza zdolność do przekazywania momentu napędowego na nawierzchnię drogi. Guma bieżnika opon zimowych i całorocznych ma bardziej miękką mieszankę, która nie twardnieje w niższych temperaturach. Sprawia to, że nie tracą one elastyczności i mają lepszą od opon letnich przyczepność w chłodnych temperaturach nawet na suchej drodze, w deszczu, a już szczególnie na zalegającym śniegu.

Nagrania z testów Auto Express i RAC nt. opon zimowych  pokazują, jak bardzo ogumienie adekwatne do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy oponami zimowymi a letnimi – nie tylko na  ośnieżonej, ale i na mokrej drodze w chłodnych jesiennych i zimowych temperaturach:

•    Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na oponach letnich aż o 31 metrów!

•    Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h przy temperaturze +6°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 m niż samochodu na oponach zimowych. Najpopularniejsze pojazdy mają długość nieco ponad 4 m. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, na ogumieniu letnim jechał jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.

•    Na mokrej nawierzchni przy prędkości 90 km/h przy temperaturze +2°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 m niż auta na oponach zimowych.

Pamiętajmy, że homologowane opony zimowe i całoroczne to takie, które posiadają na swoim boku tzw. symbol alpejski – płatek śniegu na tle góry. Spotykany jeszcze na oponach symbol M+S jest tylko określeniem przydatności bieżnika na błoto i śnieg, nadawanym jednak uznaniowo przez producentów opon. Opony z samym M+S, ale bez symbolu płatka śniegu na tle góry, nie mają zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej – która jest kluczowa w warunkach obniżonej temperatury. Samodzielnie występujący M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną.

– Wzrastająca świadomość polskich kierowców daje nadzieję na to, że coraz więcej osób będzie jeździć zimą na oponach na zimowych lub całorocznych – teraz aż jedna trzecia naraża siebie i innych jeżdżąc zimą na oponach letnich. Nie czekajmy na pierwszy śnieg. Pamiętajmy – lepiej założyć opony zimowe nawet kilka tygodni za wcześnie niż jeden dzień za późno – dodaje Sarnecki.

źródło: PZPO


Tagi:
opony całoroczne, opony zimowe, opony letnie

Zobacz podobne artykuły:

Bezpieczny wyjazd na święta
kalendarz 23/12 2022

Bezpieczny wyjazd na święta

Bezpieczeństwo

2022.12.23

Wybierając się w świąteczną podróż warto pamiętać o kilku zasadach, które zagwarantują nam komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Jak walczyć z korozją?
kalendarz 23/12 2022

Jak walczyć z korozją?

Warsztat / Porady

2022.12.23

Chcielibyśmy przedstawić skuteczny sposób walki z korozją.
Czy wraz ze śniegiem posypią się mandaty?
kalendarz 17/12 2022

Czy wraz ze śniegiem posypią się mandaty?

Warsztat / Porady

2022.12.17

Ile może kosztować nienależycie przygotowanie auta do jazdy w czasie zimy?

Firmy z branży

AB-Glass Oddział Białołęka

mazowieckie
ul. ul.Bruszewska 22
03-046 Warszawa
Tel.: 22 814 12 48, 608 652 700
Email.: hartownia@abglass.pl
https://abglass.pl/oddzial-bruszewska/

AB-Glass Oddział Tużycka

mazowieckie
ul. Tużycka 16
03-683 Warszawa poczta@abglass.pl
Tel.: 22 678 75 41 602 123 104
Email.: poczta@abglass.pl
https://abglass.pl/oddzial-tuzycka/

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/

Reifen Opony Używane

mazowieckie
ul. Ostroroga 10 (przy Cmentarzu Powązki)
Warszawa
Tel.: 888-181-888
Najnowsze artykuły:
Kia Stinger - pożegnanie

Kia Stinger - pożegnanie

Wiadomości / News

2023.01.14

Kia zakończy produkcję Stingera limitowaną edycją.
GDDKiA w 2023 r. odda blisko 260 km dróg

GDDKiA w 2023 r. odda blisko 260 km dróg

Wiadomości / News

2023.01.04

W tym roku zostanie przekroczony próg 5000 km dróg szybkiego ruchu.
 Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży

Wiadomości / Gorące tematy

2022.12.30

Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.