Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jazda latem na zimówkach to zły pomysł
kalendarz 08/07 2020

Jazda latem na zimówkach to zły pomysł

Bezpieczeństwo / Porady

W taką pogodę opony typowo zimowe tylko generują dodatkowe koszty.

Możesz nie być tego świadomy, ale pewnie w Twoim kręgu znajomych, czy sąsiadów znajdzie się ktoś, kto jeździ na oponach zimowych. A może robisz to właśnie Ty? Czy warto tak ryzykować? Nie każda opona potrafi zapewnić bezpieczeństwo przy wysokich prędkościach i rozgrzanych do 60ºC jezdniach – na pewno nie potrafi tego opona zimowa. Niestety wiele osób jeździ jeszcze na gumach dostosowanych do minionego sezonu, chociaż serwisy pracują nawet w okresie pandemii, po wprowadzeniu wymogów chroniących przeciw koronawirusowi. Pamiętajmy, że nie ma opon na wszystkie warunki pogodowe – nawet gumy całoroczne są robione z myślą bardziej o zimie lub lecie, więc ich osiągi są tylko kompromisowe. Jazda na typowych zimówkach w takich temperaturach, jakie mamy obecnie, to proszenie się o nieszczęście.  

To, że jazda na zimówkach jest całkowicie nieekonomiczna, to tylko część problemu. Tak, jeżdżąc na oponach niedostosowanych do sezonu, zużywamy o kilka procent więcej paliwa i przyspieszamy zużycie bieżnika opon zimowych, który jest zrobiony z miękkiej mieszanki. Jest to jednak przede wszystkim niebezpieczne – zimówki latem zdecydowanie gorzej hamują i słabiej trzymają się drogi na zakrętach, zarówno na suchej, jak i mokrej drodze. Są też znacznie mniej odporne na aquaplaning i w letnich warunkach bardziej się przegrzewają, co może prowadzić do uszkodzenia ich warstw wewnętrznych. Podczas jazdy z prędkością 140 km/h, koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę. Co stanie się, jeśli w takich warunkach przeciążona i rozgrzana opona zimowa pęknie?

Bieżnik opon zimowych jest zrobiony z bardziej miękkiej mieszanki gumowej, dzięki czemu w niższych temperaturach nie stają się twarde i pozostają elastyczne. Ta cecha, która zimą jest zaletą, staje się dużą wadą latem, kiedy temperatury rozgrzanej jezdni osiągają 50-60ºC i więcej. Wtedy przyczepność opony zimowej drastycznie maleje. Zimówki nie są przystosowane do letnich warunków pogodowych! Używanie opon zimowych latem jest więc całkowicie nieuzasadnione z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz ekonomiki jazdy – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nie zapominajmy o tym, że ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania lub zmniejszyć jego wysokość, jeśli kierowca przyczynił się do wypadku, jadąc niesprawnym samochodem. Jako niesprawność w tym przypadku rozumiemy jazdę na oponach, które nie zapewniają bezpiecznej podróży. Owszem, samochód na nich jedzie, ale już słabe trzymanie boczne, większa podatność na poślizg w czasie deszczu czy dłuższa nawet o kilkanaście metrów droga hamowania w awaryjnej sytuacji każą się zastanowić nad sensem takiej jazdy. Kiedy spowoduje się wypadek na nieodpowiednich oponach, koszty likwidacji szkody będą znacznie przewyższać sumę kosztu kompletu opon i paliwa na wakacje. Bądźmy mądrzy przed szkodą – brzmi banalnie, ale jednak ta zasada w życiu zawsze działa.

Niektórzy próbują też latem „dojechać” zimówki zbliżające się do końca swego życia. Jest to bardzo ryzykowne – przy letnich deszczach w naszym klimacie granica ich przyczepności nawet na prostej drodze jest położona bardzo nisko. Jest też taka grupa kierowców, którzy uważają, że opony zimowe są całoroczne – nie, nie są. Jeśli ktoś chce mieć opony całoroczne, to musi takie kupić. Opony zimowe z oponami całorocznymi i letnimi mają wspólnego to, że też są czarne i okrągłe. Jednak różnica w ich osiągach w letnich warunkach może zadecydować o zdrowiu lub życiu kierowcy. Nie ma tu przesady – pojazd może jedynie zahamować przed przeszkodą lub nie. Według testów niemieckiego automobilklubu ADAC droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich! To aż cztery długości samochodu.

Jeśli ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon i głównie po mieście, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne z homologacją zimową, które łączy właściwości typu letniego i zimowego. Tego typu opony powinniśmy jednak kupować przynajmniej klasy średniej, jeśli nie premium. Całoroczne gumy zawsze jednak będą miały tylko kompromisowe osiągi w stosunku do opon dedykowanych do pory roku – nawet najlepsze opony całoroczne latem nie będą tak dobre, jak najlepsze letnie, a zimą tak dobre, jak najlepsze zimowe. Jednak przy przebiegach poniżej 10 tys. km, w mniejszych samochodach i tylko do jazdy po mieście będzie to wystarczające rozwiązanie, znacznie bezpieczniejsze niż jazda na oponach zimowych latem – dodaje Sarnecki.

źródło: PZPO


Tagi:
opony letnie, opony zimowe, opony całoroczne,

Zobacz podobne artykuły:

Majówka 2024 – raport drogowy
kalendarz 26/04 2024

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
kalendarz 25/04 2024

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.
 Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite

Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite

Wiadomości / News

2024.04.29

Samochód miał pokonać 18 km na Motorworld ...