Jak uniknąć zakupu samochodu po wypadku?
Naprawa poważnie uszkodzonego samochodu może okazać się nieopłacalna.
Bardzo duża grupa samochodów używanych wystawionych do sprzedaży ma na swoim koncie jakiś wypadek lub przynajmniej stłuczkę. Te, które były poważnie uszkodzone lub źle naprawione stanowią zagrożenie w ruchu drogowym. Mają także niewielką wartość, ponieważ czasem nadają się tylko na złom.
Według najnowszych statystyk firmy carVertical, aż 62 proc. wszystkich pojazdów sprawdzanych na platformie w tym roku w Polsce miało odnotowane jakiejś formy uszkodzenia. Ponieważ nie każdy rodzaj uszkodzenia ma wpływ na prowadzenie i bezpieczeństwo samochodu, eksperci przeprowadzili badanie mające na celu określenie ryzyka zakupu poważnie uszkodzonego pojazdu.
Badanie wykazało, że 2,2 proc. wszystkich uszkodzonych samochodów sprawdzonych w Polsce uczestniczyło w poważnym wypadku drogowym w latach 2020-2024.
Za poważną kolizję drogową uznaje się zdarzenie, w którym szkoda przekracza połowę wartości pojazdu. O ile połowa wartości samochodu klasy ekonomicznej może wynosić 10 000 euro, szkody w poważnie uszkodzonym samochodzie luksusowym mogą sięgać dziesiątek tysięcy euro.
85,6 proc. wszystkich samochodów z odnotowanymi uszkodzeniami w bazie carVertical w Polsce miało uszkodzenia, których likwidacja była wyceniona na 20 proc. lub mniej wartości samochodu.
Chociaż prawdopodobieństwo zakupu poważnie uszkodzonego samochodu nie jest zatem zbyt wysokie, nabycie takiego pojazdu może mimo wszystko prowadzić do poważnych problemów. Gdy wady staną się widoczne po latach, jego naprawa może okazać się po prostu nieopłacalna.
„Często po uszkodzeniu samochodu kierowcy decydują się na wypłatę ubezpieczenia, tanią naprawę i sprzedaż. Niestety, taki samochód może przynieść znaczące straty finansowe nowemu właścicielowi. Ważne jest również, aby pamiętać, że jazda nim może być niebezpieczna”. – uważa Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical.
Jak rozpoznać poważnie uszkodzony samochód?
Nawet jeśli samochód brał udział w wypadku i został poważnie uszkodzony, nie zawsze musi kończyć na złomowisku. Prawidłowo przeprowadzona naprawa w autoryzowanym serwisie może przywrócić mu pełną sprawność. Jednak każdy przypadek powinien być oceniany indywidualnie, aby określić, czy warto naprawiać uszkodzony pojazd. Kupujący, który nie ma doświadczenia w oględzinach pojazdów nie jest w stanie wykryć śladów naprawy, ani – jeśli je przypadkowo wykryje – ocenić czy jest to naprawa wykonana zgodnie ze sztuką.
Właśnie z tego powodu kierowcy powinni sprawdzać historię kupowanych aut. Informacje te ujawnią, co zostało uszkodzone i jaki był zakres uszkodzeń. Raport historii może również służyć jako cenne narzędzie negocjacyjne, pozwalając kupującym na przedstawienie sprzedającemu historii uszkodzeń samochodu i wynegocjowanie lepszej ceny.
Należy pamiętać, że czasami samochód mógł ulec wypadkowi wiele lat temu i od tego czasu kilkukrotnie zmieniał właściciela. Dlatego nie każdy sprzedawca może znać pełną historię pojazdu i nawet jeśli jest uczciwy, może sprzedawać „ryzykowny” egzemplarz.
„Raport historii pojazdu pozwala dowiedzieć się, które części pojazdu zostały uszkodzone i ile szacunkowo kosztowały naprawy. Informacje te można udostępnić centrum serwisowemu, aby mechanicy zweryfikowali sposób naprawy konkretnych podzespołów.” – dodaje Matas Buzelis.
Importowane samochody są najbardziej ryzykowne
Samochody sprowadzane do Polski z zagranicy niosą ze sobą dodatkowe ryzyko. Często są one sprowadzane do kraju po poważnych wypadkach, a następnie tanio naprawiane i sprzedawane tak, jakby nie miały żadnych wad.
Według danych carVertical, 5,2 proc. uszkodzonych samochodów w Niemczech miało uszkodzenia przekraczające 50 proc. ich wartości, co wskazuje, że 1 na 20 samochodów może powodować problemy dla nowych właścicieli. W Szwecji odsetek takich pojazdów wynosił 2,5 proc., we Włoszech - 4,8 proc., a w Hiszpanii - 2,5 proc.
71,7 proc. po samochodów z rejestrami uszkodzeń w Niemczech ma na swoim koncie uszkodzenia na poziomie 20 proc. lub mniej ich wartości, w Szwecji - 83,5 proc., we Włoszech - 79,5 proc., a w Hiszpanii - 85,6 proc.
źródło: carVertical
Zobacz podobne artykuły:
Bezpieczna jazda w jesienną słotę zaczyna się od odpowiednich opon
Warsztat / Porady
2024.11.14
Ryzyko cofania licznika wzrasta wraz z przebiegiem
Używane
2024.11.14
Zielony kolor najrzadziej „uczestniczy” w wypadkach
Warsztat / Porady
2024.11.08
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieKalendarz RSMP 2025
Wiadomości / Moto sport
2024.12.09
5 mln Toyot z Francji
Wiadomości / News
2024.12.09
Ceny piwa i wody na stacjach paliw
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.09