Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych?
Zasięg zależy od dobrze dobranych opon.
Samochody elektryczne są coraz częstszym widokiem na naszych ulicach. Jednocześnie pojawiają się pytania o ich eksploatację, w tym o dobór odpowiednich opon. Okazuje się, że ten wybór może mieć znaczący wpływ na zasięg, komfort jazdy i bezpieczeństwo. W tych samochodach często używa się opon z indeksem XL (o zwiększonej nośności), a także z nowym indeksem HL (o wysokiej nośności). Dobrze dobrane, porządne opony w samochodach elektrycznych pozwalają zaoszczędzić nawet kilkanaście procent zasięgu. Najlepsze opony są nie tylko oszczędne, ale też zapewniają najwyższe bezpieczeństwo i komfort. Można to poznać, kiedy na etykiecie są wartości AAA w efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni i głośności zewnętrznej.
– Samochody elektryczne i hybrydowe są cięższe od tradycyjnych aut spalinowych. Wynika to z obecności ciężkich baterii. Jednocześnie ich rozmiary opon i kół są takie, jak w każdym innym pojeździe z danej klasy wielkości. Dlatego to dla ogumienia większe wyzwanie. Dedykowane opony mogą pomóc w zredukowaniu zużycia energii i zwiększeniu zasięgu. Oznacza to, że na jednym ładowaniu można przejechać więcej kilometrów. Do elektryków dedykowane są najnowsze mieszanki bieżników, które pozwalają na większe zasięgi tych aut, a jednocześnie spełniają z nawiązką wymagania dotyczące bezpieczeństwa jazdy – argumentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Kolejny aspekt to charakterystyka momentu obrotowego w silniku elektrycznym, który jest dostępny na wysokim poziomie już przy niskich obrotach. Oznacza to, że opony do samochodów elektrycznych muszą zapewniać odpowiednią przyczepność i minimalne zużycie bieżnika w tych specyficznych warunkach. Przy wyborze opon do elektryków i hybryd należy także wziąć pod uwagę czynniki, takie jak:
• Rozmiar: należy ściśle dopasować rozmiar opony do danego modelu samochodu. Niewłaściwy rozmiar może negatywnie wpłynąć na prowadzenie, zużycie paliwa i komfort jazdy.
• Indeks nośności: określa maksymalne obciążenie, jakie może wytrzymać dana opona. W przypadku cięższych elektryków i hybryd należy wybrać opony o odpowiednio wysokim indeksie nośności.
• Indeks prędkości: określa dopuszczalną prędkość jazdy dla danej opony. Należy wybrać opony o indeksie prędkości odpowiadającym maksymalnej prędkości danego samochodu.
Dodatkowe wskazówki:
Wśród dodatkowych działań, zależnych wyłącznie od nas – kierowców – niewątpliwie należy regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Róbmy to dla swojego bezpieczeństwa przynajmniej raz w miesiącu. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia powietrza w oponach może również zwiększyć zasięg elektryka. Wspomniana masa elektryków powoduje, że są jeszcze bardziej wrażliwe na brak przyczepności. Warto więc rozważyć wymianę opon na zimowe nieco wcześniej, kiedy temperatury są w okolicach 10-12 st. C. Nowoczesne opony zimowe do aut elektrycznych zapewniają lepszą przyczepność już w takich temperaturach – zarówno na suchej, jak i na mokrej drodze.
– Pokonywanie oporów toczenia opon generuje znaczną część energii w każdym pojeździe. W przypadku samochodów elektrycznych mniejsze opory toczenia przekładają się na dłuższy zasięg jazdy na jednym ładowaniu. Zwiększenie zasięgu o 10 proc. może oznaczać dodatkowe 50 kilometrów bez konieczności ładowania, co jest znaczącym atutem dla każdego użytkownika elektryka – konkluduje Piotr Sarnecki.
Opony do elektryków, z racji wzmocnionej konstrukcji, nieco inaczej się montuje. Wymagana jest większa ostrożność przy procedurach demontażu i montażu oraz jeszcze dokładniejsze przestrzeganie standardów przechowywania opon. Do serwisowania takich opon potrzebne są dodatkowe kompetencje. Wyższa nośność tych opon powoduje konieczność stosowania dodatkowych elementów montażownic.
źródło: PZPO
Zobacz podobne artykuły:
Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"
Używane
2024.08.02
Przyczyny i rozwiązanie problemu głośnej pracy silnika
Warsztat / Porady
2024.07.31
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieToyota wraca do F1, ale...
Wiadomości / Moto sport
2024.10.12
Paris Auto Show 2024 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.10.12
Trzy Toyoty za ponad 1 mln zł
Wiadomości / News
2024.10.11