Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC - Będzie liderem?
Po ponad 12 latach przerwy, Honda znów ma w swojej ofercie Civica w wersji kombi.
W tym czasie wielu rywali zdążyło już zająć mocne pozycje na rynku. Honda jednak dobrze wykorzystała tak długą nieobecność, przygotowując samochód, który jak żaden inny wyróżnia się stylizacją i co bardziej istotne - ma największy w klasie bagażnik.
Projektanci wersji kombi zachowali charakterystyczny, sportowy styl Civica. Do słupka B Tourer i hatchback są identyczne. Zachowano także klamkę tylnych drzwi ukrytą w słupku. Kombi jest natomiast dłuższe od hatchbacka o 235 mm. Tourer jest także najniższym kombi w swoim segmencie (choć o 10 mm wyższy od hatchbacka). Nie odbiło się to jednak brakiem miejsca nad głowami pasażerów zajmujących tylne miejsca.
Pod względem wystroju wnętrza kombi nie różni się od wersji 5-drzwiowej. A więc charakterystyczna dwupoziomowa deska rozdzielcza z oddzielnym cyfrowym prędkościomierzem. Jednak ten oryginalny w swojej formie kokpit nie sprawia problemów z obsługą poszczególnych instrumentów. Nowością są natomiast chromowane wstawki. W zajęciu odpowiedniej pozycji za kierownicą pomaga dwupoziomowa regulacja kolumny kierownicy oraz fotela na wysokość. Choć zakres pionowej regulacji kolumny mógłby być nieco większy. Oddzielnie umieszczono obrotomierz z wyświetlaczem komputera pokładowego i zestawem kontrolek. Cyfrowy prędkościomierz znalazł się nieco wyżej z wyświetlaczem radiodootwarzacza.
Na uznanie zasługują przednie fotele z dobrym podparciem. Po zajęciu miejsca nikt nie powinien narzekać na ciasnotę podobnie, jak i na odpowiednią ilość praktycznych schowków, kieszeni i uchwytów na napoje. Można natomiast nieco narzekać na widoczność do tyłu. Poza tym podobnie jak w wersji 5-drzwiowej tylne siedziska można podnieść do góry. Dzięki temu można przewozić nietypowe przedmioty lub po prostu przejść przez wnętrze auta.
Civic pod względem wielkości przedziału bagażowego przewyższa swoich rywali, oferując 624 litry i 1668 l. po złożeniu tylnych siedzeń. Dla porównania dodajmy, że Skoda Octavia Combi zapewnia 610 l., VW Golf Variant – 605 l., Ford Focus kombi – 490 l. a Opel Astra Sport Tourer - 500 l. W Hondzie pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na dodatkowy schowek o poj. 117 l.
Nowy model Hondy będzie dostępny tylko z dwoma silnikami – benzynowym 1.8 i-VTEC (142 KM) oraz wysokoprężnym 1.6 i-DTEC (120 KM). Zrezygnowano natomiast ze 100-konnego silnika 1.4. Do pierwszych jazd otrzymaliśmy 142-konną odmianę, która zapewnia przyzwoite osiągi (0-100 km/h 9,2 sek.) i kulturę pracy. Moc jest rozwijana równomiernie i to bez tak popularnego obecnie doładowania. Silnik wyposażono także w system Stop-Start. Dodatkowo na wyposazeniu znajduje się system ekonomicznej jazdy ECON. Napęd standardowo przekazywany jest za pośrednictwem manualnej 6-biegowej przekładni, która pracuje lekko i precyzyjnie. Przewidziano również wersję z przekładnią automatyczną.
Nowością zastosowaną w kombi jest możliwość zmiany twardości tylnych amortyzatorów. System ten nie był nigdy stosowany w seryjnym modelu Hondy. System automatycznie dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do warunków jazdy, co poprawia stabilność i komfort niezależnie od obciążenia pojazdu oraz warunków drogowych. System może pracować w trzech trybach – komfortowym, standardowym i dynamicznym. Ponadto w Tourerze zmodyfikowano charakterystykę sprężyn, geometrię kół a także elektyczne wspomaganie kierownicy.
Honda zadbała również o bezpieczeństwo pasażerów. System ADAS (Advanced Driving Assist Systems) składa się z 9 układów - system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (City-Brake Active system), system ostrzegania przed kolizją (Forward Collision Warning), system automatycznych świateł drogowych (High-Beam Support System), system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (Lane Departure Warning), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition System), system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (Blind Spot Information), system ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania (Cross Traffic Monitor), tempomat adaptacyjny (ACC), system ograniczający skutki kolizji (CMBS). Pakiet 7 systemów kosztuje 3800 zł, zaś 8 – 9900 zł.
Podobnie, jak hatchback, Tourer jest najbardziej niebanalnym kombi w swojej klasie i nie tylko. Samochód zapewnia przestronne i praktyczne wnętrze, bogate wyposażenie i największy w klasie bagażnik. Oryginalność jednak kosztuje. Civic kombi jest średnio droższy o 4700 zł od wersji 5-drzwiowej. W przypadku odmiany z silnikiem wysokoprężnym, różnica ta wynosi 11 300 zł. Ceny auta zaczynają się od 81 400 zł (1.8 Comfort) i 87 500 zł (1.6 i-DTEC wersja S). Samochód jest już dostępny w polskiej ofercie Hondy.
Norbert Szwarc
Foto: autor
Podstawowe parametry techniczne Hondy Civic 1.8 i-VTEC Tourer:
Wymiary (dł./szer./wys.) - 4535/1770/1480 mm
Silnik: benzynowy
Pojemność: 1798 ccm
Moc maksymalna: 142 KM przy 6500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 174 Nm przy 4300 obr/min
Osiągi: (0-100 km/h) - 9,2 sek.
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 7,7/5,3/6,2 l/100 km
Pojemność bagażnika: 624-1668 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena auta: 81 400 zł
[gallery ids="44888,44882,44876,44875,44881,44887,44886,44880,44874,44873,44879,44884,44878,44872,44871,44877,44883,44885"]
Zobacz podobne artykuły:
Honda Prelude Concept – Warto poczekać
Prezentacje / Concept Cars
2024.07.08
Potwierdzenie jakości
Prezentacje / Nowości
2024.06.28
Honda e:Ny1 EV – elektryczne rozwiązanie
Prezentacje / Nowości
2024.05.31
Firmy z branży
Honda Wyszomirski
mazowieckieKalendarz RSMP 2025
Wiadomości / Moto sport
2024.12.09
5 mln Toyot z Francji
Wiadomości / News
2024.12.09
Ceny piwa i wody na stacjach paliw
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.09